BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebb a turista Budapesten

Mintegy 20-25 százalékos viszszaeséssel is számolniuk kell egyes fővárosi turisztikai szolgáltatóknak az idei nyáron, hiszen nemcsak a vendég kevesebb, hanem aki jön, jóval kevesebbet költ, mint korábban. A szállodák a Forma-1-től várják az újbóli fellendülést. A kedvezőtlen tendenciára még egy újszerű és külföldön is ritka szolgáltatás cáfol rá, a léggömbös városnézés.

Lehangoló képet fest a szállodák és turisztikai szolgáltatók többsége az idei fővárosi szezonról, hiszen az érintettek nagy része a kevesebb vendégre panaszkodik. A szállodákban némiképp jobb a helyzet, hiszen júliusban maximum 12-13 százalékra teszik a visszaesés mértékét, s ott, ahol árengedményeket adtak, lehetett tartani a tavalyi szintet.

Andrus Péter, a Hyatt Regency Budapest igazgatóhelyettese elmondta, a magas kategóriájú szálloda a globális recessziót is nagyon érzi, hiszen manapság a tehetősebb egyéni vendégek kevésbé utaznak. A Hyattben egyébként a tavalyi 70 százalék körüli foglaltság az idén júliusban 57 százalékra csökkent. Mintegy 9-10 százalékos ármérsékléssel próbálja átvészelni a visszaesést a Pannonia Hotels Rt. Ennek révén a foglaltsági szintet júliusban is a tavalyi értéken tudták tartani. Fejér Péter értékesítési igazgató szerint a Mercure Budapest Korona még javítani is tudott a tavalyi mutatókon. A hotelben sok a spanyol, izraeli vendég, és szép számmal jönnek a japánok is.

A Danubius fővárosi szállodáiban júliusban átlagosan 65 százalék körüli volt a foglaltság, ami

3-4 százalékkal gyengébb, mint egy évvel korábban volt - összegzi a tapasztalatokat Betegh Sándor vezérigazgató. Ugyanakkor a bevételek az erősödő forint és a szükséges árengedmények miatt mintegy 20 százalékkal mérséklődtek. A cégvezető elmondta, hogy a margitszigeti szállodáikban nem a terv szerint alakul a forgalom, a vártnál kisebb számban érkező tengerentúli vendégek miatt.

Betegh Sándor szerint hiányzik a kormányzat átgondolt lépéssorozata, amivel a nagyszabású diplomáciai eseményeket, mint amit a japán császár budapesti tartózkodása jelentett, összehangolná a turizmussal. Nemzetközi tapasztalatok ugyanis azt mutatják, egy ilyen látogatás, ha ezt a lehetőséget a fogadó ország jól kihasználja, évekig magas szinten tartja az adott országból eredő turistaforgalmat.

Az csak az egyik gond, hogy kevesebb a vendég, nagy baj az is, hogy akik jönnek, azok is takarékosabban költenek - összegzi eddigi tapasztalatait Méhesfalvi Csaba igazgató. A Danubius-lánchoz tartozó Hungaria Grand Hotelben az idén nagyon kevés a hagyományosan többet költő észak-európai vendég. Több a dél-európai, akiknek közös jellemzőjük, hogy nagyon spórolósak. Az augusztussal kapcsolatban viszont már optimisták a szállodák, hiszen a Forma-1 időszakában és utána az augusztus végén, szeptember elején sorra kerülő gyó-gyászati kongresszuson - ahová több ezer vendéget várnak - már sok hotelben telt ház közeli foglaltság lesz.

Úgy tűnik, hogy míg lakni kell valahol a turistának, addig szervezett programokat vásárolni nem feltétlenül. Legalábbis ezt mutatja a programszervezők tapasztalata, ők az idén mintegy 15-25 százalékos forgalomcsökkenésről számolnak be. Toldi Annamária, a Program Centrum Utazásszervező Kft. ügyvezetője úgy látja, kínálatuk iránt - amelyben balatoni, bugaci, egri, gödöllői kirándulás mellett folklórest is szerepel - mintegy 15-20 százalékkal csökkent a kereslet. Leginkább a szervezett városnézés iránti igény esett vissza, hiszen ezt - gondolják sokan - egy útikönyv segítségével meg lehet oldani. Hasonló tapasztalatokról számol be a szintén garantált programokat - egyebek mellett parlamenti látogatást, szentendrei, gödöllői kirándulást a fővárosban - szervező és értékesítő Cityráma Mecsek Utazási Iroda ügyvezetője, Wéber Márió is, aki szerint a turistaforgalom visszaesésének csak egyik oka a tavaly szeptember 11-i tragédia, vagy az euró bevezetése. A másik ok az, hogy a környező országok erősödő konkurenciája sok vendéget elvisz Magyarországról. Különösen a horvát tengerpart és Csehország vonzó a külföldiek számára.

A budapesti turistaforgalom mérséklődését nem érzékeli a Tourinform belvárosi főirodája - mondta el Révész Edit irodavezető. S ez nemcsak az információkért betérők számában mutatkozik meg, hanem az irodában értékesített programokban, a Budapest Kártya, térképek, útikönyvek eladásából származó növekvő bevételben is.

Hasonlóképpen kedvező tapasztalatokról számolt be a Westend tetőteraszán felépített hőlégballon üzemeltetője, a Műber Kft. is, hiszen mint a cég illetékese elmondta, a különlegességek iránt fogékonyak az emberek. Városnéző hőlégballon ugyanis mindöszsze 13 üzemel a világban. A cég 40 szállodával és 25-30 utazási irodával áll kapcsolatban, így szép számmal van külföldi vendégük is. A nyári hétvégéken 200-300 utast szállítanak, ami kedvező az indulásnál, hiszen hoszszabb távon 500 utas szállítása jelent majd jó üzletet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.