Mindkét fél által korrektnek nevezett, a piaci erőviszonyokat kifejező megállapodás született az észak-magyarországi regionális lapkiadó Inform Média Kft. (IM) és a Lapker-csoporthoz tartozó Északhír Rt. terjesztővállalat között. Az Északhír az IM összesen hat újságját - a napi megjelenésű Észak-Magyarországot és Déli Hírlapot, valamint az Észak-Magyarország vasárnapi számát, illetve három heti gyakoriságú hirdetési lapját - a továbbiakban a kiadó által szorgalmazott, a hazai piacon újnak számító osztott konstrukcióban terjeszti. Ennek fejében azonban 2,5 százalékkal megemelték a terjesztési jutalékot - tájékoztatta lapunkat Trozsák Béla, az Északhír vezérigazgatója.
Mint arról korábban hírt adtunk, az IM a terjesztési szerződés felmondását is vállalta volna, ha az Északhírrel nem tud megállapodni a vállalkozói viszonteladók önálló és közvetlen áruellátásáról. Trozsák úgy véli, a most elfogadott osztott konstrukció 70-30 százalékban osztja meg a lapárusítás piacát a terjesztő- és a kiadóvállalatok között. Szabó Miklós, az IM helyettes ügyvezetője szerint az Inform Média Kft. termékeivel az Északhír évi körülbelül 200 millió forint plusz áfa forgalmat bonyolít le, ami - egy hónapra vetítve - mintegy nettó 16,59 milliót jelent. A napi Észak-Magyarországból és Déli Hírlapból - megjelenésenként - körülbelül 3200 darabot adnak át az Északhírnek, a heti újságokból pedig - megjelenésenként - összesen körülbelül 17 000 példányt, plusz 1500 darabot a Vasárnapi Észak című hét végi lapból. Az IM egyébként az osztott terjesztést a Lapker-csoport egy másik cégével, a Rónahír Rt.-vel már korábban megvalósította, méghozzá úgy, hogy a piac megosztása miatt a terjesztő nem emelte meg az eredetileg 34 százalékos jutalékot. Trozsák szerint azonban a terjesztésen való osztozkodás mindenképpen hátrányt jelent az Északhírnek, az ebből eredő veszteségnek csakis jutalékemelés lehetett az ésszerű ellentétele.
A vezérigazgató egyébként úgy véli, bár a vállalkozói terjesztők valószínűleg lényegesen kisebb, becslése szerint 20-25 százalékos árréssel terjesztik az IM újságjait, a kiszállítás és a kapcsolattartás költségeit is figyelembe véve az osztott konstrukcióval nem keletkezik lényeges megtakarítás a kiadónál. Szabó a Világgazdaságnak elmondta, hogy adott lefedettség mellett a saját terjesztés egyrészt lehet gazdaságosabb, másrészt pedig - akár azonos költségszinten is - lényeges - például a marketingben kiaknázható - előnyöket jelenthet a kiadó számára. Trozsák úgy tudja, hogy más régiókban még nem merült fel az osztott terjesztés igénye, amelyet cége a maga részéről nem szorgalmaz. (AJ)
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.