BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Benzinárrekord fenyeget

Rekord közeli üzemanyagárak várhatók a nyárra a drága olaj miatt, ellátási gondoktól azonban nem kell tartani a Nemzetközi Energiaügynökség szerint. A drágulás azonban fékezheti az európai országok gazdasági növekedését, s a hazai infláció csökkenése is az üzemanyagárak emelkedése miatt torpant meg márciusban.

A jelenleg barrelenként 27 dollár körüli, s az év eleje óta mintegy 30 százalékkal drágult kőolaj miatt a nyáron magasba szökhetnek az üzemanyagárak, ami a beszerzések ütemezésétől függően azonnal vagy késleltetve, de minden felhasználót sújt. Az olaj drágasága nagy valószínűséggel elhúzódik. Az OPEC olajkartell nyárig nem tervezi növelni kivitelét, Irak le is állította exportját. A gazdaság - s ezzel olajéhsége - tovább élénkül, de a nyár közeledte miatt is nő a kereslet. Ráadásul alig lanyhul a közel-keleti politikai feszültség.

Az üzemanyagárak emelkedése miatt torpant meg márciusban a hazai infláció csökkenése, ám mivel a benzin és a gázolaj ára már beépült az árindexbe, az áprilisi inflációs adatnál az elemzők nem igazán számítanak a pénzromlást növelő kedvezőtlen hatásra.

A Magyar Olaj- és Gázipari Rt. mától ismét, ezúttal 5 forinttal emeli a 95-ös oktánszámú benzin árát, a gázolajét két forinttal. A folyamatos drágulás miatt a fuvarpiacon általános díjemelés várható - tudta meg a Világgazdaság -, rövidesen drágul majd a taxizás is. A Volánbusz még állja a sarat, de a turistabuszok üzemeltetői egy része annál kevésbé.

A légitársaságokat rövid távon nem érinti a felfelé kúszó olajár, ugyanis helyzetük és beszerzési gyakorlatuk eltér a legtöbb közlekedési vállalkozásétól.

Ezen cégek általában nem napi, hanem akciós áron vásárolnak, méghozzá az átlagnál jóval nagyobb mennyiségben. Igaz, hogy a tartós árcsökkenés számukra rosszul jön, ha előzőleg feltöltötték készleteiket, de nyernek, ha megugrik az ár, mint például az idén az első három hónapban. Egy-másfél évvel ezelőtt az előbbi történt meg, ugyanakkor tavaly ősszel-télen, az amerikai terrorakcióval súlyosbított általános visszaesés idején jóval kevesebb üzemanyagot használtak el, s az akkor megmaradt készlet egy része most tartalékként rendelkezésre áll.

A jegyárakat az idén március végén minden légitársaság átlagosan 5-7 százalékkal emelte, ez megfelel a korábbi években tapasztaltaknak, s nincs közvetlen összefüggésben az üzemanyagárak növekedésével.



Olvad a fuvarcégek nyeresége



Tízszázalékos üzemanyagárváltozás a nemzetközi fuvarozóforgalomban 3,5-4 százalékos fuvardíj-módosulást jelent, belföldön azonban az arány elérheti az 5 százalékot is. Ez a szint a minimálbér-emeléssel párosult munkaerőköltségekkel együtt már kérdésessé teszi a nyereségességet is, hiszen igen nyomottak a hazai tarifák - tájékoztatta lapunkat Csiszár Károly, a Volán Tefu Rt. fuvarozási és szállítmányozási igazgatója, aki szerint általános díjemelés várható.

Miután az üzemanyagárak változása igen gyors lehet, a korábbi, egész évre szóló díjszerződések helyett olyanokat kötünk, amelyek alapján a szerződő felek minden árváltozáskor módosítják a fuvardíjakat - fűzte hozzá. A 300 fuvarozó alvállalkozóval és 160 saját, nemzetközi fuvarengedéllyel bíró kamionnal dolgozó cég tavaly közel 7 millió liter üzemanyagot használt fel.



Áprilisban várhatóan drágul a taxi



A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közlekedéssel és szállítmányozással foglalkozó elnökségi tagja, Dudás Zoltán szerint a közeljövőben taxitarifa-emelés várható, miután az utolsó árnövelés az elmúlt év júniusában, az azt megelőző pedig egy évvel korábban volt. A számítások szerint 10 forintos üzemanyagár-emelkedés a kilométerenkénti fuvardíj 1 forintos növelését idézheti elő, de egy forintért nem állítják át az órát, hiszen annak költsége a félnapos termeléskieséssel együtt 6-7 ezer forintra rúg. Ennek alapján nagyobb értékű lesz a tarifaemelés - értesüléseink szerint még ebben a hónapban -, ám a mikéntről még viták vannak. A taxitársaságok ugyanis már a korábbi években is igyekeztek létrehozni valamiféle szolid árkartellt, de nem tudtak megegyezni, és voltak olyan cégek, amelyek az emelés helyett inkább engedtek a tarifából, hogy növeljék piaci részesedésüket.

A Buda és a Tele 5 taxitársaság ügyvezető igazgatója, Pásztor György azt mondta, arra lenne szükség, hogy akárcsak Nyugat-Európában, a város vagy a régió határozza meg a tarifákat. Ehelyett például a főváros csupán 240 forintban maximálta a kilométerenkénti díjat, így a cégek egymás alá ígérnek. Pásztor György szerint a fuvarok zöme 135-140 forintos kilométerdíjjal fut Budapesten, pedig 200 forint lenne a reális díj.



A Volánbusz épp erre számított



A mostani kétforintos gázolajdrágulás még nem okoz gondot, hiszen benn van abban a sávban, amire számítottunk - tájékoztatta lapunkat Sohár István, a budapesti Volánbusz Rt. forgalmi igazgatója. A társaság ugyanis a világgazdasági változások alapján következtet a várható üzemanyagár-módosulásokra, s ennek megfelelően készíti a terveket. A forgalmi igazgató ugyanakkor rámutatott, hogy ha később jelentősebben drágul a gázolaj, a kormánynak kell beavatkoznia, miután a viteldíjakat a közlekedési és a pénzügyi tárca közösen szabja meg.

A Budapesti Közlekedési Részvénytársaságtól csupán azt az információt kaptuk, hogy a BKV negyedévenként tenderkiírás alapján kiválasztott cégtől fix áron vásárolja az üzemanyagot. Az elmúlt évben a társaság üzemanyag-felhasználása 35,7 millió liter volt, ami elsősorban gázolajat jelent.



A Mahart külföldön tankol



A Mahart hajóinak üzemanyag-beszerzése a folyami árufuvarozás jellegéből adódóan alapvetően külföldön történik - közölte lapunkkal Mátyás Tibor, a cég folyami árufuvarozási üzletágának műszaki, beszerzési vezetője. A vállalt fuvar és az útvonal határozza meg a tankolás helyét, idejét. Az Al-Dunán Bulgáriában Rusze térségében, Budapest-Regensburg között Bécsben, Nyugat-Európában pedig az Amszterdam- Rotter-dam-Antwerpen régióban vagy üzemanyag-ellátó hajókról tölti fel a tartályokat. A Mahart éves üzemanyag-felhasználása több mint 10 ezer tonna. Ebből a hazai beszerzés csupán 300-380 tonna, mivel Magyarországon csak 0,05 százalék kéntartalmú gázolaj kapható, amely drágább, mint a hajózásban általában használt 0,2 százalékos kéntartalmú üzemanyag.

Az üzemanyag-beszerzésre éves keretszerződések keretében kerül sor, az ár megállapítása a Platt's Rotterdam alapján történik, ezért a gázolaj tőzsdei jegyzésének változása azonnal jelentkezik a cég beszerzési áraiban.



Sérülékeny turistabusz-üzemeltetők



A turistabuszokat üzemeltető cégeket érzékenyen érinti a benzin áremelése, hiszen - különböző időpontoktól, de - éves szerződéseket kötnek az utazási irodákkal. Mint Molnár Gabriella, a részben buszos utazásokat kínáló Blaguss-Volánbusz utazási iroda ügyvezetője mondta, programjaik árait az éves szerződésnek köszönhetően nem érinti az árváltozás. Ez egyébként nem is lenne korrekt, hiszen amikor a benzin ára csökkent, akkor sem változtak a korábban kialkudott árak. A közel 30 turistabuszt üzemeltető, 150 partnerrel dolgozó MB Travelt érzékenyen érinti az árváltozás, hiszen - mint Eöry Botond ügyvezető igazgató mondta - ha további emelés lesz, újra kell tárgyalni az erre hajlandó partnerekkel a március 1-jétől érvényes éves szerződéseket. A mostani változás a cég nyereségét csökkenti.

Munkatársainktól

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.