Annak ellenére, hogy a médiatörvény szerint a kereskedelmi televízióknak is kötelező alkalmat adniuk arra, hogy a pártok bemutathassák magukat és programjaikat, a parlamenti és helyhatósági választások kapcsán együtt sem áramlik annyi pénz a hazai reklámgazdaságba, mint amennyi - hozzávetőleg évi 2,5-3 milliárd forint - a dohányreklámok korlátozásával kiesett - mondta a Világgazdaság kérdésére Levendel Ádám, a Magyar Reklámszövetség elnöke. Ezt támasztja alá az is, hogy a pártoknak végül mégsem sikerült megegyezniük az egyes képviselők személyes kampányára engedélyezett egymillió forintos keret felemeléséről. A elnök szerint ez az összeg reálértéken legföljebb a felét éri, mint négy éve. Levendel úgy véli, a mostani kampányban nem a tévék, hanem az óriásplakát és a sajtó viszi majd a prímet.
Klupács Sándor, a Közterületi Reklámszövetség elnöke, a Multireklám ügyvezetője úgy véli, az 1998-as választásokhoz képest az idén legalább kétszeresére nőhet az óriásplakátok felhasználása a kampányban. Ennek egyik oka szerinte az, hogy ez az üzenethordozó nemcsak széles közönséget ér el, de annyiban feltétlenül gazdaságos, hogy az óriásplakátok ára 1998-hoz képest az inflációnál kisebb arányban növekedett. Klupács úgy érzi, hogy az "aki kimarad, az lemarad" elvét követve a pártok ez évben jobban bíznak az óriásplakátban, illetve úgy érzik, hátrányba kerülnének, ha kihagynák a számításból e médiumot. A rendelkezésre álló plakáthelyek kihasználtsága 1998-ban mindössze 10 százalékos volt, az elnök az idén 20 százalékos arányt vár. Klupács szerint a poszterek malmára hajtja a vizet az is, hogy a választásokat korai időpontra tűzték ki: a szektor átlagos szezonális kedvezményei szerint a tarifaárhoz képest februárban 40, márciusban 25, áprilisban pedig még mindig 10 százalékkal olcsóbban vehető igénybe az eszköz.
Az előző választásokhoz képest sokan az internetes politikai hírverés jelentőségének növekedésével számolnak. A több mint nyolcmillió szavazóból azonban mintegy egymilliónak van hozzáférése, ami mindenképpen korlátozott nyilvánosságot jelent - véli Braun Róbert, az Index igazgatóságának tagja, aki szerint a csak részben politikai témájú cse-
vegőfórumok közönsége mintegy 2-300 ezerre tehető. Bár az idei választásokon az internetet már tényezőként kell figyelembe venni, Braun tízfokú skálán legfeljebb hármas magasságba teszi a világháló, illetve azon belül a fórumok véleményformáló hatását. Magyar nyelven egyébként egy időben legalább 25 ezer téma fut, és Braun szerint ezeknek csak kisebb része foglalkozik politikával.
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.