BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fontos területként kezelik az egészségügyet

Az egészségügyi és szociális tárca várományosa azért vállalta el 12 év után ismét az ágazat irányítását, mert a kedvező gazdasági kilátásokra alapozva a válságkezelés helyett hozzáfoghat az ágazat a konszolidáláshoz és a modernizáláshoz. Csehák Judit a Világgazdaságnak megerősítette: nem kell tartani a szociális szféra túlsúlyától. Kiigazításokkal támogatja a népegészségügyi programot, ám a kórházak átalakításához törvénymódosítást tart szükségesnek. Parlamenti bizottságra bízná a tb-finanszírozás felügyeletét, s kiegészítő biztosításokkal és munkahelyi egészségügyi folyószámlák létesítésével egészítené ki a szolgáltatások megvásárlásának fedezetét. Betartja a gyógyszercégekkel kötött megállapodást, ám az új készítmények tb-listára kerüléséről tárgyalni kíván.

- Sokan meglepődtek azon, hogy ön többévi hallgatás után visszatért a politikába, sőt ismét sikerrel kandidált a 12 éve elhagyott Egészségügyi Minisztérium irányítására. Miért vállalta újra a sikerestől fényévnyi távolságra lévő gyógyítóágazat vezetését?

- Az MSZP először készített olyan egészségügyi programot, amely a gazdaság kedvező kilátásaira alapozhat, ezért van esély arra, hogy nem válságkezelésre, hanem az ágazat konszolidációjára és modernizálására kerülhet sor. Olyan program készült, amelyben a betegségek megelőzése mellett a betegek igényei is hangsúlyosan szerepelnek, s lehetőséget kínál arra, hogy az egészségügyi intézményrendszert a piacgazdasági szempontokat figyelembe véve alakítsuk át.

- A most leköszönő kormánynak alig sikerült szétválasztani egymástól a szociális és egészségügyi szakágazatot, most ismét egyesítik azokat. Az ön közismerten erős szociálpolitika iránti elkötelezettsége miatt sokan tartanak az egészségügy háttérbe szorításától.

- Megnyugtatásképpen utalnék 1990-re, amikor az Egészségügyi és Szociális Minisztériumot irányítottam. Az volt az elmúlt 12 év egyetlen esztendeje, amikor az egészségügyi kiadások reálértékben növekedtek. Most is az a célom, hogy a gyógyító-megelőző ellátások jelenlegi 4,4 százalékos GDP-részesedése a kormányzati ciklus végére legalább a 6,5 százalékot érje el. A szaktárcák összevonásával nem kerül háttérbe, fontos lesz az egészségügy is.

- Az egészségügyi ellátás a kormányváltástól független folyamat. Tárgyalt-e már a folyamatban lévő ügyekről a jelenlegi egészségügyi miniszterrel?

- Amint a kormánylista hivatalos lesz, személyesen keresem meg Mikola Istvánt és Pulay Gyula egészségügyi közigazgatási államtitkárt. Remélem, hogy az eddigi szokásoknak megfelelően rendezett és minden szempontból a szabályoknak megfelelő átadás-átvételre kerülhet sor. Ez a folyamatban lévő hivatali ügyeken kívül ki kell terjedjen a minisztérium által kötött szerződések és a jelenlegi kormány idején túlnyúló kötelezettségek áttekintésére is.

- A szocialisták a választási programjukban októbertől 50 százalékos béremelést ígértek az egészségügyieknek. Kik és milyen mértékű jövedelemnövekedésre számíthatnak?

- A pontos részletekről még nem tudok tájékoztatást adni, mert egyeztetni szeretnénk az érdek-képviseleti szervezetekkel. Az egészségügyben a közalkalmazottak mellett jelentős számban vannak vállalkozók, illetve az ő alkalmazottaik. A politikai programok kidolgozásakor valamenynyi egészségügyi és szociális dolgozó alapbérének 50 százalékos béremeléséről volt szó. Remélem, ezt teljesíteni tudjuk. A teljes körű jövedelemrendezés nélkül komoly feszültség keletkezne az ágazatban.

- Mire számíthatnak az egészségügyiek a közalkalmazotti életpályamodell bevezetésétől? Támogatja-e ön a szabadfoglalkozású orvoslást, amiről pár hónapja hozott törvényt a most távozó Országgyűlés?

- Jó lenne, ha nem kellene elölről kezdeni a közalkalmazotti életpálya kidolgozását. Hiszen ha januártól megnyílik az orvosok szabadfoglalkozású munkavállalásának a lehetősége, tudniuk kell, mire számíthatnak, ha közalkalmazottak maradnak. A két ajánlatnak versenyképesnek kell lennie egymással.

- Az MSZP képviselői decemberben nem szavazták meg az egészségügyi intézményrendszer átalakításáról szóló törvényt.

- A szocialisták és a koalíciós partnerünk képviselői azzal a törekvéssel egyetértettek, hogy az egészségügyi intézmények működésének formája közelítsen a nemzetgazdaságban meglévő egyéb gazdasági társaságokéhoz. Számos ponton azonban diszkriminatívnak ítélték a jogszabályt. Például amiatt, hogy szakmai befektetők nem lehetnének a közhasznú társasággá alakuló gyógyintézmények tagjai. Ez a versenyszabályokkal ellentétes, és nem nyújt védelmet az esetleges strómanokkal szemben. Ahhoz, hogy a magánérdek ne sértse a közérdeket, hogy csupán a tisztes profit eléréséig adjunk mozgásteret a befektetőknek, gondos regulációra van szükség.

- Ha elfogadjuk a befektetések tisztes haszonszerzését, meg kellene állapítani az egészségügyi szolgáltatások díját és elő kellene teremteni az amortizáció fedezetét.

- Pontosan. Gondoskodnunk kell arról, hogy az egészségügyi szolgáltatásoknak méltányos ára legyen. Jelenleg az OEP-től kapott működési költségek nem fedezik a gyógyítószolgáltatások tényleges költségét. Az árba a folyó költségek mellé be kell építeni az amortizáció fedezetét is, csak így várható el, hogy a szolgáltatók folyamatosan garantálják a jó színvonalú betegellátás feltételeit. Ez a folyamat az alapellátásban már megkezdődött. Bizonyos pénzintézetek bürokráciamentesen kínálnak hiteleket a vállalkozó háziorvosoknak a rendelők korszerűsítésére. A hitelek törlesztésére pedig fedezetet nyújt az OEP-től igényelhető havi 25-50 ezer forint eszköz- és ingatlanvásárlási támogatás. Ennek forrása a Széchenyi-terv, amit én továbbra is támogatandónak tartok.

- Az MSZP választási programjában is szerepelt, hogy már jövőre megkezdik az ágazat konszolidációját.

- Azzal számoltunk, hogy az évenkénti költségvetési automatizmusokon felül az egészségügy konszolidációjához és a modernizációjához évenként 150 milliárd forint új forrásra is szükség van, amiben szerepel a béremelés is. Ez utóbbi az idén mintegy 30 milliárdot igényel, aminek a jövő évi kihatása 120 milliárd. Reményem szerint az évi 150 milliárd egy részét EU-s forrásokból is meg lehet szerezni.

- A nagy ívű tervek mellett nem vitatható, hogy kevés a dologi kiadásokra fordítható pénz, emiatt a kórházak egy része folyamatosan eladósodik.

- Egymástól eltérő adatokat olvastam a kórházi adósságállományról. A Magyar Kórházszövetség szerint a kórházak fele küzd ezzel a gonddal, az egy hónappal ezelőtti számításaikban az adósságállomány megközelíti a 20 milliárdot. Ugyanakkor vannak adósság nélkül működők is. A kórházak teljes konszolidációjához természetesen központi forrásokra is szükség van, ezért létre kell hozni egy konszolidációs alapot. Nem tudok elképzelni olyan konszolidációt, ami nem illeszkedik a modernizáláshoz, és nem támaszt követelményeket az intézményekkel szemben. Olyan finanszírozásra van szükség a jövőben, amely egy meghatározott fix és a teljesítménytől függő bevételt garantál a gyógyintézményeknek. Olyan szerződéskötési, finanszírozási, ellenőrzési struktúrákat kell működtetnie, amelyek lehetővé teszik az OEP vásárlói szerepének érvényesülését. Egy valódi biztosítónak számon kell kérni a gyógyításhoz szükséges feltételeket, ki kell építenie a gyógyítás minőségének ellenőrzését, ez alapján köthet csak szerződést a betegellátásra vállalkozó szolgáltatókkal. Rövid időn belül el kell érni, hogy a biztosító a tulajdonostól függetlenül köthessen szerződést a gyógyításra. A leköthető egészségügyi kapacitásokat természetesen az egészségpolitikának maximálni kell. Jó példa erre a gyógyszerpiac, ahol tíz év alatt tízszeresére nőtt a Magyarországon bejegyzett és az orvosi gyakorlatban alkalmazott készítmények száma, öt év alatt megnégyszereződött a tb által támogatott gyógyszerek köre. Bizonyára az egészségügyi szolgáltatásokban is nőni fog a kínálat, amiről hatékonysági és költséghatékonysági számításokkal kell rendelkeznünk. Ugyanis amikor az egyes szolgáltatások tb-támogatásáról döntünk, figyelnünk kell, hogy az adott betegség gyógyulását az milyen mértékben befolyásolja, s hány embernek finanszírozható közforrásokból ez az ellátás.

- Ha jól értem, a gyógyítási alapcsomag meghatározásáról lenne szó, amire ez ideig nem mertek vállalkozni az egészségpolitikusok.

- Egy parlamenti felügyelőbizottságot szeretnénk létrehozni a finanszírozás felügyeletére, valamint azoknak az alapelveknek a tisztázására, amelyeket a kormánynak és a döntéshozóknak figyelembe kellene venniük. Szükségesnek tartom azt is, hogy a biztosító által támogatott termékek és szolgáltatások közül minden évben kikerüljenek a kevésbé hatékonyak, és az újak, a terápiájukban is hatásosabbak kerüljenek be. Természetesen ezt nem lehet minden betegségcsoportnál megvalósítani, de törekedni kell rá. És ha előbb fogadjuk be például a korszerű orvosságokat, és előre megmondjuk, hogy a régi mikor kerül ki a támogatásból, lesz idő az orvos és a beteg számára a terápiás váltáshoz.

- Ez azonban mindenképpen lakossági tehernövekedéssel jár majd.

- Nem lehet azt a hitet táplálni az emberekben, hogy az orvosságok ára nem növekszik, hogy a korszerű gyógyszerhez a régiénél olcsóbban lehet hozzájutni. Azonban a lakosságra háruló teher aránya valóban nem növelhető. A tb-támogatáson kívül további két dolgot kell bevezetni. A jövedelemmel rendelkezőknél adókedvezménnyel kell támogatni az önkéntes egészségpénztári megtakarításokat. Jelenleg a befizetett tagdíj maximum évi 100 ezer forintig írható le az adóból. A másik cél az lenne, hogy a munkáltatók létesítsenek egészségügyi folyószámlákat, amelyekhez a munkavállalók a bankkártyához hasonló kártyát kapnának. Ezzel vásárolhatnák meg például a tb által nem vagy alacsony mértékben támogatott gyógyszereket és szolgáltatásokat. Mivel az új kormány programjában az egészségügyi hozzájárulás jelenleg 4200 forintos havi összegének fokozatos leépítése is szerepel, azt - a munkáltatóknak juttatott további kedvezményekkel - át lehetne konvertálni a dolgozóik ilyen célú támogatására. Az alacsony jövedelmű rétegek folyószámláját pedig a központi költségvetésből, a közgyógyellátás alternatívájaként vagy azzal párhuzamosan lehetne működtetni.

- Mi lesz a gyógyszercégekkel kötött hároméves megállapodás sorsa?

- A nem támogatott készítményekre a megállapodás nem terjed ki. A tb által támogatott gyógyszerek körében azonban betartjuk az ígéretünket, és nem hárítunk többletterhet a lakosságra. A tb-támogatásra aspiráló 670 új készítmény júliusi befogadása nélkül is mintegy 50 milliárd forint a gyógyszerkassza hiánya. Ezért abban kellene megegyeznünk a cégekkel, hogy amilyen mértékben el tudnának tekinteni az 5 százalékos termelői ár növelésétől, olyan mértékben lenne mód az új orvosságok fokozatos tb-listára kerülésére.

- Hamarosan megalakul az új kormány, és felállnak az új minisztériumok. Milyen szervezetben működik majd az ön által vezetett tárca?

- Javaslatunk szerint Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium lesz az elnevezése, viszont az Országgyűlésben - a pártok között kialakult kompromiszszum alapján - külön-külön bizottság foglalkozik az egészségpolitikával, illetve a szociális ügyekkel. A szaktárcánál két politikai államtitkárra számítok, akiknek a személyéről egyelőre nem tudok nyilatkozni.

- Kell-e tartani a szaktárcáknál jelenleg dolgozóknak az elbocsátásoktól?

- A jó szakemberekre szükség van, tény azonban, hogy a funkcionális osztályokat nem fogjuk megkettőzni. Az új Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztériumnál is mód lesz a felszabaduló létszám foglalkoztatására.

Nógrádi Tóth Erzsébet

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.