BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Világszerte rekord az on-line vásárlásban

A karácsony előtti internetes bevásárlás rekordszintre, mintegy 20 milliárd dollárra nőtt, éves viszonylatban pedig elérheti a 100 milliárdot is. Ezen belül Európában gyors ütemben és Magyarországon is érezhetően nő az on-line vásárlás, míg az USA-ban lassult a növekedés.

Az on-line vásárlási szokások felmérésében élenjáró Forrester Research, az E-Market, az IDC és Boston Consulting szerint karácsony előtt általában megugrik az internetes vásárlás iránti érdeklődés. Ahogyan korábban, úgy az idén is az éves forgalom ötöde bonyolódott le az ünnepek előtti hónapban. A "listavezetők" egyértelműen a plüssállatok, de kelendőek voltak a műszaki cikkek - főként a DVD-lejátszók - és a ruházati termékek is.

Az elemzések alapján konszolidálódik az internetes beszerzések piaca. Korábban a vevők az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cégek honlapjait keresték fel, de miután ezeknek a társaságoknak jó része tönkrement, manapság inkább a megbízható, nagy neveket részesítik előnyben. Így például Németországban a Quelle adott számot nagy növekedésről, de ugyanez a helyzet a könyvértékesítéssel foglalkozó Booxtránál is.
A kép azonban korántsem egységes. Nemcsak az USA és Európa között, de Európán belül is mutatkoznak eltérések a vásárlási szokásokat illetően. Az élelmiszer-kereskedelemben például Nagy-Britannia és Franciaország áll az élen, mivel itt a nagy áruházi láncok - mint aTesco és a Carrefour - már stabilan megvetette a lábát az interneten. A németek nem szeretnek élelmiszert on-line rendelni, ruhát annál inkább, ellentétben a franciákkal vagy az angolokkal. Az átlagos szállítási idő viszont továbbra is hét nap. Nemzetközi összehasonlításban a németek fizetnek a legkevesebbet a szállításért, az áru értéke 8 százalékát, míg az amerikaiak 15 százalékot.

Magyarországon még kialakulatlan az internetes kereskedelem. Szakmai körök szerint az effajta vásárlást nemcsak a hálózathoz való hozzáférés, az eszközellátottság hiányosságai hátráltatják, hanem az is, hogy hiányzik országosan az on-line vásárlási infrastruktúra és a megfelelő, biztonságos fizetési rendszer. A forgalom mégis nő: becslések szerint az idén 778 millió forintos árbevétel várható az internetes értékesítésben, jövőre 1,7 milliárd.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.