Az eddigi növekedési ütem táplálta optimista elképzelések szerint az idén 10-15 százalékkal bővülhet a személygépkocsi-piac Magyarországon, ám ma még sok a bizonytalansági tényező. Egyedül az látszik biztosnak, hogy továbbra is mintegy 85 százalék lesz a kisautók és az alsó középkategória együttes értékesítési aránya - mondta Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke.
Az elmúlt évben a 2001-es 148 ezerről 172 ezer fölé emelkedett az eladott személyautók száma, ám a további bővülés esélyét csökkenti, hogy az Opel tavaly megszüntette az Astra Classic gyártását, amelyből az elmúlt évben több mint 7 ezer kelt el, és a Suzuki Swift is eltűnik a piacról a második fél évben.
A kérdés az - emelte ki az MGE elnöke -, hogy a márkák elegendő számban tudnak-e megfelelően olcsó autókat szállítani, hogy betöltsék a keletkező piaci vákuumot.
Benyó Balázs, a GKI Rt. szakértője azonban úgy véli, az idén legalább 10 százalékos lehet a keresletbővülés, és a többi gyártó kiskategóriás modelljeivel ellátja a piacot.
Az Opel az Astra Classic helyét a különböző modellek egyszerűbb, Viva kivitelével igyekszik betölteni. Az árversenyben az Opel Agila és a Corsa Viva változata veszi fel a versenyt a 2 millió forint körüli ársávban.
Ami a Suzukit illeti, Tihanyi Tamás pr-vezető kijelentette: ha szükséges, külföldről hoznak be kiskocsit, s erre a szerepre legnagyobb esélye az Indiában és Japánban készülő új Altónak van. Ennek ellenére az idén a magyar piacra szánt 30-35 ezer Suzukit az esztergomi gyárból kívánják szállítani. Igaz, az új modell a Swiftnél drágább lesz, de a lélektani határnak számító 2 millió forintos sávban a Wagon R+ ezer köbcentis kivitelét kínálják.
Ha nem lesz elég olcsó új autó, fellendülhet a használtkocsi-import, ezt azonban korlátok közé szorítják. Január óta nem hozhatók be a hét évnél idősebb járművek, a jövő év elejétől pedig olyan használt autók sem, amelyek motorja nem felel meg az Euro III-as szabványnak. Győző Gábor azonban figyelmeztet: az EU-csatlakozás után már nem számít importnak a behozatal. Ezért a GKM azt vizsgálja, a rendszámkiadás feltételeinek milyen módosításával akadályozható meg, hogy a korszerűtlen járművek elárasszák az országot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.