BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Késnek az üzemanyagcellák

A nagy autógyártók hatalmas összegeket ölnek a jövő energiaforrásának szánt üzemanyagcellák kifejlesztésébe. A presztízsberuházások megtérülésének kitolódása miatt azonban a jövő évi ez irányú kiadásokkal igen óvatosan bánnak. A DaimlerChrysler eddig kétmilliárd eurót költött az üzemanyagcellás motorok fejlesztésére, eredetileg 2004-ben akarta bemutatni első modelljeit, az átalakított A osztályt. A fejlesztés tekintélye miatt azonban a premiert már a jövő évre ütemezik. A tesztelés fázisa, valamint a megfelelő piaci kereslet kivárása ugyanakkor a vártnál több időt vesz majd igénybe - írja a Handelsblatt.

Hasonló újítással kísérleteznek a General Motors (GM), a Ford, a Toyota és a Honda szakemberei is, a jelek szerint azonban mindannyian alábecsülték az üzemanyagcellás autó megalkotásának költség- és időszükségleteit. A kérdéssel foglalkozó stuttgarti Fraunhofer Intézet kutatói a 2004-es kereskedelmi megjelenést követően csak 2010-re számolnak a szériagyártással. Ha nem következik be a vártnál nagyobb olajszűkösség a következő években, Németországban az évtized végére optimista becslések szerint mintegy ötvenezer ilyen modell futhat.

Ez a megtérülés szempontjából igen távoli időpontot sejtet, így az ismert autógyárak a fejlesztési költségek lefaragása mellett döntöttek, és inkább a stratégiai együttműködésekben bíznak. A DaimlerChrysler félmilliárd dolláros megtakarítást remélve eladta 480 fős németországi Xcellsis nevű fejlesztőcégét a kanadai Ballard Power kockázatitőke-társaságnak, amelyben cserébe 23 százalék fölé emelte részesedését. A Ballard Powernek ugyanakkor a Ford is közel 20 százalékban tulajdonosa. A GM ugyanakkor partneri alapú fejlesztésektől ezen a téren évi 100 millió dolláros megtakarítást vár. A kitolódó megtérülés miatt a Toyotánál inkább nem nyilatkoznak a bennfentesek által "milliárdos projektként" emlegetett üzemanyagcella-ügyben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.