BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Változó szabályozás

Legutóbb 1997-ben szabályozták átfogó módon a kereskedelmi tevékenységet, ám a vonatkozó kormányrendeletet az azóta eltelt években négy alkalommal is korrigálták. A legújabb, ez év szeptember 14-én megjelent módosítás ugyanakkor jelentős mértékben megváltoztathatja a kereskedelem egészét. E rendelkezések 2002. december 13-án, azaz 90 nappal a kihirdetést követően lépnek hatályba. A jogalkotó ilyeténképpen három hónapot biztosított ahhoz, hogy az érintett munkáltatók és hatóságok fel tudjanak készülni az új szabályok érvényesítésére.

A módosítás hatálya kiterjed a hagyományos kereskedelmi és vendéglátó jellegű üzleteken túl a lakossági fogyasztási cikkeket javító és a szolgáltatói tevékenységre is. A kereskedelmi egységek a tevékenység helye szerint illetékes jegyző működési engedélyének birtokában kezdhetik meg munkájukat. Az engedély kiadását megelőzően azonban - attól függően, milyen tevékenységről van szó - be kell szerezniük mindazon szakhatóságok véleményét, amelyek nyilatkozatának meglétét a jogszabály előírja. E hozzájárulások hiányában a jegyző elutasítja a kérelmet. Ha a kérelmezett üzletkörön belül csak egyes termékek forgalmazásához, illetve egyes tevékenységek, szolgáltatások folytatásához nem járul hozzá a szakhatóság, e termék értékesítését - vagy a tevékenység folytatását - tiltja meg a jegyző. Mozgó bolt működtetése esetén szükség van valamennyi érintett település jegyzőjének engedélyére.

Az eddigi szabályok szerint a legtöbb szakhatóság - nevezetesen a környezetvédelmi felügyelőség, az építésügyi hatóság, a tűzvédelmi hatóság, a közlekedésfelügyelet és az ÁNTSZ - előzetes hozzájárulását kérték az üzemanyag-féleségek és a veszélyesnek nem minősülő hulladékok forgalmazásához.

A december 13-án életbe lépő módosítás következtében e szakhatóságok közreműködése kell a jármű-kereskedelmi, továbbá az építőanyag-kereskedelmi tevékenység folytatásához, valamint mind a folyékony, mind pedig a szilárd tüzelőanyag értékesítéséhez.

Az eddigi szabályozás az állat-egészségügyi és élelmiszer-ellenőrző állomás, valamint az ÁNTSZ mint szakhatóságok közreműködését csak az állati eredetű élelmiszer, illetve ilyen nyersanyag értékesítése esetén tette kötelezővé. Az új szabály e szakhatóságok közreműködését kiterjesztette a terményt, takarmányt, élő állatot, illetve állatgyógyászati készítményt értékesítő tevékenységre is.

Szigorodik a zenés egységek zajhatására vonatkozó szabályozás is. A jogszabály általános rendelkezései között lehetővé teszi, hogy vendéglátóhelyen a vendégek szórakoztatására műsoros előadás, zene, tánc rendezhető. Sűrűn előforduló panasz azonban - főleg üdülőövezetekben -, hogy az éjszakai diszkózene zavarja a környék lakóinak nyugalmát. Az eddigi szabály szerint a meghatározott zajterhelési határérték figyelmeztetés ellenére történt ismételt túllépése esetén volt joga a jegyzőnek intézkedést foganatosítani. Ezentúl előzetes figyelmeztetés nélkül is megteheti ezeket az intézkedéseket, ha veszélyes mértékű zajhatás észlelhető. Mikor vált ki az ilyen zeneszolgáltatás veszélyes mértékű zajhatást? Az erre vonatkozó külön jogszabály ezt úgy határozza meg, hogy veszélyes mértékűnek minősül az a zaj is, amelyre - jellegéből adódóan - határértéket nem lehet előírni, de érzékszervi észleléssel megállapíthatóan az emberek nyugalmát jelentős mértékben zavarja. Az emiatt bejelentéssel megindult közigazgatási eljárásban természetesen tanúmeghallgatással vagy ügyféli nyilatkozattal kell bizonyítani a nyugalmat zavaró jelentős zajhatást. A zenés szórakozóhelyet üzemeltető vendéglátóegység tehát akkor jár el helyesen, ha mérsékelt zenét szolgáltat.

Milyen intézkedést foganatosíthat a jegyző a túlzott mértékű zajhatást kibocsátó vendéglátóegység felé? Először is korlátozhatja az éjszakai nyitva tartást. Ha az intézkedés nem vezet eredményre, kötelező zárva tartási időt rendel el. Ha ez sem váltja be a reményeket, visszavonhatja a működési engedélyt. Mindezen intézkedések mértéke a jegyző mérlegelési jogkörébe tartozik. Új rendelkezésként kerül a szabályozások közé, hogy vendéglátóegységben a kiszolgálásnál alkalmazott egyszer használatos eszközökért - műanyag tányér és evőeszköz - külön ár nem számítható fel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.