BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keresik a legjobb munkahelyet

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a cégvezetők, vezető munkatársak sok esetben félnek szembenézni azzal a képpel, amelyet a cégről, a vezetők munkájáról alakítanak ki a dolgozók. Ezért van az, hogy sokan nem kívánnak részt venni "a legjobb munkahely" felmérésben - foglalja össze tapasztalatait Tököli Zsolt igazgató. Nem lehetőségnek, segítő eszköznek, sokkal inkább veszélynek érzik a vezetők az alkalmazottak véleményének napvilágra kerülését. Ez főként azokra a vállalkozásokra igaz, amelyeknek nehézségei vannak. Ez a magatartás - azaz a problémák asztal alá söprése - ma még jellemző a gazdaság szereplőinek jelentős részére. Mégis egyre többen vannak, akik a hr-munkát és ennek részeként a Hewitt Inside felmérését is fontosnak tartják. A hr-munka erősítése ugyanis sokat tud segíteni egy cég nehézségeinek leküzdésében. Ezt mutatják mind az amerikai, mind az európai piacok tapasztalatai, ahol egyre fontosabb lesz, hogy a munkatársak mit gondolnak cégükről, elégedettek-e, hisznek-e saját vállalatukban. Szintén a nemzetközi tapasztalatok alapján mondható, hogy a humánbefektetés jobban megtérül, mint a pénzügyi beruházás, s ez a tény egyre inkább tudatosul Magyarországon is.

Hazánkban az 1980-as években, a 90-es évek elején a hr-munkának csupán kiszolgáló szerepe volt, amely a kötelező feladatok teljesítésére korlátozódott. Ma már elmondható, hogy a hr a cégen belül része lett a stratégiának, sőt, a területnek ma már aktív kezdeményező szerepe is van. Ez a szemléletváltás tulajdonképpen független a tulajdonviszonyoktól, a területi elhelyezkedéstől, attól, hogy mekkora az adott vállalkozás.

A "legjobb munkahely" felmérést először 1997-ben készítette el az USA-ban a Hewitt Inside, s Európában Németországban és Magyarországon tavaly rangsorolták első alkalommal a részt vevő cégeket. Mint Tököli Zsolt mondta, a felmérésbe olyan vállalatok kerülnek, amelyek alkalmazotti létszáma ötvennél nagyobb, és természetesen csak akkor, ha önként jelentkeznek e megméretésre. Kockázata azonban nincs ennek, hiszen csak a legjobb tíz cég nevét teszik közzé. Amelyek gyengébben szerepelnek, azok neve nem kerül nyilvánosságra. Semmitől sem kell tehát tartani, ám a cégvezetés számára sok hasznos információval szolgálhat a felmérés.

A tavalyi munka már mutatja a szemléletváltást, hiszen az első tízben végzett társaságok vezetőinek 80 százaléka ítélte úgy, hogy munkatársainak szaktudása, képzettsége, valamint a céghez fűződő elkötelezettsége tekinthető a versenyelőny legfontosabb tényezőjének. Ugyancsak kedvező elmozdulást jelez az a tavalyi felmérésen alapuló tény, hogy a versenyben részt vevő cégek 71 százaléka, az első tíz helyezett vállalkozás 90 százaléka foglalkozik az alkalmazotti elégedettség rendszeres felmérésével. Igaz, ennek ismeretében csupán minden ötödik cég teszi meg a szükséges lépéseket.

A felmérés során egyébként a vezetőket és az alkalmazottakat egyaránt megkérdezik a nemzetközi standardok alapján összeállított kérdőíveken. Míg a vezetőktől a vállalati és humánstratégiáról érdeklődnek, illetve a hr-vezetőtől a cég humánpolitikai gyakorlatáról kérnek információt, addig az alkalmazottaknál az elégedettséget és az elkötelezettséget hat kérdéskörben vizsgálják.

Így szó van a jövedelemről, juttatásokról, a hosszú távú karrier lehetőségéről, a szervezeti kultúráról, a végzett munka tartalmáról, a munka és a magánélet arányáról, illetve a munkahelyi - munkatársak közötti, valamint munkatársak és vezetők közötti - kapcsolatokról.

A tavalyi felmérés érdekes eredménye, hogy Magyarországon a cégek iránti lojalitás magasabb, míg az elégedettség alacsonyabb, ami ellentétes az amerikai és európai tendenciával. Ott ugyanis éppen ellenkező eredményre jutottak a kutatók. A magyar helyzet talán arra vezethető vissza - mondta Tököli Zsolt -, hogy nálunk a középkorú és az idősebb korosztály még nincs tisztában saját képességeivel, ezért nem olyan mozgékony. Ugyanez nem mondható el a fiatalokról, akik már öntudatosak, ismerik értékeiket, ezért számukra egy jobb ajánlat elfogadása természetes. Ez azonban tartalmában nem, csupán látszólag mond ellent az alkalmazotti hűségnek. A magatartás a cégeket vélhetően arra készteti, hogy a kiváló munkaerőre jobban vigyázzanak, mint korábban.

Míg tavaly az említett ötven cég vett részt a felmérésben, addig az idén mintegy nyolcvan jelentkezőre számít a Hewitt Inside Consulting. A jelentkezéseket július 15-ig fogadják el, s várhatóan szeptember 5-e körül lesz eredményhirdetés. Az igazgató szerint bár e szám a gazdasági élet szereplőihez viszonyítva csekélynek tekinthető, reprezentatív mintának elegendő. Az értékelésből lehet látni a tendenciákat, változásokat. A cégnél egyébként arra számítanak, hogy néhány év alatt a résztvevők száma 100-150-re emelkedik. Tavaly a "legjobb munkahely" címet a call-centert működtető multinacionális Sykes Kft. kapta meg, a második az AES Tisza Erőmű Kft., a harmadik a McDonald's Magyarország Kft. lett.

Nagy várakozás előzi meg szakmai berkekben az idei felmérést, hiszen egyrészt már van hazai összehasonlításai alap, másrészt pedig megtudható majd, hogy nemzetközi összehasonlításban milyen megbecsülést kap a hazai humánerőforrás-gazdálkodás egy-egy vállalat életében.



Lázár Ildikó

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.