A Fabia átrendezte a rangsort
Továbbra is igen hektikus a hazai személyautó-piac. Az első negyedév legfrissebb adatai szerint a FIAT az eladási toplistán első alkalommal szorult a 11. helyre, annak ellenére, hogy több autót adott el, mint az elmúlt év azonos időszakában.
A Skoda ugyanakkor olyan nagy mértékben, több mint 1400-zal növelte értékesítését, hogy teljesen átrendezte az élbolyt. Az előrelépés a Fabia családnak köszönhető, amely a 2840-es darabszámmal az úgynevezett B2 méretszegmensben a Suzuki Wagon R+ (3062) után a második helyen áll, megelőzve az Opel Corsát (1791), a Peugeot 206-ost (1410) és a Daewoo Kalost (1238).
Az előzetes összesítés szerint az év első három hónapjában 10 ezerrel több, mintegy 47 ezer személygépkocsi talált gazdára Magyarországon, mint az elmúlt év azonos időszakában. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke a várakozásokat meghaladó, mintegy 25 százalékos forgalombővüléssel kapcsolatban elmondta lapunknak, hogy az egyesület legfeljebb 15 százalékos keresletélénkülésre számított. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a többi tagvállalattal ellentétben a Magyar Suzuki nem a kiskereskedelmi értékesítési adatokat adja meg, hanem azt a számot, hogy hány kocsit szállított ki kereskedőinek.
Ennek alapján a valós kiskereskedelmi forgalom nyilván alatta marad a fenti 25 százaléknak, s mindez azért különösen érdekes, mert a GKI Gazdaságkutató Rt. március 6-án közzétett prognózisában azt jelezte: "2003 első negyedévében várhatóan 52 ezer új személygépkocsi talál gazdára, vagyis a piac 2002 azonos idő- szakához képest közel 40 százalékkal bővül."
A Suzukira visszatérve, értesüléseink szerint a gyár által közzétett 13 254-es gépkocsi-eladási szám mögött az a stratégiai fogás húzódik meg, hogy a Swift gyártásának márciusi leállítása után Esztergomból az összes Swiftet kiszállították a kereskedőknek, hogy azok gazdára találjanak addig, amíg május elején megkezdődik az új modell, az Ignis értékesítése. A közelmúltban egyre több márkaimportőr terjeszti ki az általános garancia időtartamát két évre, miután az Európai Unióban ez az általános.
A kérdésre, hogy a Skoda eladásnövekedésében ez is közrejátszhatott-e, Méhn Imre, a Porsche Hungária márkaigazgatója azt mondta, hogy az ügyfelek döntését szinte kizárólag az ár/érték arány befolyásolja. A közép- és hosszú távú előnyök másodlagos szerepet játszanak, így például a fenntartási költség és a garancia nem befolyásolja a keresletet. A társaságok marketing- munkájában természetesen eltérő hangsúllyal szerepelnek a garanciára vonatkozó elemek, ezért a fogyasztónak nem árt alaposan tanulmányozni az ajánlatokat.


