Évről évre egyre több étkezési utalványt adnak a cégek munkavállalóiknak, az 1993-ban indult rendszer folyamatos növekedést mutat - fogalmazott a Világgazdaság kérdésére Sajó Zsuzsa, az utalványokat forgalmazó vállalkozások egyesülésének kommunikációs tanácsadója. Magyarországon éves szinten mintegy 36 milliárd forint értékben részesülnek munkavállalók étkezési támogatásban. Ebből az ételmegrendelések összegét, valamint az élelmiszerláncok és közétkeztető cégek által kibocsátott utalványok értékét levonva 25-30 milliárd forintot kapnak, ez adja a magyar piacon osztozó három cég teljes forgalmát. A 27 országban jelen lévő rendszer részeként a Sodexho Pass Hungária Kft. és a 32 országra kiterjedő hálózat tagjaként a Ticket Restaurant Kft. egyenként évi 10-12 milliárdos kibocsátással a legmeghatározóbb, a piac maradék részét a 8 országban ismert Le Cheque Dejeuner Kft. uralja.
A vállalkozások alapját a személyi jövedelemadóról szóló törvény rendelkezései teremtik meg. E szerint Magyarországon adó- és járulékmentesen hidegétel-utalvány havonta 1400 forint, melegétel-utalvány pedig 2200 forint értékben adható, az e feletti részre a természetbeni juttatásokra vonatkozó szabályok érvényesek. Ennek nyomán 1993-ban két cég indult utalványértékesítőként, hozzájuk 1997-ben csatlakozott a Le Cheque Dejeuner. Az utalványt megvásárló cégek és a munkavállalók számára így az adókedvezmény jelenti az előnyt, az elfogadóhelyek számára pedig a többletforgalom jelent vonzerőt. Tapasztalatok szerint átlagosan az utalványok névértékével megegyező összegű készpénzes vásárlás is társul az utalvánnyal történő fizetéshez - utal az előnyökre Sajó Zsuzsa.
A közvetítői szerepet betöltő utalványkibocsátók nyereségének alapját pedig a munkaadó, illetve az elfogadó számára az elszámoláskor a névérték néhány százalékára rúgó kezelési költségek jelentik. A rendszer életképességét bizonyítja, hogy a szakmai egyesülés adatai szerint jelenleg a foglalkoztatottak 62 százaléka, azaz 2,39 millió fő kap ilyen juttatást, az elfogadóhelyek száma pedig meghaladja a 10 ezret.
Mráz Dániel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.