BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Árharcban a beutaztatók

A beutazóturizmusban összességében közepesnek mondható elmúlt év után Magyarországon - néhány kedvezőtlen jel ellenére is - meg van az esélye annak, hogy 2002-ben a piac növekedjen. Bár Európában a helyzet már nagyjából konszolidálódott, az Egyesült Államok turisztikai ipara további nehézségekkel kénytelen szembenézni, és elbizonytalanítja a beutaztatócégeket.

Elismerte ugyan, hogy a turizmus bevételeinek háromnegyedét adó előfoglalások többsége még várat magára, azonban úgy látja, hogy korai még prognózisokba bocsátkozni. Ha a téli utaknál tapasztalt késői foglalási hullám megismétlődik, akkor jó esély van arra, hogy a tavaly nyári forgalmi adatokat is felülmúlják.

A Frenzel-féle üzenet azonban nem mindenkit nyugtatott meg, a TUI ugyan tényleg komoly növekedést jelentett, de ez még mindig a tavalyi eredmény alatt maradt. A statisztikák ráadásul a gazdaság további lassulásáról és a fogyasztói bizalmatlanság növekedéséről tanúskodnak, ami kétségtelenül az utazások iránti kersletre is kihat. Hasonló megosztottságról számol be a Die Presse is, a Dresdner Bank ott idézett tanulmánya a németek idegenforgalmi kiadásainak további 2,5 százalék körüli növekedését jövendöli, miközben a közelmúltban 2600 főt elbocsátó egyik legnagyobb európai utazási iroda, a Thomas Cook a téli szezont két számjegyű visszaeséssel zárta, és a nyári kilátásaik is bizonytalanok.

Magyarországon tavaly novemberig közel 29 millió beutazást regisztráltak, ami közel félszázalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Bár a szeptemberi amerikai merényletek nyomán a hazai szakma a nyugat-európai turisták Magyarország iránti érdeklődésének megnövekedését várta, a Központi Statisztikai Hivatal adatai erre rácáfolni látszanak: az utolsó negyedévben a fő küldő országnak számító Ausztriából és Németországból mintegy 10 százalékkal kevesebben érkeztek, mint a megelőző év azonos időszakában.

A 2001-es év összességében azonban közepesnek mondható, és negatív tendencia jelenleg sem figyelhető meg a piacon - fogalmazott a Világgazdaság kérdésére Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke. Tapasztalata szerint megfigyelhető Európa felértékelődése, és az utóbbi időszakban több példa is volt arra, hogy valamely iszlám ország helyett Magyarországon rendeztek meg konferenciákat, találkozókat. Franciaországban a magyar kulturális év programja szintén sikeresnek bizonyult, az ország bekerült a köztudatba, a belga és francia turisták érdeklődése máris érezhetően megnövekedett.

Elmondása szerint az osztrákok körében is egyre keresettebb Magyarország - és különösen a gyógyfürdők -, ami leginkább az országról alkotott kedvezőbb képnek tudható be. A tapasztalat ugyanakkor valóban azt mutatja, hogy a foglalás és az utazás közötti idő egyre rövidül, ami Molnár Gabriella szerint két dologgal magyarázható: egyrészt a kínálat bővülése által az utas azt tapasztalja, hogy gyakorlatilag bármikor bárhova utazhat, másrészt pedig általánosságban elmondható, hogy az éves szabadságokat is egyre később adják ki.

Hasonló tapasztalatokról számolt be Szabó József, a Hunguest Hotels Rt. értékesítési igazgatója is: a korábban hagyományosan jóval előre foglaló német turisták ma már egyre későbbre halogatják a foglalást. A 28 szállodából álló hálózattal tavaly 10 milliárd feletti forgalmat elérő társaságnál a rendelésállomány azonban jelenleg is jónak mondható, kontingensszerződéseket a tavalyihoz hasonló mértékben kötöttek. A Hunguest vendégeinek a fele külföldről érkezik, a közelmúlt nemzetközi szakvásárain - mint Szabó József elmondta - a Balaton iránti megnövekedett érdeklődést lehetett tapasztalni.

Az USA-ból beutaztatók idei eredményeit pedig sokban befolyásolhatja, hogy alkalmazkodnak-e az amerikai kiutaztatók által képviselt árleszorító stratégiához. Molnár Gabriella szerint a legnagyobb sikerrel az járna, ha nem vennének részt a kiszorítós árharcban, hanem egységesen, a korábbi gyakorlathoz hasonlóan a minőségre helyeződne a hangsúly.

Az amerikai piacon a szeptemberi események hatásai még továbbra is érvényesülnek: egy országos felmérés szerint az idegenforgalom veszteségei hetente elérik a 3 milliárd dollárt. A szállodák bevételei - novemberi adatok szerint - átlagosan 16,3 százalékkal estek vissza, ezen belül az 53 százalékos átlagos kihasználtság közel kilenc százalékpontos esést mutatott, annak ellenére, hogy az átlagos szobaár szintén ilyen mértékben csökkent, és jelenleg 86 dollár körüli.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.