Keresettebbek a márkamodellek
Az utóbbi hónapok üzletnyitásai, az újonnan megjelenő márkák arról árulkodnak, hogy a márkás, illetve minőségi ruházati piac Magyarországon jelentősen növekszik, a piaci szereplők pedig a jövőben is kedvező tendenciákkal számolnak. Szeptember folyamán nyitotta meg első hazai üzletét a C&A áruházlánc, de a három éven belül akár két tucat márkabolt átadását tervező cseh Kenvelo is ekkor lépett a piacra. Ezzel egyidőben a Mark & Spencer az idén 25 százalékos növekedésről adott hírt, és hasonlóan reményteljesen tekint a jövőbe az áruházait újrapozicionáló Skála Divatáruház is. Igaz, hogy ez utóbbi vállalkozás által itthon menedzselt brit Debenhams márka hazai eredménye elmarad a tervektől. A nagynevű skandináv Hennes & Mauritz (H&M) viszont még kivár a kelet-közép-európai terjeszkedéssel.
A magyar háztartások az elmúlt évben 19 százalékkal növelték ruházati kiadásaikat, a piac mérete így elérte a 264 milliárd forintot, ez azonban a háztartások összes kiadásainak még mindig csak mintegy 6 százaléka - áll a GfK Hungária piackutató Budapest Business Journal folyóirat által idézett kutatásában. A Központi Statisztikai Hivatal a kiskereskedelem forgalmi adatait tekintve valamivel mérsékeltebb, átlagosan 6 százalékos növekedést mutatott ki tavaly, a ruházati cikkek, textiláruk és lábbelik forgalmának összértéke e szerint 252 milliárd forint. A GfK Hungária adatai szerint az egy vásárlásra jutó költés a 2000-ben mért 500 forintos szintről az elmúlt esztendőben már 3800 forint fölé emelkedett. Az egy főre jutó bevásárlóutak száma pedig hárommal növekedett, elérve immáron az évi 23 alkalmat.
A piac szerkezetét és így a márkás, illetve minőségi ruházati cikkek növekvő forgalmát jól magyarázza, hogy a teljes forgalom 40 százalékát tavaly az átlag feletti jövedelemmel rendelkezők adták. Az átlag alatti jövedelemből vásárlók kiadásai pedig az összpiaci árbevételnek csak 8 százalékát tették ki. A komoly növekedési tervekkel a piacra lépő C&A üzletvezetője, László Tamás úgy látja, hogy jelenleg Magyarországon három nagy ruházati kiskereskedő van jelen, eltérő kínálatukból és így vevőkörükből adódóan azonban ők nem közvetlen riválisai egymásnak. A Skála termékeivel a magasabb jövedelmű felső középosztályt veszi célba, míg a LaHalle elsősorban a fiataloknak szól. Az Európa-szerte 470 áruházzal, a lengyel és a cseh piacon pedig 3, illetve 11 egységgel jelen lévő C&A Canada, Clockhouse, Yessica, Rodeo vagy Jingles márkái révén minden célcsoportnak igyekszik valamit kínálni.
A Skála az idei 12 milliárd forintos árbevétel mellett mérsékelt eredményt realizál, jövőre ambiciózus, 23 milliárdos forgalmi célt tűzött ki 18 tagú hálózata elé. A Debenhams márka jövőjéről Magyarországon jelenleg még folynak a tárgyalások a brit féllel - nyilatkozott korábban a Világgazdaságnak a Skála Divatház vezérigazgatója, Karácsonyi András.
A vetélytársak László Tamás által említett differenciáltságát igazolják vissza a Mark & Spencer vezetőinek tapasztalatai is: a tavaly egymilliárd forint, az idén viszont már kétmilliárd feletti árbevétellel kalkuláló cégnél ugyanis forgalomnövekedésről számoltak be a nemrég megnyitott C&A szomszédságában lévő üzletükben, ugyanis a két üzlet jól kiegészíti egymást.
A hazai piac kedvező fejleményei ellenére a H&M még kivár. A skandináv gyökerű cég erőforrásait most leköti az amerikai piaci terjeszkedés és a növekedés mellett a pénzügyi helyzet stabilitásának biztosítása. A legközelebb Ausztriában elérhető üzletlánc így a kelet-közép-európai bővülésével kivár az uniós csatlakozásig - tudta meg a Világgazdaság a cég bővítésért felelős vezetőjétől, Kent Gustafssontól.
Piaci lehetőségek elsősorban a férfiruházat terén adódnak, a nők részére ugyanis már jelenleg is meglehetősen bő a választék - ismerteti stratégiájuk elemét a Kelet-Közép-Európában már 80 üzletből álló Kenvelo hálózat magyar egységének vezetője, Nagy Gyöngyi. A férfiruházati kínálat bővülése iránti igényt jelzi az erre szakosodott spanyol Springfield gyors terjeszkedése is: a Cortefiel csoport kezében lévő, világszerte 350 üzletet számláló hálózatnak Magyarországon jelenleg már négy üzlete van.


