Teherben erősít Ferihegy
Európa egyik legtőkeerősebb légi teherfuvarozója, a luxemburgi Cargolux Airlines B-747-es jumbói hamarosan hetente több alkalommal megfordulnak a Ferihegyi repülőtéren. Az erről szóló tárgyalások előrehaladott állapotban vannak - értesült lapunk. . Ez az üzleti döntés hozzájárulhat ahhoz, hogy Ferihegy néhány éven belül valóban regionális teherszállítási központtá váljon, amint azt az üzemeltető Budapest Airport Rt. szeretné.
Gansperger Gyula, a társaság vezetője a napokban már jelezte: az állami cég több milliárd forintot szeretne bevonni a cargoüzletág fejlesztésébe, egyelőre inkább állami forrásból. A társaság azzal is vonzóvá akarja tenni Ferihegyet, hogy csökkenti a 13,35 dolláros (1 dollár 285 forint) illetéket, amivel ma a tizedik helyen áll Európában. A leszállási díjak várhatóan nem változnak, miután hétéves stagnálás óta tavaly 18 százalékkal megemelték azokat. (25 tonna alatti gépeknél 8,6, a fölött 10,6 dollár tonnánként.)
Az rt. pénzügyi helyzete stabil, ennek megtartását segítheti, hogy a napokban aláírták az OTP-vel a régen várt hitelszerződést. A pénzintézet 23 milliárd forintos, rendkívül kedvező kamatozású (LIBOR + 0,5 százalék), hét évre szóló kölcsönt ad, valószínűleg több más bankot is bevonva. A pénzt később folyósítják. Gansperger szerint a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft.-től átvett hitel új feltételei révén 1,1 millió dollárnyi megtakarítás érhető el.
Ferihegyen még mindig nincs kellő raktárkapacitás, noha a terület rendelkezésre áll. A nagy európai légitársaságok maguk is üzletet látnak ebben, de megfelelő fogadó infrastruktúra nélkül eddig viszonylag szerény forgalmat bonyolítottak le. Áttörés, hogy most a Cargolux - csak árut szállító - nagyvállalat éppen a budapesti légikikötőt szemelte ki távol-keleti és más, hosszú távú járatai térségi központjául. Ugyancsak ezt támasztja alá, hogy az AIG/Lincoln multinacionális ingatlanfejlesztő cég nemrég átadta a közelben az Airport Business Park nevű raktár- és irodabázisát, amit hamar felfedeztek a külföldi nagyvállalatok.
Gansperger Gyula lapunknak elmondta: mielőbb bővíteni akarja a kapacitásokat és javítani a repülőtér belső infrastruktúráját, egyebek között útkorszerűsítéssel és azzal, hogy belső autóbuszjáratot indítanak. A megbízott vezérigazgató szerint még több teherfuvarozó, illetve ügyfélvállalataik is Ferihegyre települhetnek, ám ehhez újabb épületek szükségesek.
Mester Nándor


