BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jövőre több árut szállít a MÁV

Jövőre az áruszállításból 88 milliárd forintos bevételt tervez a MÁV, ez az idei esztendőhöz képest mintegy 10 százalékos növedés -- nyilatkozta lapunknak Bobál István árufuvarozási szakigazgató. A vasúttársaság a belföldi árufuvarozásban 2002-ben 5 százalékos emelést kíván végrehajtani, a nemzetközi szállításban nem változnak a tarifák.

A MÁV Rt. idei üzleti tervében 44 millió tonna áru elszállítása szerepel, ehhez képest az elmaradás közel 500 ezer tonna lesz -- tudtuk meg a szakigazgatótól. A bevétel kétmilliárd forinttal marad el a tervezettől. A kevesebb elszállított árun kívül ehhez hozzájárult az euró és forint árfolyamváltozása is.
A vasúttársaság az áruszállítási piacon évek óta éles versenyt vív a közúti fuvarozókkal, cél, hogy a cég jövőre is megőrizze 30 százalék körüli részesedését. A belföldi áruszállításban -- az inflációhoz igazodva -- 5 százalékos áremelést tervez jövőre a vasútcég, amit még a tulajdonosnak is jóvá kell hagynia.
Az igazgató kiemelte, hogy a nemzetközi fuvarozásban nem változnak a tarifák, mivel tavaly a díjszabást már a külhoni szinthez igazították, s egyidejűleg ötéves moratóriumot hirdetett a társaság. Arra azonban számítaniuk kell a megrendelőknek, hogy a kedvezmények köre szűkülni fog.
A MÁV-nál stratégiai fontosságú az élelmiszer-ipari cikkek, azon belül a gabona szállítása. A cég tervei között szerepel, hogy jövőre 150 négytengelyes, eltolható oldalfalú kocsit bérel a magyarországi járműgyártóktól, illetve új gabonaszállító vagonokat is beszerez. Az ipari cégek közül a MÁV-nak jelentős partnere a Dunaferr, a dunaújvárosi vállalattal közös kocsikat is bérel a vasúttársaság.
Január elsejétől jelentős változás lesz, hogy a vasúttársaságon belül megalakul az önálló árufuvarozási szervezet, mely megkapja a működéséhez szükséges eszközöket, s önálló mérleget, üzleti tervet készít. Ez segíthet abban, hogy a több mint ötezer embert foglalkoztató árufuvarozás pénzügyi gazdálkodása átláthatóbb legyen, s feltárhatók lesznek azok a pontok, melyek veszteséget okozhatnak. Lapunknak Kukely Márton vezérigazgató ezzel kapcsolatban korábban úgy nyilatkozott, hogy az árufuvarozási szervezetnél külső tőke bevonása legkorábban 2003--2004-ben jöhet szóba. Várható, hogy akkorra az európai vasúti áruszállítási piacot néhány tőkeerősebb társaság uralja, s ezek valamelyikéhez csatlakozhat majd a MÁV árufuvarozási részlege.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.