Az Alitalia vezetése a napokban mutatta be a kormánynak a légitársaság talpra állításának tervét, amelyben egyebek mellett 3500 munkahely megszüntetése szerepel, tucatnyi gépet átmenetileg kivonnak a forgalomból, s törölnek jó néhány járatot. Az elképzelések között szerepel bizonyos üzletrészek és ingatlanok eladása is, a társaság többek között meg akar válni a Fiumicinóban lévő központi épülettől, valamint az Italtour utazási irodától.
Az Alitalia stratégiájának kidolgozásában meghatározó szerep jutott Francesco Mengozzinak, aki vezérigazgatói minőségben fél éve áll a társaság élén. A tavaly és az idei év eddig eltelt időszakában is veszteséges olasz nemzeti légitársaság talpra állításához nagyjából 3-4 ezer milliárd lírára lenne szükség, s ezt részben átváltható kötvények kibocsátásával próbálja megszerezni a cég.
A társaság 2,25 ezer milliárd líra értékben átváltható kötvények kibocsátását tervezi, 750 milliárd folyna be az állami tőkeemelés utolsó részletéből, és 450 milliárd líra megtakarítást remélnek elérni a belföldi repülőjegyekre kivetett adó csökkentése és egy korkedvezményes nyugdíjazási program révén. Ezzel egy időben tervezik a charterjáratokat üzemeltető Eurofly értékesítését is, és a társaságban 53 százalékos részesedéssel bíró kormány 3,45 ezer milliárd lírás költségvetés-módosítást tervez az Alitalia támogatására.
Ugyanakkor Rómának azt is figyelembe kell vennie, hogy ebbe még Brüsszelnek is lesz némi beleszólása, hiszen az Európai Uniónak igen szigorú előírásai vannak a légitársaságok állami támogatására vonatkozóan. Mindamellett az Európai Bizottság különbséget tesz a közvetlen állami támogatás és a kormány mint részvényes a befektetése között.
Próbálkozik talpra állni a Balkan Airlines, amely az idén márciusban jelentett csődöt, mert hatalmas adósságát nem tudja visszafizetni, így a bolgár nemzeti légitársaság repülőgépei gyakorlatilag február óta nem közlekednek. A céget november közepe óta csődgondnok igazgatja, aki egyebek mellett megpróbál pénzt szerezni a társaság további működtetéséhez, s azt is tervbe vette, hogy két Boeing--737-300-ast bérel a Lufthansától, s így újraindíthatja legfontosabb járatait.
A légivállalat többségi tulajdonosa a Zeevi Holdings Group izraeli cég, amely 1999 közepén 150 ezer dollárért szerezte meg a 75 százalékos tulajdonrész feletti ellenőrzést úgy, hogy átvállalta a légitársaság 120 millió dolláros adósságát. Az izraeli tulajdonos azóta eladta a repülőgéppark egy jelentős részét, a légitársaság 55 járatát 22-re csökkentette, és a 3 ezer alkalmazott mintegy harmadát szélnek eresztette.
Az alkalmazotti elégedetlenség a privatizáció óta folyamatos volt a légitársaságnál. A kormány többször kilátásba helyezte az ügylet felülvizsgálatát. Ugyanakkor az izraeli csoport vezetése azzal vádolta meg a kormányt, hogy nem őrizte meg a Balkan státusát mint nemzeti légitársaság, eltitkolta több millió dolláros fizetési kötelezettségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.