>> A mezőgazdaság csatlakozási szempontból az egyik legkényesebb ágazatnak minősül a nemzetgazdaságon belül. Az áprilisi népszavazáson végeredményben miről kell dönteniük az agrártermelőknek?
- Kétségtelen, hogy az európai uniós csatlakozás az agrárgazdaságot érzékenyebben érinti más nemzetgazdasági ágazatoknál. Nincs még egy gazdasági szektor, ahol az EU olyan szigorú szabályozást működtetne, mint amilyen a közösségi agrárpolitika (kap). Egyértelmű, hogy ehhez az agrárrendszerhez - amely több évtized alatt alakult ki - nekünk kell alkalmazkodnunk. Az áprilisi népszavazáson tehát a mezőgazdasági termelőknek arról kell dönteniük, hogy az uniós agrárfeltételeket felvállalják-e.
>> Milyen fontos következményekkel járhat a teljes jogú tagság?
- Ki kell használnunk a kap előnyeit, miközben meg kell felelnünk a közösségi előírásoknak is. A csatlakozás révén a hazai gazdálkodók régi vágya teljesülhet azzal, hogy kiszámítható piaci feltételek közé kerülhetnek. Az EU a kiegyensúlyozottságot azért tarthatja fenn, mert erős importvédelmi rendszert működtet, a termékfeleslegek külpiacra juttatása érdekében pedig jelentős költségvetési áldozatokat hoz. E szabályozás eredményeként stabil jövedelmet garantál azoknak, akik átlagos hatékonysággal megfelelő minőségű árukat állítanak elő. Persze a belépés utáni egy-két évben számos magyar termelőnél alkalmazkodási, szerkezetváltási kényszer léphet fel, de akik ezt az időszakot átvészelik, egészen biztosan jól járnak.
>> A belföldi igényeknél több terméket előállító magyar mezőgazdaság lehetőségei nagyban függnek az exportpozícióktól, vagyis más piacoktól. Mennyire befolyásolná hosszabb távú agráresélyeinket, ha kimaradnánk az uniós csatlakozásból?
- Zárványszigetté válnánk Európában, és az unió fokozatos bővítésével minden oldalról schengeni határok vennének körül. Nyilvánvaló, hogy az EU is újragondolná azokat a kétoldalú, számunkra eddig előnyös feltételeket kínáló agrárkereskedelmi liberalizációs megállapodásokat, amelyeket az elmúlt években a csatlakozás előkészítése érdekében kötött. Pozícióink tehát jelentősen romlanának a mai helyzethez képest, amit megítélésem szerint semmiképpen sem vállalhatunk fel.
>> A csatlakozási megállapodás viszont arról tanúskodik, hogy az unió a magyar gazdákat nem kívánja egyenrangúként kezelni uniós versenytársaikkal a belépés pillanatától. Legalábbis ez a helyzet a dotációk között meghatározó közvetlen kifizetéseknél, ahol nekünk kezdetben csak az EU-s szint 25 százaléka járna.
- Az EU költségvetési okokból kérte e könnyítést a közvetlen kifizetéseknél, amelyek egyébként az uniós támogatások 70 százalékát teszik ki. Ez természetesen nem jött jól nekünk. A korábbi csatlakozások idején ilyen megkötöttségek nem voltak, bár az is igaz, hogy egyszerre tíz ország még nem lépett be az EU-ba. Gyógyír viszont, hogy Brüsszel végül hozzájárult az uniós keret 30 százalékos magyar (nemzeti) kiegészítéshez. Így az idei 236 milliárd forintnál már jövőre több pénz juthat a mezőgazdaságnak, bár a dotációs jogcímek és irányok jelentősen átrendeződnek. Azzal számolunk, hogy a vidékfejlesztési forrásokkal együtt az EU-ból 160-180 milliárd forintnyi támogatás jöhet. (Több szakértő csak 120-130 milliárdot tart reálisnak a vidékfejlesztésnél valószínűsíthető pályázati hiányosságok miatt - a szerk.). Ehhez 130-140 milliárdnyi nemzeti dotáció társulhat, így a teljes összeg elérheti a 300 milliárd forintot.
>> A gazdálkodók attól is tartanak, hogy a 30 százalékos nemzeti kiegészítést - dacára az uniós felhatalmazásnak - nem adja meg teljes mértékben a kormány, ha ezt törvény, vagy más jogszabály kifejezetten nem írja majd elő. A termelők nem tekintik garanciának azt sem, hogy Medgyessy Péter miniszterelnök egy korábbi parlamenti felszólalásában már elkötelezte magát a 30 százalékos pluszdotáció kifizetése mellett. Mi az FVM álláspontja az ügyben?
- Természetesen mi is szeretnénk, ha a 30 százalékos (mintegy 85 milliárd forintnak megfelelő) összeggel tervezni lehetne, ezért e témát a kormány elé visszük. Ugyanakkor törvényi garanciákról addig nem lehet szó, amíg az Országgyűlés a jövő évi költségvetésről nem tárgyalt. Határozat formájában viszont a parlament már a közeljövőben iránymutatást adhat a kormánynak, hogy a 30 százalékos összeget a 2004-es büdzsé összeállításakor vegye figyelembe. E megoldást én is támogatom. Azt is szeretném azonban, ha a pénzelosztás a különböző ágazatok között igazságos lenne.
>> Ez azt jelentené, hogy egyes ágazatoktól mások érdekében pénzeket vonna el a tárca? Szakértők szerint a közvetlen támogatásokat az eredeti célokra kell felhasználni, amelyeket az uniós szabályozás és a csatlakozási megállapodás határoz meg.
- A kérdés az, hogy az átmeneti időszakban egyes ágazatok kaphatnak-e az ideinél ötször több támogatást, miközben mások a mostaninál is kevesebbhez juthatnak. Az előbbire a gabona-, az utóbbira a sertésszektor a jó példa. Nem lenne gond akkor, ha nálunk is az unióéhoz hasonló üzemi szerkezet alakult volna ki. Az EU-ban ugyanis a sertéstartók egy része takarmányt is termel, így mindegy nekik, hogy Brüsszel a növénytermelési, vagy az állattenyésztési tevékenység alapján folyósítja a támogatásokat. Magyarországon viszont a gazdálkodás specializálódott, így a növénytermelés az esetek zömében elvált az állattartástól. Az is nyilvánvaló, hogy a csatlakozás után a gabonával foglalkozók önszántukból nem mondanak majd le extraprofitjukról az abrakfogyasztó ágazatok javára. Ezért szakmai közmegegyezésre lesz szükség ahhoz, hogy a várható dotációs feszültségeket mérsékelni lehessen.
>> Az előbbiekből is kitűnik, hogy a csatlakozás - legalábbis a néhány éves átmeneti időszakban - két markánsan elkülönülő csoportra, nyertesekre és vesztesekre oszthatja a hazai agrárágazatokat. Ön egyetért e megállapítással?
- Elfogadom ezt a megállapítást, mivel az uniós feltételrendszer átvételének eleinte valóban lehet ilyen hatása. Kétségtelen, hogy egyes ágazatok azonnal kedvező pozícióba kerülnek az intervenciós árszabályozás és a kiemelt támogatások miatt. Ez lesz a helyzet a gabona-, az olaj-, a fehérje-, a rostnövény-, a cukorrépa-, a húsmarha- és a juhtermelésben. A szerény szakmai felkészültségű, rossz technikai háttérrel rendelkező gazdálkodóknak viszont fel kell készülniük arra, hogy áruikra a piac nem tart majd igényt, és az EU sem támogatja tevékenységüket. Ez jellemezheti a sertés-, a baromfi- és a tojásszektort. A kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy megfelelő felzárkózási lehetőséget biztosítson a számukra. Némi feszültség felléphet a tejtermelésben is, de itt jelentős változás a mai viszonyokhoz képest nem várható. Differenciált lehet viszont a zöldség-gyümölcs ágazat helyzete: itt is azok járhatnak jól, akik már ma is jó hatékonysággal megfelelő minőségű árukat állítanak elő.
>> Mi lesz a sorsuk azoknak, akiknek versenyképességi okokból abba kell hagyniuk termelésüket? Lesz-e esélyük arra, hogy más (agrár)tevékenységhez kezdjenek?
- Az agrártárca vezetése már foglalkozik azzal a vidékfejlesztési programmal, amely az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alapból (EMOGA) kaphat majd uniós forrásokat. E pénzek úgynevezett kísérő intézkedésekként a nemzeti vidékfejlesztési tervhez kötődnek, és jelentős segítséget nyújthatnak a szerkezetváltáshoz, az alternatív jövedelemszerzéshez, az erdősítéshez vagy a szakképzéshez. Mód lesz az előnyugdíjazásra is, amelynek keretében például egy 55. évét betöltött gazda a termelés befejezésekor egyösszegű támogatáshoz, azt követően pedig előnyugdíjhoz juthat. Kifejezetten javulhat a mezőgazdasági szempontból kedvezőtlen adottságúnak minősülő térségek dotációs helyzete. Itt a nemzeti fejlesztési terv részét képező agrár- és vidékfejlesztési operatív program (avop) is hozhat EU-s pénzeket, sőt agrárgazdasági infrastrukturális fejlesztésekhez más regionális programokkal is forrásokhoz lehet majd jutni.
>> Gondot okozhat ugyanakkor, hogy itt pályázatos támogatásokról van szó. Fennáll ugyanis a veszélye annak, hogy a hazai gazdák nem tudnak majd megfelelő projekteket kidolgozni. Ön szerint ez nem lehet akadálya a források felhasználásának?
- Optimista vagyok, mivel az uniós előcsatlakozási agrár- és vidékfejlesztési dotációkat közvetítő SAPARD-program rácáfol erre. A sikeres pályázatok aránya itt jóval nagyobb lehet a több kelet-közép-európai országban elért, 8-15 százalékos eredménynél. Emellett a hazai támogatási rendszer úgy alakult át az utóbbi években, hogy a pályázattal megszerezhető források menynyisége folyamatosan nőtt. Ez azt a célt szolgálta, hogy a gazdálkodók hozzászokjanak az uniós elvárásokhoz. Kedvezőtlen viszont, hogy az elmúlt kormányzati ciklusban a civil szféra nem kapott olyan állami támogatást, amellyel fel tudott volna készülni a termelők megfelelő kiszolgálására. Ezért most szakmai és érdek-képviseleti szervezetek, oktatási intézmények és vállalkozók bevonásával olyan szaktanácsadói rendszert kívánunk létrehozni, amely hatékonyan működhet közre a termelői támogatási pályázatok elkészítésében.
>> Az unión belül később még sok bizonytalanság származhat a hosszabb távú, egyelőre alig kiszámítható agrárreformokból. Ha ezeket most nem vesszük számításba, a belépést követő átmeneti időszak után milyen lehet a mezőgazdaság helyzete?
- Megítélésünk szerint a belépés lényegesen több előnnyel jár majd, mint amenynyi nehézséget okozhat. A veszteségek kapcsán is arra törekszünk, hogy azokat később a közösségi büdzséből kiegyenlítsük. Általánosságban nem számítok arra, hogy az agrárgazdaság nemzetgazdaságon belüli súlya jelentősen módosul. Lényeges változás lehet viszont, hogy a támogatottsági szint öt év múltán a kétszeresére nőhet a mai 236 milliárd forinthoz képest. Tíz év alatt megkétszereződhet a mezőgazdasági hozzáadott érték is, ha minőségi váltást hajtunk végre, és megfelelően fejlesztjük az értékesítési rendszert is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.