A magyar kereskedelmi, vendéglátó-ipari és szolgáltatási piac a vállalatok számát tekintve a jövőben várhatóan tovább koncentrálódik. A hálózatok növekedése ugyanis Európa-szerte tendencia - fogalmazott a Világgazdaság kérdésére Házi Zoltán, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke. A vállalkozások számára e piaci kihívás nagyságát jelzi, hogy szakmai szervezeteik közreműködésével nemrég egy közös konferencia során vázolták föl az előttük álló lehetőségeket: stratégiai szövetség, fúzió vagy a franchise jelenthet kiutat a költséghatékonyabb nagyobb vállalatokkal folytatott ver-senyben.
Az első esetben jellemző módon közös beszerzési társaságok megalakítása hozhat sikert. A vállalati egyesülések és felvásárlások tőkehiány miatt azonban aligha lehetnek jellemző formái a magyarországi piac átalakulásának. Hathatós kiutat jelenthet ugyanakkor a sikeres üzleti modelleket kínáló franchise - derül ki Erdélyi László Attila, a Magyar Franchise Szövetség elnökének előadásából. Ez a vállalkozási forma az Egyesült Államokban a kiskereskedelmi forgalom 40 százalékát teszi ki, az Európai Unióban 15-25 százalék közötti a részaránya, Magyarországon azonban jelenleg még csak 4-5 százalék, ami jelentős teret hagy a fejlődésnek. Tavaly a magyar piacon mintegy 350 franchise-rendszer volt elérhető, ami a korábbi időszakhoz képest 20 százalékos növekedés. Jelenleg 25-30 ezer franchise-átvevőnél összesen 200 ezer alkalmazott dolgozik.
Magyarországon még meglehetősen sok kisvállalkozás tevékenykedik, a piac a koncentráció tekintetében az Európai Unió mezőnyéhez képest az alsó harmad felső részében található: a központosított skandináv régiótól elmaradva, valamivel a szétdarabolódott görög struktúra felett. Házi Zoltán elmondása szerint a hazai szabályozás gyakorlatilag EU-konform, s bár jó hírnek számít, hogy például a CBA kereskedelmi hálózat már külföldön is megkezdte tevékenységét, nem tudni, hogy megjelennek-e új szereplők még a belpiacon. Így nyitott kérdés még az is, hogy a jövőben hogyan alakul a hiper-, szupermarketek és a kényelmi üzletek aránya.
Mráz Dániel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.