Amennyiben az idén véglegesítik a ferihegyi gyorsvasút nyomvanalát, akkor jövőre elkezdődhet a tervezés, a szakhatósági engedélyek beszerzése, majd a kivitelezés is -- mondta lapunk érdeklődésére a tegnapi bejáráson Urbán Lajos, a projekt tanácsadója. Ha ezek teljesülnek, 2003 decemberében már közlekedhet a Nyugati pályaudvar és a Ferihegyi repülőtér között a gyorsvasút. Előzetes szakértői vélemények szerint a beruházás mintegy húszmilliárd forintba kerül, s a megtérülési idő tíz-tizenöt év lehet. Nyitott kérdések még akadnak, többek között a forrásmegosztásról sem döntöttek még. Azt sem tudni, hogy a kivitelezői munkálatokat mely cégek végzik majd, Kukely Márton vezérigazgató úgy nyilatkozott, hogy a MÁV tulajdonában is vannak olyan társaságok, melyek szóba jöhetnek.
A tervezői munkára a nyáron a MÁV Rt. és a TriGránit Rt. -- 50-50 százalékos tulajdonú -- ötvenmillió forintos alaptőkéjű céget hozott létre Ferihegy Expressz Kft. néven. A tervezés tart, ennek során részben az összhangot kívánják megteremteni Rákos rendező állomás vasúti, valamint a gyorsvasút által igényelt biztosítóberendezések között. Meg kell teremteni a feltételeit Rákos állomáson a meglévő utasforgalmat nem zavaró áthaladásnak, s a repülőtér térségében olyan nyomvonalat kell kialakítani, ami minimális kisajátítással jár, illetve megfelel a környezetvédelmi szempontoknak is.
A gyorsvasút menetideje húsz perc lesz, s húszpercenként közlekedik majd. Halász Csaba Ottó, a MÁV Vagyonkezelő Rt. igazgatója a tarifáról annyit mondott, hogy az nem haladhatja meg a taxiköltséget, jelenleg 2000 forintos menetjegyárral számolnak. A tervek szerint mindkét végállomáson komplex utaskiszolgáló centrumot hoznak létre. Várható, hogy a Ferihegy Expressz Kft. jövőre nyitott részvénytársasággá válik, s elképzelhető, hogy annak több multinacionális vállalat, illetve az LRI is tagja lesz. Mint megtudtuk, a Westend tervezett értékesítése egyáltalán nem befolyásolja a gyorsvasút építését.