Az S&C Áruházlánc Rt.-nek április közepére készül el a 2002. évre vonatkozó üzleti terve, mivel az előző menedzsment által készített tervet a társaságot január elseje óta irányító Karácsonyi András nem fogadta el.

Az új vezérigazgató az idén az S&C veszteségét egymilliárd forinttal akarja csökkenteni, hogy az ne haladja meg az 1,5 milliárdot. Amíg ugyanis a jórészt ingatlankezeléssel foglalkozó Skála-Coop - amelytől az S&C bérli az áruházakat - nyereséges volt (tavalyra 1,6 milliárd forintot könyvelhetett el), addig az áruházlánc évek óta ráfizetéssel működik.

Karácsonyi András úgy véli, az igényesebb vásárlókört kell megcélozni, s addig is, amíg az új termékkör kialakul, az már eldőlt, hogy az S&C fokozatosan felhagy a szórakoztatóelektronikai és a konyhai műszaki berendezések forgalmazásával. Igaz, már két éve is azt a jövőképet vázolta fel az akkori vezetés, hogy az S&C elsősorban a ruházatra koncentrál, de több áruházban megmaradtak az említett cikkek - csak éppen a bérbe adott területen más cégek forgalmazták azokat. Így az említett termékek csupán néhány áruházban maradnak meg nyárra, de ott is azért, mert a társaság pillanatnyilag nem tudná betölteni a felszabaduló 600-700 négyzetméteres területet.

A hálózatban egyébként az elmúlt években már megszűntek a kisebb-nagyobb butikok, s a vezérigazgató úgy látja, a cég saját kínálatával is nyereségessé fogja tenni az egységes belső képű házakat. A körvonalazódó stratégia szerint az árukészlet háromnegyed részét a felsőruházati cikkek fogják adni, a többit pedig a kiegészítők és lakberendezéshez szükséges napi apróságok teszik ki. Így például a lakástextíliából megmarad az ágynemű, de megszűnik a függöny- és a szőnyegárusítás.

Ha a Pricewaterhouse által egy hónapja árult Otthon áruházat nem számoljuk, a céghez jelenleg 20 áruház tartozik, de csak 18 működik az S&C logó alatt: a Luxus és a Camponában lévő Debenhams esete kissé más.

Ez utóbbi működése másfél éve folyvást veszteséges volt. A vezérigazgató szerint a brit márka ismertsége Magyarországon csekély, ugyanakkor ez az egy áruház nem bírja el a szükséges mértékű reklám költségét. Emiatt az S&C kezdeményezésére új szerződés köttetett a Debenhamsszal, amelyben módosították a franchise-díj összegét, s a reklámköltség-hozzájárulás mértékét is.

Mindez lehetőséget ad a továbblépésre: a cég tárgyalásokat folytat az V. kerületi önkormányzattal az eddig csak bérelt Luxus áruház tulajdonjogának megvásárlásáról. Siker esetén teljes felújítás vár a házra, amelyben akár egy második magyar Debenhams áruház is létesülhetne, vagy egy másik külföldi áruházlánc vethetné meg lábát a Belvárosban.

Ami a Corvint illeti, a hálózat egyik fontos eleme lehetne, ám mai állapotában nem lehet gazdaságosan működtetni, a teljes felújítás pedig legalább egymilliárdba kerülne. Ezért tárgyalásokat folytat a társaság a Corvin eladásáról - de visszabérlési garanciával. Az S&C ugyanis nem kíván végleg lemondani az igen előnyös helyen lévő áruházról.

A kétezer fős áruházlánc vezérigazgatója mintegy 10 százalékos leépítést tervez, amely összefüggésben lesz a jövő év elejétől működő új információs rendszerrel. Úgy véli, a hatékonyságon van még javítani való, ugyanakkor az informatikai fejlesztés feleslegessé tesz bizonyos munkaköröket.

munkatársunktól