China Plaza néven több tízezer négyzetméteres kereskedelmi központ épül, hirdeti a Hungária körút és a Kerepesi út által határolt saroktelken néhány napja felállított tábla. A Világgazdaság megkereste a kivitelezőt és a telek kínai tulajdonosát, az építő cég szerint jövő szeptemberre készül el a beruházás, a tulajdonos pedig állítja, nincsenek ilyen tervei. (Lásd keretes anyagunkat.)
Az viszont már biztos, hogy egy év múlva egyszerre két kínai kereskedelmi központ is elkészül Budapesten, ráadásul egymás közelében, a 205 ezer négyzetméteres Asia Center és a 42 ezer négyzetméteres China Mart.
Ehhez jönne most a China Plaza a maga 56 ezer négyzetméterével. Ez a több mint 300 ezer, de az utóbbi híján is majd 250 ezer négyzetméteres megaáruház betetézi azt a folyamatot, melynek során Budapest fokozatosan a kínai kereskedők vezető közép-európai központjává vált. Értesüléseink szerint a kelet-ázsiai termékek, elsősorban ruházati cikkek 80-85 százalékát Magyarországról tovább exportálják a környező országokba. Egy szállítmányozó társaságtól származó értesülésünk szerint a kínai kereskedők évente körülbelül 8 ezer konténer árut hoznak be Magyarországra. (Egyetlen konténerben 7-8 ezer pár cipő fér el.) A termékbemutató eddig a józsefvárosi piacon volt.
Mintegy 20 ezer kínai él Magyarországon, akiknek 90 százaléka ruha-cipő kereskedő. Egy évtizede vetették meg lábukat hazánkban, amikor még néhány hónapos tartózkodáshoz nem kellett vízum, s eleinte a transzszibériai expresszel hozták az árut, manapság viszont egy átlagos kereskedőnek 30, egyeseknek pedig több mint 100 konténer érkezik Hamburgból.
Értesüléseink szerint a továbbexportálás - legtöbbször - névlegesen magánkivitelként folyik, vagyis befut a piacra egy busznyi külföldi, s a határon negyvenük között oszlik meg az árumennyiség, de az út mögött egyetlen vállalkozó áll. Így a Magyarországon bejegyzett importőr vállalkozások sem igényelnek vissza vámot és áfát, másrészt a "kínaiban" jártas körök szerint nagy veszteség nem éri őket, mert bár minden beérkező szállítmány után megfizetik a vámot, de az alulszámlázás általános ebben a szakmában. Olyannyira, hogy állítólag egy átlagos pulóver számlaértéke mindössze 40 forintot tesz ki. Egy informátorunk szerint azért működhet a rendszer, mert még az EU-ból származó használt személygépkocsik alulszámlázását is rendkívül kis hatékonysággal tudják bizonyítani a vámszervek.
Az EU-csatlakozással azonban vége lesz az üzlet ilyetén formájának. A rendeződő piacnak szüksége lesz az épülőben lévő Asia Centerre és a China Martra.
A nyolc szinten összesen 205 ezer négyzetméteres Asia Center Európa legnagyobb kiállító-, nagykereskedelmi, kulturális és szórakoztató központja lesz, amelyben Li Li Ping és Michael Song 49, a Strabag AG Austria 51 százalékkal részesedik. A 206 millió eurós - 60 milliárd forint - beruházásból épülő központ célja, hogy segítse az ázsiai termékek európai piacra jutását, valamint az itteni termékek - köztük természetesen a magyar áruk - bel- és külkereskedelmét. Az Asia Centerben főként nyugat-európai és ázsiai nagykereskedő vállalatok bérelnek területet, átlagosan 35 dollárért. Az üzletközpontban található helyiségek közel 70 százaléka már gazdára talált. A legkisebb helyiség 20, a legnagyobb 5000 négyzetméter alapterületű lesz.
A profiljával az Asia Center versenytársaként fellépő, 60 százalékig kész Budapest China Mart más koncepciót követ: nem bérbe adja, hanem értékesíti a 18-70 négyzetméteres üzleteket, átlagosan nettó 1400 dollárért négyzetméterenként.
Másfél éves állás után indult újra a China Mart építkezése, s feléledését a kínai kereskedőknek köszönheti. Kezdetben ugyanis - török tőkéből - Ihlas Trade Center néven épült volna, ám a törökországi gazdasági válság miatt a beruházás megszakadt. Kínai befektetők azonban az év végéig teljesen kivásárolják a törököket, s az eddig 14 millió euróba került - a befejezéséhez pedig további tízmilliót igénylő - központ 25 ezer négyzetméternyi kereskedelmi területének értékesítése ismét megkezdődött. Eddig a hasznos terület 15 százalékára fizettek be előleget, további 40 százalék megvételéről pedig szándéknyilatkozat készült. A később raktárral bővülő, bruttó 42 ezer négyzetméteres épületben a Magyarországon évek óta dolgozó kínai, török és vietnami nagykereskedők mutathatják be kínálatukat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.