Követ dobott az Electro World (EW) a hazai kereskedelem korántsem békés vizébe akciós újságjában közzétett sokkoló áraival. Sebestyén Péter, a cég ügyvezető igazgatója elismerte, a bomba szándékos volt, de szerinte eddig minden újonnan piacra lépett cég hasonló stratégiát követett.
A társaság magatartása versenyjogi szempontból csak erőfölénnyel visszaélés esetén kifogásolható - fejtette ki lapunk érdeklődésére Kanizsai Nagy Andrásné, a Gazdasági Versenyhivatal kereskedelmi irodájának vezetője. Hangsúlyozta, hogy a visszaélés megállapításához elsődlegesen azt kell vizsgálni, erőfölényben van-e az adott cég. Ez viszont csak piaci jelenlét esetén valósulhat meg. Az Electro World azonban most lépett a piacra. A hivatal így egyelőre nem vizsgálódhat a cégnél, hogy indokolatlanul alacsony árat alkalmaz-e, vagy sem.
A versenytársak viszont azt gyanítják, hogy az EW beszerzési ár alatt árusít.
Ezt az EW vezetője nem is cáfolja, hozzáfűzve, a cég a piaci árszint alatt fog értékesíteni később is. A Keravill vezérigazgató-helyettese, Perjési György elmondta, hogy induló akcióra nem reagálnak, megvárják a folytatást. A többi versenytárs már a nyitás előtt két nappal igyekezett felvenni a kesztyűt. A Media Markt ügyvezetője, Maurer Andor elmondta, a cég mindig átveszi a piac legalacsonyabb árszintjét, így az EW katalógusának megjelenésekor azonnal korrigáltak. A Tesco szórólapokat osztott, hogy csak szerdán a háztartási és a szórakoztatóelektronikai termékek 20 százalékos kedvezménnyel kaphatók - sorban állás nélkül.
A magyarországi áruház megnyitásának nem volt tudatos marketingkoncepciója a zsúfoltság gerjesztése, őket is meglepte a siker - mondta lapunknak Karen Donovan, az EW anyacége, a Dixons csoport londoni szóvivője. Ennek kapcsán Kandikó József, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke emlékeztetett rá, hogy néhány évvel ezelőtt szintén a budaörsi térségben az IKEA második áruháza körül is tumultuózus jelenetek zajlottak. Kandikó szerint viszont egy új piacra belépő cégnek alaposabban kellene tájékozódnia a helyi sajátosságokról, a fogyasztók döntéseinek mechanizmusáról. A magyar ugyanis erősen árérzékeny és feltörekvő piac, a kínálkozó olcsó lehetőségeket az emberek sokszor más térségek fogyasztóinál ambiciózusabban próbálják kihasználni.
A beszállítók közül különösen a Sony- és a Samsung-kereskedők voltak felháborodva. A Philipstől úgy tájékoztatták lapunkat, hogy az EW-nek sem adják olcsóbban a termékeket, mint más hasonló kereskedőnek. Sebestyén Péter (EW) a nagy tömegű és alacsony árú készletre az alábbi magyarázattal szolgált: igaz, hogy a készlet 80 százalékát magyar márkaképviseletek szállították, de a Dixons európai szintű beszerzési megállapodása áll a háttérben.
Munkatársainktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.