Azt egyelőre még nem lehet tudni, hogy a legutóbbi New York-i légikatasztrófa -- amelyben egy A300-as zuhant le Queensben -- mennyiben érinti a nyugat-európai repülőgépgyártó konzorcium üzletmenetét. Szakmai vélemények szerint az Airbusok történetében először fordult elő, hogy ilyen típusú gép egyik hajtóműve leszakadt. Az eset azonban önmagában is kivételes eseménynek számít, miután a géptípus négy korábbi szerencsétlensége után végzett vizsgálatok mindegyike emberi hibákat mutatott ki.
Azt azonban már tudni lehet, hogy a nemzetközi légi közlekedést sújtó válság szele meglegyintette a nyugat-európai légikonzorciumot is. Mint Gerd Schaumann kelet-európai értékesítési igazgató lapunknak elmondta, ebből az következik, hogy nem növelik olyan ütemben a termelést, mint azt korábban tervezték -- viszont folytatják az A380-as, illetve az A318-as új típusok fejlesztését és gyártását.
Közismert, hogy az Airbusnál felfutóban volt a gyártás, s az idén fordult először elő, hogy az egy éven belül beérkezett megrendelések jelentősen meghaladták az amerikai konkurens hasonló számait. Bár a megrendelések továbbra is növekszenek, nem olyan ütemben, mint amire korábban számítottak. Ezért aztán csúsztatják, illetve elhalasztják a bővítő beruházásokat, racionalizálják a költségeket -- hozzávetőleg tíz százalékkal. Ennek ellenére a konzorcium kapacitásai nagyjából három-négy évre le vannak kötve, pillanatnyilag mintegy 1700 gépre van érvényes megrendelésük -- jelentette ki az igazgató. Mert való igaz, hogy a Lufthansa, a Swissair, vagy a Sabena megrendeléseinek átütemezését tervezi, nagy az esélye annak, hamarosan új -- elsősorban kínai és más ázsiai -- piacok nyílnak meg a nyugat-európai légikonzorcium előtt. Másrészt az igazgató arra is felhívta a figyelmet, hogy a repülőgéplízinggel foglalkozó cégeknél rendkívül nagy visszamondások vannak, ez azonban az Airbusokat alig érinti, inkább a régebbi, kevésbé gazdaságosan üzemeltethető konstrukciókra vonatkozik.
A nagy amerikai légitársaságok forgalmuk visszaesését követően bejelentették, hogy nemcsak elbocsátják munkatársaik egy részt, de a meglévő gépállomány 10--25 százalékát időlegesen, vagy végelegesen ki is vonják a forgalomból, s ezeket a kevésbé gazdaságos gépeket esetleg megpróbálják eladni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.