Jövőre 36 ezerrel kevesebb VW Passat és 12 ezerrel kevesebb DC teherautó készül amiatt, hogy az érintett járműgyártók rövidebb munkahétre állnak át. A Volkswagen emdeni üzeme (ahol a Passat készül) 2002 elején áll át a négynapos munkahétre, de itt és a cég wolfsburgi gyárában is volt már egy egyhetes őszi szünet a raktárkészletek leapasztására.
A csoporthoz tartozó Skoda autógyárban december 27. és január 7. között terveznek kényszerpihenőt, de valószínű, hogy bizonytalan ideig jövőre csak négynapos lesz a munkahét. A terv a szakszervezetek jóváhagyására vár. Az idei harmadik munkaszünet a leghosszabb lenne a vállalat fennállása óta, s így az éves termelés ötezer autóval -- kétharmad részben Fabia modellekkel -- csökkenne.
A DaimlerChrysler elsősorban a teherautók iránti kereslet lanyhulásával magyarázza a rövidített munkaidőt. A Karlsruhe melletti Wörthben lévő gyárban -- ahol az Actros és az Atego Mercedes-Benz teherautó készül -- a 10 ezer alkalmazott jövő januárban és februárban heti négy napot dolgozik. A rugalmas munkaidő révén a kisebb termelés mellett sem csökken a dolgozók fizetése. Várható, hogy a cég buszgyárának 8 ezer alkalmazottjánál is bevezetik a rövidített munkaidőt.
Kérdés, mi lesz az Opelnél. A General Motors vezetése tegnap jelentette be, hogy jövőre további 10 százalékkal csökkenti európai gyárai létszámát, ami további 1500 fős leépítés a már jelzett 2500 főn felül. Rövidített munkaidőről azonban még nincs szó.
A Lufthansánál is négynapos lesz a munkahét. A német légiforgalmi társaság szakszervezetével történt megállapodás szerint a 12 ezer főnyi alkalmazott bérét valameliyen szinten korrigálják, de a társaság keresi a megoldásokat a költségek csökkentésére. A vártnál ugyanis kisebb lesz a nyeresége, akár veszteséges is lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.