Az adófizetési kötelezettségüknek eleget tevő autókereskedőket ellehetetleníti az alulszámlázott használt gépkocsik idei, minden korábbi mértéket meghaladó importnövekedése - jelentette ki tegnap Eppel János, a Porsche Hungária Kft. január 1-jén beiktatandó új ügyvezető igazgatója, hozzáfűzve: várhatóan a 140 ezres újautó-értékesítés több mint egyharmadát teszi ki az ilyen, papíron egyébként legális import.
A VPOP adatai szerint a használt személygépkocsik mintegy 90 százaléka alulszámlázottan érkezik az elvámolásra, s négyötöd részük hat évnél idősebb - mondta el Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke. Korábban nem lehetett behozni négy évnél idősebb autót, ám ezt a rendelkezést az elmúlt év elején törölték. Ezért az egyesület a jelenlegi fogyasztási adó helyett egy azzal megegyező mértékű, 10-32 százalékos regisztrációs díj bevezetését javasolja az importált használt gépkocsikra. A regisztrációs díj alapja az Eurotax-katalógusár lenne, így a központi költségvetés biztosabban hozzájutna a jelenleg elmaradó mintegy 20 milliárd forintos bevételhez.
Sajátos ugyanakkor, hogy amíg a Külügyminisztérium illetékes főosztálya támogatja, a pénzügyi tárca elutasította az elképzelést azzal az indokkal, hogy a kétéves költségvetés miatt az adótörvényt nem módosítják.
A vámhatóság adatai szerint az erre szakosodott vállalkozások által behozott használt gépkocsik átlagos számlaértéke 400 ezer forint alatt van, s a vámosok hiába tudják, hogy ez az összeg - mint áfa- és fogyasztási adóalap - az Eurotax katalógusárának felét sem éri el, gyakorlatilag tehetetlenek. Bár a vámhatóság vizsgálatot indíthat, ha a számla és a listaár közti különbség meghaladja a 20 százalékot, csupán elenyésző számban sikerül bizonyítani a csalást. A nyugat-európai országok vámszerveinek nem mindegyike együttműködő (az EU megszabadul az elavult járművek feldolgozásának gondjától), másrészt - mivel a számlák off-shore cégeken keresztül érkeznek - reménytelen a bizonyítás.
Emiatt a magyar márkakereskedők a korábbinál alacsonyabb áron tudják majd beszámítani új autó vásárlásakor a használt személykocsikat, ami számos üzletet hiúsít meg, mivel az eladók keveslik a felkínált árat. Ez pedig kedvezőtlen hatással van az újautó-eladásokra is - vélekedett az elnök.
A külügyi tárca igen, a pénzügyi viszont nem támogatja a gépjárműimportőrök egyesületének javaslatait a használt autók importjáról. Az új gépkocsik behozatalában érdekelt cégek szerint az idén egyes vállalkozások off-shore cégek által kiállított manipulált számlákkal igen olcsón 50 ezer koros autót hoznak be, s ezzel rontják az importőrök üzletét. Demeter Kálmán-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.