A Magyarországon tevékenykedő személyzeti tanácsadók száma 300-350-re
tehető, ezeknek körülbelül a 80 százaléka a fővárosban működik. A közfigyelem azonban mindössze 40-50 cégre összpontosít. Közülük jó néhány kénytelen volt az idén azzal szembesülni, hogy a piac zsugorodni kezdett - ez a tapasztalata Győrfi Györgynek, az Adecco ügyvezető igazgatójának. Míg az utóbbi két-három esztendőben évente 10-15 százalékkal nőtt az állásajánlatok száma, ez évben ugyanilyen mértékben csökkent. Veszély azokra a személyzeti tanácsadókra leselkedik, akik az it, az elektronika, a telekommunikáció, az idegenforgalom területére specializálódott. Esetükben drasztikusan zuhant a megrendelések száma - állítja az ügyvezető igazgató. A tanácsadóknak az is feladja a leckét, hogy az alkalmazottak mostanában nehezebben válnak meg munkahelyüktől, hiszen egyes szektorokban bizonytalan kimenetelű lehet a váltás, és eleve kevesebb az álláslehetőségek száma is. Emiatt a korábbinál is élesebb árharc alakult ki a tanácsadói piacon. Vezetőkiválasztás esetén 1998-99 tájékán még a kiközvetített igazgató éves fizetésének 30 százaléka körüli sikerdíjban részesültek a tanácsadók. Az idén a sikerdíj 25 százalékra mérséklődött, de kisebb cégek esetén ez az érték 20 százalék alatti.
Mindemellett cégünk közel 30 százalékkal növeli ez évben bevételeit, a komplex szolgáltatási struktúrának köszönhetően - mondta Győrfi György, aki hozzátette: a jövő év első felében még további átrendeződések várhatók a személyzeti tanácsadó cégek piacán, és kedvező gazdasági változások esetén a második fél év lehet a stabilizáció időszaka.
Hozzá hasonlóan ítéli meg a piaci tendenciákat Mark Hamill. Az Antal International prágai vezetője úgy látja, hogy az it-szektor megtorpanása jelentősen kihat a személyzeti tanácsadók működésére. Míg tavalyi bevételük 30-40 százalékát ez az ágazat adta, az idén ez az arány 12 százalékra zsugorodott - mondta. A budapesti irodánk részben emiatt működik a korábbihoz képest jóval kisebb személyzettel - erősítette meg lapunk értesülését.
Csakúgy, mint a gazdasági élet többi területén, a tanácsadói piacon is óvatosabbak lettek a vállalatok. Recesszióról nincs szó, az viszont tény, hogy a beruházásokat, fejlesztéseket későbbre halasztják azok a cégek, amelyek ez év második felére tervezték mindezt. A megszokottnál lassabban, de továbbra is növekszik a piac, a bővülés mértékéről azonban Lipcsei András szerint nincsenek hitelt érdemlő adatok. A Pendl & Piswanger Vezetői Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója úgy látja: a vezetői tanácsadóknak a korábban megszokottnál jóval nagyobb piaci aktivitást kell tanúsítaniuk. A versenyből azonban kiesnek azok, akik pusztán a jó hírnévre, rangra támaszkodva próbáltak érvényesülni, valamint azok, akiknek nem volt kellő tapasztalata, humánuma - vélekedett Lipcsei András, aki szerint a piacnak mindenképpen jót tesz a tisztulás, mivel az utóbbi években erősen felhígult a szakma. Bár a verseny egyre szorosabb, sikeres évet fogunk zárni - összegezte.
A Take It ügyvezető igazgatója, Deák Andrea szerint mostanra várható az, hogy a nagy fejlődés után "beáll" a piac. Szerinte a kilencvenes évek elején viszonylag könnyű volt munkaerőt eladni a piacon, hiszen nagy volt rá a kereslet. Akkoriban több iparágat - az úgynevezett FMCG szektoron belül az élelmiszer-, üdítőipart, gyógyszer-, autógyártást, elektronikai ipart - a felfutás jellemzett, és tömegével jelentek meg a multinacionális cégek. Most viszont nem tapasztalni ilyen mértékű robbanásszerű fejlődést. Mindazonáltal a személyzeti tanácsadók a jövőben az úgynevezett hagyományos, régi iparágakból, mint például az energiaszektorból, illetve az újak közül a telekommunikációs piacról számíthatnak még megrendelésekre, részben a piacliberalizáció eredményeként. Az építőipar is potenciális partner, bár itt az iparág sajátosságaiból adódóan elsősorban projektmérnököket keresnek - vélekedett Deák Andrea. Az viszont minden iparágra, szolgáltatásra jellemző, hogy minőségi, kreatív és egyszerre több területen bevethető munkatársakra cserélik a régieket. Az ügyvezető igazgató a megszűnő személyzeti tanácsadók számarányával kapcsolatban azt valószínűsíti, hogy jövőre a piaci részvevők 20-30 százaléka kénytelen lesz kiszállni a versenyből. Az idén becslése szerint a tanácsadó cégek 15 százaléka szűnt meg. A Take Itnél is új irányok feltérképezése szükséges, ehhez az adminisztratív csapatot csökkentettük. A tanácsadói csapat viszont változatlan létszámmal működik, sőt esetükben létszámbővülést tervezünk jövőre két lépcsőben - fűzte hozzá.
A több mint tíz éve piacon lévő, főleg vezető- és szakember-kiválasztással foglalkozó, magyar tulajdonú IMMC Nemzetközi Vezetési és Marketing Tanácsadó Kft. tanácsadási igazgatója, Kósa Lajos úgy látja: a csak pár éve piacon lévő cégek egy része nem tudott valódi minőséget produkálni. Mivel nem volt stabil kapcsolatrendszerük, veszteségessé váltak. Ennek fényében nem csoda, hogy a kilencvenes évek elején alapított tanácsadók előnyt élveztek az újonnan alakultakkal szemben a piaci hírnév, referenciák, élő kapcsolatok tekintetében. A recesszión kívül az jelent még kihívást, hogy mára más jellegű tanácsadói munkát várnak el a megrendelők, vagyis kifinomultabb technikák használata vált szükségessé - vélekedett az IMMC tanácsadási igazgatója. Tájékoztatása szerint egyébként létszámot náluk nem kellett csökkenteni, és a tanácsadói vonalon ők is erősítést terveznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.