BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új erőre kapott a MiG

Jó évet zárt a MiG vadászokat előállító orosz repülőgépgyár. A két évvel ezelőtt még menthetetlennek kikiáltott állami vállalat 2001-ben egymilliárd dollár értékben kötött üzletet, ez a tízszerese az egy évvel korábbinak.

A társaság vezérigazgatója az angol nyelvű St. Petersburg Times tudósítójának elmondta, hogy múlt évben öt nagy szerződést írtak alá 36 MiG-29-es vadászrepülő szállítására, ezen kívül több kisebb megrendelésük is van szolgáltatásokra, illetve alkatrészek értékesítésére. A legnagyobb értékű szerződést Jemennel kötötték, oda 437 millió dollárért 14 MiG-29-est szállítanak. Myanmar 150 millió dollár értékben 10 gépet vesz.

A vezérigazgató szerint a MiG számára a tavalyi év volt a legjobb a Szovjetunió megszűnése óta eltelt időben. Miután a cég egyetlen megrendelést sem kapott az orosz honvédelmi minisztériumtól az elmúlt kilenc esztendőben, a bevételek 90 százaléka az exportból származott. A kivitel azonban akadozott: 1995 volt az utolsó év, amikor nagyobb üzletet kötött - Malajziának 18 MiG-et szállított 650 millió dollár értékben, de ennek egy részét is pálmaolajjal ellentételezték -, azóta nem nagyon voltak a cégnek komoly üzletei egészen 2001-ig. Az idén is jó eredményekre számít, sőt az évtized egészére biztosítottnak látja a cég jövőjét. A vezetés számításai szerint a következő évtizedben hétmilliárd dollár értékben kaphatnak megrendelést, ennek nagyjából fele lesz az export.

Szakmai körökben általános a nézet, hogy a MiG annak a nagyszabású átalakítási programnak köszönheti talpra állását, ami 1999-ben vette kezdetét. Amikor az új vezetés átvette az üzemet, lényegében szünetelt a gyártás, s legalább nyolc hónappal elmaradtak a bérek kifizetésével. A vezetés a gyártás diverzifikálása mellett döntött, s bekapcsolódtak a polgári repülőgépek gyártásába, többek között az új, 100 személyes TU-334-es kifejlesztésébe, amelynek sorozatgyártása várhatóan 2004-ben kezdődik. Ez egyszersmind azt jelenti, hogy a vállalat gyártókapacitásának nagyjából 70 százalékát köti majd le a polgári repülőgépek előállítása. Ugyanakkor nem fordítanak hátat a MiG-eknek sem, hiszen egészen 2030-ig folytatják a vadászrepülőgépek korszerűsített változatának a gyártását. Mivel Oroszországon kívül több mint 1000 MiG-29-es van forgalomban, a vállalat számít karbantartási, illetve korszerűsítési megbízásokra, olyanokra, mint amilyet például Magyarországgal kötöttek a meglévő flotta modernizálására.

Jó évet zárt a MiG vadászokat előállító orosz repülőgépgyár. A két évvel ezelőtt még menthetetlennek kikiáltott állami vállalat 2001-ben egymilliárd dollár értékben kötött üzletet, ez a tízszerese az egy évvel korábbinak. Kvassinger Klára-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.