BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pesten bővít a Continental Temic

Mintegy 2,6 millió eurót fordít a német Continental Temic hazai üzemének bővítésére. Az autóipari alkatrészgyártók egyre inkább keresik a kelet-európai megtelepedési lehetőségeket, ám a magyar tulajdonban lévő cégek kétharmada tőkehiánnyal küzd.

Rövidesen 2,6 millió euró értékű beruházás kezdődik a Continental Temic Hungary Kft. budapesti telepén, mert az anyacég újabb termék teljes körű gyártását telepíti Magyarországra. Az infra-

strukturális beruházások tavaszszal kezdődnek, a nyár folyamán pedig már a gépsorokat hozzák a kőbányai üzembe.

Amint azt Horváth Gábor, a Continental Automotive System magyarországi képviselője - s egyben a konszern ABS és ESP fékrendszerszenzorokat gyártó veszprémi (Teves) és fővárosi (Temic) gyárának ügyvezető igazgatója - lapunknak elmondta, a kizárólag a Temic által előállított, a motorolaj minőségét folyamatosan ellenőrző szenzor már tavaly is szerepelt a kft. termékpalettáján.

Az anyacég azonban úgy döntött, hogy a teljes gyártást Budapestre hozza. Ez együtt jár 150 német munkás elbocsátásával, ugyanakkor ennyivel bővül a Temic Hungary létszáma, a cég jelenleg 1200 fős alkalmazotti állományának 40 százalékát technikusok és mérnökök teszik ki. A társaság ugyanis az autóipar számára elektronikus fékrendszer-szabályozó egységeket, lopásvédelmi berendezéseket, motorelektronikai szenzorokat gyárt.

Az új olajszenzor eddig csupán a Mercedes személygépkocsik szériafelszereltségéhez tartozott, ám a közelmúltban kötött szerződések alapján a közeljövőben már a Volvo, a Ford és a BMW is beépíti autóiba.

A Temic Hungary Kft. 60 százaléka az elmúlt évben került a Continental AG-hoz, amely a fennmaradó 40 százalékot az év végéig vásárolja meg a DaimlerChryslertől.

A Continental lépése korántsem példa nélküli: az osztrák kereskedelmi kamara most elkészült felmérése szerint a nyugati szomszédunkban bejegyzett mintegy 300 alkatrész-beszállító cég egyharmadának van kelet-európai érdekeltsége. A nyugati autógyártók gyakorlatát követve mind több ausztriai cég választja tevékenységének újabb helyszínéül Lengyel-, Cseh-, Magyarországot, illetve Romániát. A kelet-európai országokban megtelepült nagy autógyárakat ugyanis követik a saját elsődleges beszállítóik, például így hozott létre leányvállalatot Magyarországon a Luk, a Continental, a Lear, a Visteon.

Az olcsó munkaerő nem az egyetlen szempont, amely alapján a nyugati beruházók egy-egy ország mellett döntenek - mondta el lapunknak Csősz Lajos, az ITDH gépjárműipari beszállítói szakmenedzsere, rámutatva, hogy a szállítási útvonal hossza, az átlépendő határok száma legalább ilyen fontos tényező lehet. Az úgynevezett elsődleges beszállítók a Just in

Time rendszerhez igazodva nem engedhetik meg a határidőcsúszást, a raktározási költség pedig versenyképtelenné tenné őket. Ilyen szempontból talán nem kell a kelet-európai országok egymással szembeni versenyétől tartani.

Hozzáfűzte: a magyar tulajdonban lévő alkatrészgyártó cégek mintegy kétharmada küzd tőkehiánnyal. Az autóipar világszerte tapasztalható stagnálása miatti nyomott beszállítói árak mellett pedig nem képződik olyan nagyságrendű profit, ami egy gyors technológiaváltáshoz szükséges lenne.

Demeter Kálmán

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.