Nem látszik olyan körülmény az olaj világpiacán, ami jelentős változásokat idézne elő, s így az árakat bármely irányba drasztikusan kimozdítaná - hangzott el a Mol Rt. tegnapi sajtóbeszélgetésén. Geszti László, a társaság ügyvezető igazgatója elmondta, hogy 22-25 dolláros olajársávot várnak a második fél évre. Az olajpiac stabilitását erősítő tényezőként említette a Bush-Putyin találkozót, az orosz olaj ugyanis képes lehet a világpiacon ellensúlyozni az iraki termeléskiesést.
A társaság nyilvánosságra hozta, hogy a napokban aláírja az orosz Transznyefttyel az Adria- és a Barátság kőolajvezeték összekapcsolásával, illetve az Adrián északról déli irányba történő szállítással kapcsolatos előzetes megállapodást. Ez az orosz olaj számára tengeri kijáratot teremt, s utat nyithat előtte az USA piaca felé. A sajtóbeszélgetésen elhangzott, hogy az amerikai termékkészletek stabilak, a felhasználás növekedése az előrejelzések szerint nem lesz olyan intenzív, mint két évvel ezelőtt volt, amikor ezzel összefüggésben az egekig emelkedtek az üzemanyagárak. A finomítói kapacitások is kiegyenlítettek.
A magyar üzemanyagárakat azonban július 1-jével a jövedéki adó emelése mindenképp növelni fogja. Az adóemelést követően azonban a világpiaci körülményekre való tekintettel a Molnál stabilizációra számítanak, a 95-ös motorbenzinnél 230-240, a gázolajnál 220-230 forintos árszinten. Meglepetés - jegyezte meg Geszti László - inkább lefelé történhet, normál körülmények között az említett sávok felső határát sem érik majd el a magyarországi árak.
A jövedéki adó emelésével összefüggésben a Mol Rt.-nél 4-5 százalékos forgalomcsökkenést várnak a második fél évben. Geszti László elmondta, hogy a jelentősebb áremelkedéseket követő néhány hónapon belül a fogyasztás visszarendeződik csaknem az eredeti szintre, így nem kell tartós visszaeséstől tartani. Ez az átmeneti csökkenés azonban az olajipari társaságoknak több milliárd forintos árbevétel-kiesést jelent.
Hlavay Richárd
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.