BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Támogatást kérnek a nagyok

A magántulajdonú hazai nagyvállalatok fejlesztési tervei átlagosan mintegy 2-6 milliárd forint befektetést igényelnek cégenként a 2003-2006 közötti időszakban. Mint "A hazai magántulajdonú nagyvállalkozások szerepe a fenntartható gazdasági növekedésben" című tanulmány készítői írják, az ehhez szükséges forrásokat a saját vállalati keretek mellett az EU-alapokból és az uniós programok révén, valamint a hazai tőke- és hitelpiacokról kellene biztosítani, ehhez viszont nagyobb kormányzati törődésre lenne szükség.

A Nemzeti Fejlesztési Terv Gazdasági Versenyképesség Operatív Programjában, illetve a készülő Általános Fejlesztési Tervben a befektetésösztönzés prioritásai között mondják ki a hazai privatizációban sikeresen részt vett magyar többségi tulajdonú közép- és nagyvállalatok középtávú termék- és technológia korszerűsítő fejlesztéseinek támogatását, javasolják a kutatók. A "Támogatás vagy befektetés? Avagy miért célszerű az államnak segíteni a hazai magántulajdonú nagyvállalatok fejlődését?" címmel készített összefoglaló anyagukban indítványozzák továbbá, hogy a befektetésösztönzési célrendszerben konkrétan szerepeljen a feldolgozóipari szerkezetváltás, a korszerű termelési technológiák meghonosítása is. Ennek megvalósítása érdekében pedig szorgalmazzák, hogy a kormány vizsgálja meg a 2001. májusi forint árfolyamsáv-szélesítési döntés konkrét hatásait a különböző vállalatcsoportokra - nettó exportáló, nettó importáló, hazai piacon értékesítő cégek -, s a felmérés tapasztalatai alapján dolgozzon ki egy kompenzációs rendszert azon vállalatok részére, amelyek tartós exportnövekedés mellett jelentős árfolyamveszteségeket szenvednek. A cégek veszteségeinek átmeneti konszolidálásával megakadályozható lenne a külkereskedelmi egyensúly további romlása, valamint az, hogy a magyar vállalatok fontos piacokról kiszoruljanak. A kutatók egyúttal a beruházási adókedvezmény-konstrukció újragondolását és a magyar tulajdonú nagyvállalatok üzleti - közvetve a magyar makrogazdaság - érdekeinek figyelembevételét is javasolják a végleges fejlesztési adókedvezményi szabályozás kialakításánál.

A magyar magántulajdonú nagyvállalatok alapvetően a versenysemlegesség hívei. Nem igényelnek versenyt romboló előnyöket, de joggal ellenzik a hátrányos megkülönböztetést - állapítják meg a közgazdászok. Az általuk felhasználható iparpolitikai eszköztár a nemzetgazdaság szempontjából bizonyíthatóan megtérülő befektetésnek tekinthető. A tanulmányt készítő közgazdászok emlékeztetnek arra, hogy állami szerepvállalás hiányában a hazai magántulajdonú vállalkozások (eltekintve az e-hitel kedvezményeitől) alapvetően saját erőforrásból oldották meg a reorganizációt, s a tartalékok felélésével jutottak el egy élet- és versenyképességet igazoló szintre. A gazdaság jelentős szereplőivé váltak, például a foglalkoztatásban, az exportteljesítményekben, a kis- és középvállalkozói (kkv) szektor fejlődésében, a költségvetési befizetésekben. Ekként tevékenységük hiánypótló, s amennyiben működési feltételeiken sikerül javítani, úgy képesek a nemzetközi piacokon is versenyképes termékeket előállítani, s hosszú távon a nemzeti gazdaságpolitika legfőbb érintettjei és megvalósítói lehetnek. A termelés rugalmas bővítésére, illetve a tevékenység kényszerű átcsoportosítására - az EU-piacok sajátosságait követve - csak a több lábon álló nagyvállalkozások lehetnek képesek, ezek hiányában a rugalmatlanság következményeivel kénytelen szembesülni a gazdaságpolitika. Ráadásul nyitottsága révén a gazdaságpolitika vonzó lehetőséget biztosított a külföldi befektetőknek, miközben nem gondoskodott a hazai gazdaság védelméről. A kutatók ugyanakkor nem vitatják, hogy a külföldi tőke a stabilizáció és a növekedés beindulásának fontos motorját jelentette Magyarországon a rendszerváltás utáni évtizedben, s kiemelt feladatnak tekintik a továbbiakban is a befektetések további ösztönzését.

A nemzetközi tapasztalatok a nagyvállalatok szerepének erősödését jelzik, s bár a sokat emlegetett "támogatási programok" deklaráltan nem nekik szólnak, mégis a legelőnyösebb helyzetből indulhatnak a piaci pozíciók erősítésében. A nemzetközi gyakorlat további sajátossága, ami az átmeneti országokkal való összehasonlítás során nem hagyható figyelmen kívül, hogy a versenytársak körében mindig is volt magántulajdon, az "eredeti tőkefelhalmozás" jóval korábban indult, s a magánvállalkozások működési feltételeinek javításában az állam mindenkor jelentős szerepet vállalt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.