A médiapiaci lanyhulás tovagyűrűzésének szemléletes példája a filmgyártó cégek és producerirodák körében tapasztalható recesszió. A tévétársaságok és -forgalmazók ugyanis a csökkenő reklámbevételek miatt kénytelenek voltak a költségeket a filmbeszerzés oldalán is megkurtítani, így gyakorlatilag csökkent az igény az újabb produkciók iránt - vonták le a következtetést a hagyományosan Cannes-ban megrendezett filmes jogok vásárának, a Mopcomnak a résztvevői.
A piaci szereplők többsége szerint a jelenlegi válságos helyzet még jövőre is megmaradhat, enyhülés talán csak 2004-ben várható. A reklámköltések viszszaesése, a műsorszórók csökkenő költése mellett a Kirch-birodalom csődje is hozzájárul a piaci pangáshoz, így az olyan neves gyártók, mint a gyermekfilmek specialistájának számító TV Loonland vagy a rivális RTV Family Entertainment jelentős leépítésekről kénytelen dönteni. Az előbbi társaságnál az évet 240 fővel kezdték, a létszám pedig ma már a száz főt közelíti, az utóbbi cégnél az alkalmazottak száma már 15 főre olvadt.
A piac árban is zsugorodott. A Handelsblatt szerint a kereslet 10-30 százalék közötti mértékben esett a közelmúltban. A nyomás alatt elsősorban a kis cégek lesznek kénytelenek csődöt jelenteni. Ezek ugyanis azok, amelyek leginkább félhetnek a befektetői bizalomvesztéstől. A nagyobb társaságok pénzügyi háttere vélhetően stabilabb, hiszen a befektetést alaposabb döntés előzhette meg. Az EM.TV és a Kinowelt esete azonban a "nagy játékosok" bizalmát is jócskán megingatta.
A szakma véleménye szerint a megoldást egy adókedvezményekkel megtámogatott európai filmalap létrehozása jelentené. Neves produceri irodák az ehhez szükséges állami hozzájárulás mértékét 25 millió euróra teszik. Az ilyen központosított válságalap azonban alighanem a kicsi vállalkozások érdekével ellenkezne, a források nagy része ugyanis az erősen lobbizó nagyokhoz kerülne. (MDE)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.