Bővülhet az idén a hazai személyautó-piac
Az eddigi növekedési ütem táplálta optimista elképzelések szerint az idén 10-15 százalékkal bővülhet a személygépkocsi-piac Magyarországon, ám ma még sok a bizonytalansági tényező. Egyedül az látszik biztosnak, hogy továbbra is mintegy 85 százalék lesz a kisautók és az alsó középkategória együttes értékesítési aránya - mondta Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke.
Az elmúlt évben a 2001-es 148 ezerről 172 ezer fölé emelkedett az eladott személyautók száma, ám a további bővülés esélyét csökkenti, hogy az Opel tavaly megszüntette az Astra Classic gyártását, amelyből az elmúlt évben több mint 7 ezer kelt el, és a Suzuki Swift is eltűnik a piacról a második fél évben.
A kérdés az - emelte ki az MGE elnöke -, hogy a márkák elegendő számban tudnak-e megfelelően olcsó autókat szállítani, hogy betöltsék a keletkező piaci vákuumot.
Benyó Balázs, a GKI Rt. szakértője azonban úgy véli, az idén legalább 10 százalékos lehet a keresletbővülés, és a többi gyártó kiskategóriás modelljeivel ellátja a piacot.
Az Opel az Astra Classic helyét a különböző modellek egyszerűbb, Viva kivitelével igyekszik betölteni. Az árversenyben az Opel Agila és a Corsa Viva változata veszi fel a versenyt a 2 millió forint körüli ársávban.
Ami a Suzukit illeti, Tihanyi Tamás pr-vezető kijelentette: ha szükséges, külföldről hoznak be kiskocsit, s erre a szerepre legnagyobb esélye az Indiában és Japánban készülő új Altónak van. Ennek ellenére az idén a magyar piacra szánt 30-35 ezer Suzukit az esztergomi gyárból kívánják szállítani. Igaz, az új modell a Swiftnél drágább lesz, de a lélektani határnak számító 2 millió forintos sávban a Wagon R+ ezer köbcentis kivitelét kínálják.
Ha nem lesz elég olcsó új autó, fellendülhet a használtkocsi-import, ezt azonban korlátok közé szorítják. Január óta nem hozhatók be a hét évnél idősebb járművek, a jövő év elejétől pedig olyan használt autók sem, amelyek motorja nem felel meg az Euro III-as szabványnak. Győző Gábor azonban figyelmeztet: az EU-csatlakozás után már nem számít importnak a behozatal. Ezért a GKM azt vizsgálja, a rendszámkiadás feltételeinek milyen módosításával akadályozható meg, hogy a korszerűtlen járművek elárasszák az országot.


