Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a cégvezetők, vezető munkatársak sok esetben félnek szembenézni azzal a képpel, amelyet a cégről, a vezetők munkájáról alakítanak ki a dolgozók. Ezért van az, hogy sokan nem kívánnak részt venni "a legjobb munkahely" felmérésben - foglalja össze tapasztalatait Tököli Zsolt igazgató. Nem lehetőségnek, segítő eszköznek, sokkal inkább veszélynek érzik a vezetők az alkalmazottak véleményének napvilágra kerülését. Ez főként azokra a vállalkozásokra igaz, amelyeknek nehézségei vannak. Ez a magatartás - azaz a problémák asztal alá söprése - ma még jellemző a gazdaság szereplőinek jelentős részére. Mégis egyre többen vannak, akik a hr-munkát és ennek részeként a Hewitt Inside felmérését is fontosnak tartják. A hr-munka erősítése ugyanis sokat tud segíteni egy cég nehézségeinek leküzdésében. Ezt mutatják mind az amerikai, mind az európai piacok tapasztalatai, ahol egyre fontosabb lesz, hogy a munkatársak mit gondolnak cégükről, elégedettek-e, hisznek-e saját vállalatukban. Szintén a nemzetközi tapasztalatok alapján mondható, hogy a humánbefektetés jobban megtérül, mint a pénzügyi beruházás, s ez a tény egyre inkább tudatosul Magyarországon is.
Hazánkban az 1980-as években, a 90-es évek elején a hr-munkának csupán kiszolgáló szerepe volt, amely a kötelező feladatok teljesítésére korlátozódott. Ma már elmondható, hogy a hr a cégen belül része lett a stratégiának, sőt, a területnek ma már aktív kezdeményező szerepe is van. Ez a szemléletváltás tulajdonképpen független a tulajdonviszonyoktól, a területi elhelyezkedéstől, attól, hogy mekkora az adott vállalkozás.
A "legjobb munkahely" felmérést először 1997-ben készítette el az USA-ban a Hewitt Inside, s Európában Németországban és Magyarországon tavaly rangsorolták első alkalommal a részt vevő cégeket. Mint Tököli Zsolt mondta, a felmérésbe olyan vállalatok kerülnek, amelyek alkalmazotti létszáma ötvennél nagyobb, és természetesen csak akkor, ha önként jelentkeznek e megméretésre. Kockázata azonban nincs ennek, hiszen csak a legjobb tíz cég nevét teszik közzé. Amelyek gyengébben szerepelnek, azok neve nem kerül nyilvánosságra. Semmitől sem kell tehát tartani, ám a cégvezetés számára sok hasznos információval szolgálhat a felmérés.
A tavalyi munka már mutatja a szemléletváltást, hiszen az első tízben végzett társaságok vezetőinek 80 százaléka ítélte úgy, hogy munkatársainak szaktudása, képzettsége, valamint a céghez fűződő elkötelezettsége tekinthető a versenyelőny legfontosabb tényezőjének. Ugyancsak kedvező elmozdulást jelez az a tavalyi felmérésen alapuló tény, hogy a versenyben részt vevő cégek 71 százaléka, az első tíz helyezett vállalkozás 90 százaléka foglalkozik az alkalmazotti elégedettség rendszeres felmérésével. Igaz, ennek ismeretében csupán minden ötödik cég teszi meg a szükséges lépéseket.
A felmérés során egyébként a vezetőket és az alkalmazottakat egyaránt megkérdezik a nemzetközi standardok alapján összeállított kérdőíveken. Míg a vezetőktől a vállalati és humánstratégiáról érdeklődnek, illetve a hr-vezetőtől a cég humánpolitikai gyakorlatáról kérnek információt, addig az alkalmazottaknál az elégedettséget és az elkötelezettséget hat kérdéskörben vizsgálják.
Így szó van a jövedelemről, juttatásokról, a hosszú távú karrier lehetőségéről, a szervezeti kultúráról, a végzett munka tartalmáról, a munka és a magánélet arányáról, illetve a munkahelyi - munkatársak közötti, valamint munkatársak és vezetők közötti - kapcsolatokról.
A tavalyi felmérés érdekes eredménye, hogy Magyarországon a cégek iránti lojalitás magasabb, míg az elégedettség alacsonyabb, ami ellentétes az amerikai és európai tendenciával. Ott ugyanis éppen ellenkező eredményre jutottak a kutatók. A magyar helyzet talán arra vezethető vissza - mondta Tököli Zsolt -, hogy nálunk a középkorú és az idősebb korosztály még nincs tisztában saját képességeivel, ezért nem olyan mozgékony. Ugyanez nem mondható el a fiatalokról, akik már öntudatosak, ismerik értékeiket, ezért számukra egy jobb ajánlat elfogadása természetes. Ez azonban tartalmában nem, csupán látszólag mond ellent az alkalmazotti hűségnek. A magatartás a cégeket vélhetően arra készteti, hogy a kiváló munkaerőre jobban vigyázzanak, mint korábban.
Míg tavaly az említett ötven cég vett részt a felmérésben, addig az idén mintegy nyolcvan jelentkezőre számít a Hewitt Inside Consulting. A jelentkezéseket július 15-ig fogadják el, s várhatóan szeptember 5-e körül lesz eredményhirdetés. Az igazgató szerint bár e szám a gazdasági élet szereplőihez viszonyítva csekélynek tekinthető, reprezentatív mintának elegendő. Az értékelésből lehet látni a tendenciákat, változásokat. A cégnél egyébként arra számítanak, hogy néhány év alatt a résztvevők száma 100-150-re emelkedik. Tavaly a "legjobb munkahely" címet a call-centert működtető multinacionális Sykes Kft. kapta meg, a második az AES Tisza Erőmű Kft., a harmadik a McDonald's Magyarország Kft. lett.
Nagy várakozás előzi meg szakmai berkekben az idei felmérést, hiszen egyrészt már van hazai összehasonlításai alap, másrészt pedig megtudható majd, hogy nemzetközi összehasonlításban milyen megbecsülést kap a hazai humánerőforrás-gazdálkodás egy-egy vállalat életében.
Lázár Ildikó
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.