BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiút lehet a franchise

A magyar kereskedelmi, vendéglátó-ipari és szolgáltatási piac a vállalatok számát tekintve a jövőben várhatóan tovább koncentrálódik. A hálózatok növekedése ugyanis Európa-szerte tendencia - fogalmazott a Világgazdaság kérdésére Házi Zoltán, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke. A vállalkozások számára e piaci kihívás nagyságát jelzi, hogy szakmai szervezeteik közreműködésével nemrég egy közös konferencia során vázolták föl az előttük álló lehetőségeket: stratégiai szövetség, fúzió vagy a franchise jelenthet kiutat a költséghatékonyabb nagyobb vállalatokkal folytatott ver-senyben.

Az első esetben jellemző módon közös beszerzési társaságok megalakítása hozhat sikert. A vállalati egyesülések és felvásárlások tőkehiány miatt azonban aligha lehetnek jellemző formái a magyarországi piac átalakulásának. Hathatós kiutat jelenthet ugyanakkor a sikeres üzleti modelleket kínáló franchise - derül ki Erdélyi László Attila, a Magyar Franchise Szövetség elnökének előadásából. Ez a vállalkozási forma az Egyesült Államokban a kiskereskedelmi forgalom 40 százalékát teszi ki, az Európai Unióban 15-25 százalék közötti a részaránya, Magyarországon azonban jelenleg még csak 4-5 százalék, ami jelentős teret hagy a fejlődésnek. Tavaly a magyar piacon mintegy 350 franchise-rendszer volt elérhető, ami a korábbi időszakhoz képest 20 százalékos növekedés. Jelenleg 25-30 ezer franchise-átvevőnél összesen 200 ezer alkalmazott dolgozik.

Magyarországon még meglehetősen sok kisvállalkozás tevékenykedik, a piac a koncentráció tekintetében az Európai Unió mezőnyéhez képest az alsó harmad felső részében található: a központosított skandináv régiótól elmaradva, valamivel a szétdarabolódott görög struktúra felett. Házi Zoltán elmondása szerint a hazai szabályozás gyakorlatilag EU-konform, s bár jó hírnek számít, hogy például a CBA kereskedelmi hálózat már külföldön is megkezdte tevékenységét, nem tudni, hogy megjelennek-e új szereplők még a belpiacon. Így nyitott kérdés még az is, hogy a jövőben hogyan alakul a hiper-, szupermarketek és a kényelmi üzletek aránya.

Mráz Dániel

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.