Lehangoló képet fest a szállodák és turisztikai szolgáltatók többsége az idei fővárosi szezonról, hiszen az érintettek nagy része a kevesebb vendégre panaszkodik. A szállodákban némiképp jobb a helyzet, hiszen júliusban maximum 12-13 százalékra teszik a visszaesés mértékét, s ott, ahol árengedményeket adtak, lehetett tartani a tavalyi szintet.
Andrus Péter, a Hyatt Regency Budapest igazgatóhelyettese elmondta, a magas kategóriájú szálloda a globális recessziót is nagyon érzi, hiszen manapság a tehetősebb egyéni vendégek kevésbé utaznak. A Hyattben egyébként a tavalyi 70 százalék körüli foglaltság az idén júliusban 57 százalékra csökkent. Mintegy 9-10 százalékos ármérsékléssel próbálja átvészelni a visszaesést a Pannonia Hotels Rt. Ennek révén a foglaltsági szintet júliusban is a tavalyi értéken tudták tartani. Fejér Péter értékesítési igazgató szerint a Mercure Budapest Korona még javítani is tudott a tavalyi mutatókon. A hotelben sok a spanyol, izraeli vendég, és szép számmal jönnek a japánok is.
A Danubius fővárosi szállodáiban júliusban átlagosan 65 százalék körüli volt a foglaltság, ami
3-4 százalékkal gyengébb, mint egy évvel korábban volt - összegzi a tapasztalatokat Betegh Sándor vezérigazgató. Ugyanakkor a bevételek az erősödő forint és a szükséges árengedmények miatt mintegy 20 százalékkal mérséklődtek. A cégvezető elmondta, hogy a margitszigeti szállodáikban nem a terv szerint alakul a forgalom, a vártnál kisebb számban érkező tengerentúli vendégek miatt.
Betegh Sándor szerint hiányzik a kormányzat átgondolt lépéssorozata, amivel a nagyszabású diplomáciai eseményeket, mint amit a japán császár budapesti tartózkodása jelentett, összehangolná a turizmussal. Nemzetközi tapasztalatok ugyanis azt mutatják, egy ilyen látogatás, ha ezt a lehetőséget a fogadó ország jól kihasználja, évekig magas szinten tartja az adott országból eredő turistaforgalmat.
Az csak az egyik gond, hogy kevesebb a vendég, nagy baj az is, hogy akik jönnek, azok is takarékosabban költenek - összegzi eddigi tapasztalatait Méhesfalvi Csaba igazgató. A Danubius-lánchoz tartozó Hungaria Grand Hotelben az idén nagyon kevés a hagyományosan többet költő észak-európai vendég. Több a dél-európai, akiknek közös jellemzőjük, hogy nagyon spórolósak. Az augusztussal kapcsolatban viszont már optimisták a szállodák, hiszen a Forma-1 időszakában és utána az augusztus végén, szeptember elején sorra kerülő gyó-gyászati kongresszuson - ahová több ezer vendéget várnak - már sok hotelben telt ház közeli foglaltság lesz.
Úgy tűnik, hogy míg lakni kell valahol a turistának, addig szervezett programokat vásárolni nem feltétlenül. Legalábbis ezt mutatja a programszervezők tapasztalata, ők az idén mintegy 15-25 százalékos forgalomcsökkenésről számolnak be. Toldi Annamária, a Program Centrum Utazásszervező Kft. ügyvezetője úgy látja, kínálatuk iránt - amelyben balatoni, bugaci, egri, gödöllői kirándulás mellett folklórest is szerepel - mintegy 15-20 százalékkal csökkent a kereslet. Leginkább a szervezett városnézés iránti igény esett vissza, hiszen ezt - gondolják sokan - egy útikönyv segítségével meg lehet oldani. Hasonló tapasztalatokról számol be a szintén garantált programokat - egyebek mellett parlamenti látogatást, szentendrei, gödöllői kirándulást a fővárosban - szervező és értékesítő Cityráma Mecsek Utazási Iroda ügyvezetője, Wéber Márió is, aki szerint a turistaforgalom visszaesésének csak egyik oka a tavaly szeptember 11-i tragédia, vagy az euró bevezetése. A másik ok az, hogy a környező országok erősödő konkurenciája sok vendéget elvisz Magyarországról. Különösen a horvát tengerpart és Csehország vonzó a külföldiek számára.
A budapesti turistaforgalom mérséklődését nem érzékeli a Tourinform belvárosi főirodája - mondta el Révész Edit irodavezető. S ez nemcsak az információkért betérők számában mutatkozik meg, hanem az irodában értékesített programokban, a Budapest Kártya, térképek, útikönyvek eladásából származó növekvő bevételben is.
Hasonlóképpen kedvező tapasztalatokról számolt be a Westend tetőteraszán felépített hőlégballon üzemeltetője, a Műber Kft. is, hiszen mint a cég illetékese elmondta, a különlegességek iránt fogékonyak az emberek. Városnéző hőlégballon ugyanis mindöszsze 13 üzemel a világban. A cég 40 szállodával és 25-30 utazási irodával áll kapcsolatban, így szép számmal van külföldi vendégük is. A nyári hétvégéken 200-300 utast szállítanak, ami kedvező az indulásnál, hiszen hoszszabb távon 500 utas szállítása jelent majd jó üzletet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.