BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lendületben a diszkonthálózatok

A kiskereskedelmi diszkonthálózatok erős, két számjegyű növekedést tapasztalnak szerte Európában. A német cégek sorában az Aldi jelenleg nem fontolgatja a magyar piacra lépést, riválisai közül a Plus már itt van, a Lidl jelenleg készíti elő a hálózat itteni megjelenését. A diszkontok által szimbolizált üzleti modell eredendően az élelmiszerekre koncentrált, az utóbbi időben mind nagyobb szerepet kapnak egyéb cikkek is.

Németországban a számítógépek tekintetében az ötödik, a ruházati cikkeknél pedig a hetedik helyet foglalják el a diszkontáruházak az értékesítési rangsorban. A magas forgalom általi költséghatékonyságra törekvő hálózatok pedig ezzel sem érik be, termékpalettájukat tovább bővítik: a Lidl a könyvek és optikai eszközök, a Tengelmann-érdekeltségű Plus a lakókocsik és kész házak felé nyit, az Aldi polcain pedig már ott vannak a feltöltőkártyás mobilok, és szó van a pénzügyi szolgáltatások felé nyitásról is - írja a Süddeutsche Zeitung.

A modell tovagyűrűző sikerét pedig egyértelműen jelzi, hogy az EuroHandelsinstitut számításai szerint a gyengélkedő német élelmiszerpiacon a diszkonthálózatok az idén 10 százalékos forgalomnövekedést értek el, piaci részesedésük pedig a tavalyi 24,8-ről 35 százalékra emelkedett. A gazdaság mélypontja ugyanis a kezükre játszik. A fogyasztók a munkanélküliség növekedésének, az adók emelésének és a kiadások fokozódásának nyomása alatt egyre árérzékenyebbé válnak, és a márkás cikkeket mind gyakrabban hajlandóak márka nélküli holmikkal kiváltani. Ezt a hatást erősíti, hogy egyre nyilvánvalóbbnak számít: a márkás termékek gyártói a költségoldali nyomás enyhítése végett gyártósoraikon márka nélküli és így a diszkonthálózatok által olcsóbban adható portékákat is előállítanak, amelyek minősége nem sokban marad el a magas reklámkiadásokkal előállított saját termékekétől.

A költséghatékony hálózatoké a jövő, ami pedig a szaküzletek és kisboltok piaci lehetőségének egyidejű beszűkülését jelenti. Az előretörést jelzi, hogy az utóbbi évtizedben a diszkontüzletek átlagos alapterülete is megduplázódott, Németországban ma már eléri az 580 négyzetmétert. A méret dönt ugyanis a jövedelmezőségről.

A tíz nyugat-európai országban, az Egyesült Államokban és Ausztráliában összesen mintegy négyezer bolttal jelen lévő Aldi Európában bajnoknak számít: tavaly a diszkontboltok fele az ő nevét viselte, forgalma meghaladta a 45 milliárd eurót. A forgalomarányos nyereség az ágazatban átlagosnak számító 0,5 helyett az Aldinál tavaly elérte a négy százalékot, és az idénre várt 5,5 a tervek szerint jövőre akár hat százalékra is emelhető.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.