BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Befagyott az Electrolux piaca

Borús képet festett a piac várható idei alakulásáról a svéd Electrolux konszern. A világ vezető háztartási készülékgyártója szerint az idén sem bővülnek az értékesítési lehetőségek. A csoport jövedelmezőségét viszont a tavaly elindított belső átszervezési program javíthatja. Ennek részeként a magyar leányvállalatnál az év első felében befejeződik a németországi porszívógyártás idetelepítése.

A svéd Electrolux konszern a múlt év folyamán nettó árbevéte-lét 9,1 százalékkal (124,5-ről 135,8 milliárd svéd koronára) növelte, nettó nyeresége viszont - a világpiacot jellemző kedvezőtlen folyamatok hatására - 4,5-ről 3,8 milliárd svéd koronára csökkent, ez összességében 13 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Ez utóbbit ismét növekedési pályára állítja ez évben a társaság a tavaly elindított nagyszabású átszervezési program révén - ígérte a részvényeseknek Michael Treschow, a társaság tavasszal leköszönő elnök-vezérigazgatója.

Ennek keretében főként Európában került sor teljes üzemek alacsonyabb bérköltségű országokba telepítésére. Ismeretes, hogy így született a döntés az évi több mint egymillió darabos kapacitású németországi porszívógyártás Jászberénybe telepítéséről. A folyamat a tervek szerint nyárra be is fejeződik.

Az átszervezés bizonyos üzletágak teljes eladását és újak vételét is jelentette. A csoport ennek nyomán megvált például olasz finanszírozási leányvállalatától, sütőipari berendezéseket gyártó francia részlegétől, valamint Svédországban üzemeltetett alkatrészgyárától. Ezzel szemben bekerült a társaság portfóliójába Ausztrália legnagyobb háztartási berendezésgyártója, az Email Ltd., valamint az olasz Marazzini Ernesto SpA. Ez utóbbi cég kertészeti és egyéb szabadidős termékeket gyárt.

A világ háztartási berendezésgyártói tavaly a nagy felvevőpiacok közül Nyugat-Európában mindössze 1 százalékos keresletélénküléssel, Amerikában viszont 1 százalékos -csökkenéssel szembesültek. A háztartási készülékek mellett kertészeti gépeket, az étkeztetésben és a tisztítóiparban használt elektronikai berendezéseket is gyártó Electrolux üzemi szintű jövedelmezőségét rontotta a kiélezett árverseny. A költségeket viszont kedvezően befolyásolta az alapanyagok és félkész termékek árának mérséklődése.

Az anyacéghez hasonlóan a magyarországi leányvállalat is mintegy 9,4 százalékkal növelte tavalyi árbevételét, ami így meghaladta a 88,5 milliárd forintot - válaszolta lapunk kérdésére Takács János, a cég vezérigazgatója. Ismert, hogy a svéd társaság vásárolta meg 1991-ben a Lehet Hűtőgépgyárat. A termelést az évek során Nyugat-Európából áttelepített kapacitásokkal bővítette. A porszívógyártást 1998-ban indította be, az első gyártósorok Olaszországból érkeztek.

Az anyacég a magyarországi összes tevékenységét jogilag egy társaságban, az Electrolux Lehet Kft.-be tömöríti. A hazai cég árbevételének több mint 70 százalékát az export adja. A forgalmon belül az egyes termékek részarányát tekintve pedig több mint 60 százalékot képviselnek a kompresszoros hűtőgépek, de 12,4 százalékkal a meghatározó üzletágak között van ma már a porszívógyártás is. (SGy)

VG-összeállítás

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.