A valóban kiváló nyelvi kommunikációs készség még ma is meghatározó abban, hogy mennyire tekintenek valakit rátermettnek,. szóban és írásban, telefonon és e-mailben, helyzetgyakorlatok és prezentáció során. Kétféle kiválasztási mechanizmus, rendszer terjedt el Európában. Az egyik azt vizsgálja, hogy az adott személy az adott cég adott pozíciójára alkalmas-e. A megrendelő vállalat felső vezetője (vezetői) által meghatározott feltételrendszert veti össze az illető készségcsoportjaival.
A másik, kiegészítő és bevált eljárás az úgynevezett 360 fokos mérés. Ennek az a lényege, hogy az illetőt elhelyezik egy környezetbe, ahol magáról (saját készségcsoportjairól) nyilatkozik, és róla is véleményt alkot a környezet. Ebből kiderül, hogy ugyanazt vallja-e magáról a jelölt, mint amit róla mondanak a közvetlen beosztottai, a vele párhuzamos szinten dolgozók (cégen kívül és belül), illetve a közvetlen főnökei - fejtette ki Kozáry Vilmos, a Pendl & Piswanger Vezetői Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója.
A kiválasztónak két lehetősége van: a cégen belül körülnézni, vagy kívülről hozni jelölteket. Az előbbi előnye a helyismeret, de hátulütője a kialakult érdekrendszer és a szűkebb látásmód. A külső mellett szól, hogy tárgyilagosabb, nagyobb rálátása van az ágazatra és a cég helyzetére, viszont nem ismeri a belső érdekcsoportokat, szokásokat.
A rátermettség vizsgálatának eszköztára fokozatosan bővül és finomodik, illetve vállalati kultúrák szerint változik az egyes elemeknek tulajdonított hangsúly. Az úgynevezett értékelő központ (assessment center) amerikai találmány, mint ahogy a rátermettségi tesztek zöme is. Ezekkel azonban az a baj, hogy figyelmen kívül hagyják a személyiség szubjektív oldalát. Nem mérik például a megjelenés kisugárzását, a testbeszédet, a kapcsolat kémiáját, illatokat, a taszítást vagy a vonzalmat.
Az alapos vizsgálatoknál rátermettségi mérést, grafológiát, teszteket, interjúkat, keresztinterjúkat és helyzetgyakorlatokat is alkalmaznak. A rátermettség mérése gyors, racionális, és bepillantást enged a jelölt lelkébe, mindezért a megrendelők is előnyben részesítik. A francia cégeknél kitüntetett szerepe van a grafológiának, a svájciak együtt kérik a grafológiát és a pszichológiát. Egyes német cégek a már említett értékelő központokra esküsznek, amelyek azt vizsgálják, milyen gyors a felfogó- vagy a problémamegoldó képessége a jelöltnek.
Újabban az terjedt el, hogy a jelölt gondolkodásmódja, a szakmához való viszonya és viselkedési kultúrája alkotta hármast értékelik. A közép-európai szakemberek igyekeznek helyi sajátosságokkal kiegészíteni ezeket a rendszereket, hiszen maguk is itt nőttek fel, és jobban érzékelik a kulturális-társadalmi különbségeket, amelyekbe beleszülettek, -születnek a jelöltek.
A szakértők szerint a felső vezető kiválasztásánál legfeljebb 20-30 százalékban dönthet a különböző tesztek eredménye. Nemcsak azért, mert a jelölt napi formája is változik, tehát akár rosszul is "szerepelhet" a teszt kitöltésekor, de azért is, mert az értékelést végző személy formája is ingadozhat, és túl szélesre nyithatja a szubjektív értelmezési tartományt. A próbák arra mégis alkalmasak, hogy nagyjából elhelyezzék a jelöltet, és a későbbi, kiegészítő módszerekkel már a teszt adta keretek között kelljen navigálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.