Az utóbbi hónapok üzletnyitásai, az újonnan megjelenő márkák arról árulkodnak, hogy a márkás, illetve minőségi ruházati piac Magyarországon jelentősen növekszik, a piaci szereplők pedig a jövőben is kedvező tendenciákkal számolnak. Szeptember folyamán nyitotta meg első hazai üzletét a C&A áruházlánc, de a három éven belül akár két tucat márkabolt átadását tervező cseh Kenvelo is ekkor lépett a piacra. Ezzel egyidőben a Mark & Spencer az idén 25 százalékos növekedésről adott hírt, és hasonlóan reményteljesen tekint a jövőbe az áruházait újrapozicionáló Skála Divatáruház is. Igaz, hogy ez utóbbi vállalkozás által itthon menedzselt brit Debenhams márka hazai eredménye elmarad a tervektől. A nagynevű skandináv Hennes & Mauritz (H&M) viszont még kivár a kelet-közép-európai terjeszkedéssel.
A magyar háztartások az elmúlt évben 19 százalékkal növelték ruházati kiadásaikat, a piac mérete így elérte a 264 milliárd forintot, ez azonban a háztartások összes kiadásainak még mindig csak mintegy 6 százaléka - áll a GfK Hungária piackutató Budapest Business Journal folyóirat által idézett kutatásában. A Központi Statisztikai Hivatal a kiskereskedelem forgalmi adatait tekintve valamivel mérsékeltebb, átlagosan 6 százalékos növekedést mutatott ki tavaly, a ruházati cikkek, textiláruk és lábbelik forgalmának összértéke e szerint 252 milliárd forint. A GfK Hungária adatai szerint az egy vásárlásra jutó költés a 2000-ben mért 500 forintos szintről az elmúlt esztendőben már 3800 forint fölé emelkedett. Az egy főre jutó bevásárlóutak száma pedig hárommal növekedett, elérve immáron az évi 23 alkalmat.
A piac szerkezetét és így a márkás, illetve minőségi ruházati cikkek növekvő forgalmát jól magyarázza, hogy a teljes forgalom 40 százalékát tavaly az átlag feletti jövedelemmel rendelkezők adták. Az átlag alatti jövedelemből vásárlók kiadásai pedig az összpiaci árbevételnek csak 8 százalékát tették ki. A komoly növekedési tervekkel a piacra lépő C&A üzletvezetője, László Tamás úgy látja, hogy jelenleg Magyarországon három nagy ruházati kiskereskedő van jelen, eltérő kínálatukból és így vevőkörükből adódóan azonban ők nem közvetlen riválisai egymásnak. A Skála termékeivel a magasabb jövedelmű felső középosztályt veszi célba, míg a LaHalle elsősorban a fiataloknak szól. Az Európa-szerte 470 áruházzal, a lengyel és a cseh piacon pedig 3, illetve 11 egységgel jelen lévő C&A Canada, Clockhouse, Yessica, Rodeo vagy Jingles márkái révén minden célcsoportnak igyekszik valamit kínálni.
A Skála az idei 12 milliárd forintos árbevétel mellett mérsékelt eredményt realizál, jövőre ambiciózus, 23 milliárdos forgalmi célt tűzött ki 18 tagú hálózata elé. A Debenhams márka jövőjéről Magyarországon jelenleg még folynak a tárgyalások a brit féllel - nyilatkozott korábban a Világgazdaságnak a Skála Divatház vezérigazgatója, Karácsonyi András.
A vetélytársak László Tamás által említett differenciáltságát igazolják vissza a Mark & Spencer vezetőinek tapasztalatai is: a tavaly egymilliárd forint, az idén viszont már kétmilliárd feletti árbevétellel kalkuláló cégnél ugyanis forgalomnövekedésről számoltak be a nemrég megnyitott C&A szomszédságában lévő üzletükben, ugyanis a két üzlet jól kiegészíti egymást.
A hazai piac kedvező fejleményei ellenére a H&M még kivár. A skandináv gyökerű cég erőforrásait most leköti az amerikai piaci terjeszkedés és a növekedés mellett a pénzügyi helyzet stabilitásának biztosítása. A legközelebb Ausztriában elérhető üzletlánc így a kelet-közép-európai bővülésével kivár az uniós csatlakozásig - tudta meg a Világgazdaság a cég bővítésért felelős vezetőjétől, Kent Gustafssontól.
Piaci lehetőségek elsősorban a férfiruházat terén adódnak, a nők részére ugyanis már jelenleg is meglehetősen bő a választék - ismerteti stratégiájuk elemét a Kelet-Közép-Európában már 80 üzletből álló Kenvelo hálózat magyar egységének vezetője, Nagy Gyöngyi. A férfiruházati kínálat bővülése iránti igényt jelzi az erre szakosodott spanyol Springfield gyors terjeszkedése is: a Cortefiel csoport kezében lévő, világszerte 350 üzletet számláló hálózatnak Magyarországon jelenleg már négy üzlete van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.