BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

UAL-csőd: nyertesek is vannak

Súlyos következményekkel járhat, ha csődbe megy a United Airlines (UAL). Az USA második legnagyobb légitársasága nemcsak a többieket ránthatja magával, hanem bankokat, pénzügyi alapokat, beszállítókat és repülőgépgyártókat is. Az ügynek azonban lennének nyertesei.

Szombat éjszaka is ülésezett a United Airlines igazgatósága, de lapzártáig nem döntöttek a csődkérelemről. Bármi történjék is a United Airlinesszal - csődvédelem, átszervezés, felszámolják -, az sokaknak, de főleg bankoknak, illetve a többi hitelezőnek fog komoly veszteségeket okozni. Arról nem beszélve, hogy a működés szükséges anyagi fedezete híján esetleg gépeket kell kivonni a forgalomból - amit persze a cég vezetése egyelőre még cáfol -, s ez járatkimaradásokat okozhat, annak összes káros következményével együtt. S akkor még nem beszéltünk a dolgozókról, akiknek nagy többsége néhány nappal ezelőtt beleegyezett bérének csökkentésébe, ugyanakkor tulajdonosként - a részvények 55 százaléka az alkalmazottak kezében van - veszteséget kell elszenvedniük a részvények árfolyamának csökkenése miatt.

Az UAL csődje kihatással lehet a repülőgépgyártókra, illetve a lízingcégekre is, mert a légitársaság pénzügyi nehézségeire hivatkozva a szerződések újratárgyalását, a fizetnivaló csökkentését kezdeményezheti. A gyártóknak viszont valószínűleg nem lenne más választása, mint belemenni ebbe a konstrukcióba, hiszen visszavenni a gépeket nem lenne célszerű a jelenlegi helyzetben, amikor túlkínálat van a piacon. A Boeingnek például egy tucat gépe van a UAL-nél, összesen 1,27 milliárd dolláros bérleti díjért, amit a UAL valószínűleg módosítani akar majd. Az Airbus 42 darab A-320-as és A-319-es gépre kapott megrendelést az amerikai társaságtól nagyjából kétmilliárd dollár értékben, a vásárlást azonban 2004-2007-re halasztották.

Kérdésessé válik a Star Alliance szövetség - amelynek tagja a UAL - sorsa is, és a társaság összeomlása csődhullámot indíthat el a többi légivállalat körében. Mivel a csődvédelem jelentősen csökkentené a UAL költségeit, s így a többieknek egy náluk lényegesen alacsonyabb kiadással üzemelő társasággal kell versenyezniük. Az American Airlines - amely a világ legnagyobb légitársasága - szintén a túlélésért küzd, éves költségeit 4 milliárd dollárral kellene csökkentenie. A Delta Airlines - a harmadik számú szereplő az amerikai piacon - már egymilliárd dollárral visszafogta kiadásait, és a 2003-2005 közötti időszakban éves üzemi költségeit 2,5 milliárd dollárral kellene mérsékelnie. Néhány elemző ugyanakkor úgy véli, hogy az American és a Delta készpénzellátottsága lényegesen jobb, mint a Unitedé, így esetükben nem kell csődtől tartani. A UAL esetleges csődje a többi nagy légitársaságot egyre inkább az olcsó, alacsonyabb költségű és szolgáltatási színvonalú működés irányába terelné. Ezen a piacon jelenleg a SouthWest Airlines a legnagyobb szereplő az Egyesült Államokban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.