Folyamatosan szűkül az üzemanyagpiac
Lesújtóan alakult az első negyedévben a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatainak üzemanyag-forgalma a tavalyi esztendő azonos időszakához képest. Az eladások összesen 7,4 százalékkal estek, ezen belül a motorbenzineké 9,2 százalékkal. Wilde György, a szervezet főtitkára emlékeztet: 2002 első felében soha nem tapasztalt mértékben nőtt az üzemanyag-eladások értéke: a benzinek forgalma 6,5, a gázolajé 7,6 százalékkal emelkedett. Ezt a folyamatot törte derékba a tavaly július 1-jei jövedékiadó-emelés. A második fél évben a benzinforgalom nem változott, a gázolajeladások pedig 2 százalékkal emelkedtek.
Az idei első negyedévben tapasztalt szokatlan visszaesésben minden bizonnyal szerepet játszott a kemény tél is, de a MÁSZ főtitkára szerint alapvetően az áremelkedés okolható a forgalom csökkenése miatt. Míg tavaly egy liter 95 oktános motorbenzin átlagára 205,9, egy liter gázolajé 194,1 forint volt, az idén a januártól március végéig átlagosan 236,1 forintba került egy liter 95-ös. A gázolaj átlagára ugyanebben az időszakban 217,9 forint volt. A szervezet főtitkára megjegyzi, hogy a jövedéki adó emelkedése mellett az olaj és olajtermékek világpiaci áremelkedése is minden bizonynyal közrejátszott az év eleji üzemanyag-drágulásban.
A forgalom csökkenése rontja az egyébként is regionálisan legkisebb kiskereskedelmi árréssel dolgozó magyarországi benzinkúthálózatok jövedelmezőségét. Több olajtársaság már korábban jelezte, hogy a motorbenzinek és a gázolaj értékesítése eredményükben mellett nő a jelentősége az egyéb szolgáltatásoknak, a töltőállomásokon működő üzleteknek, a mosóknak.
Ezen tevékenységek forgalma és árrése képes valamelyest kompenzálni az üzemanyag-értékesítés romló számait. Ugyanakkor sok szakértő szerint a forgalom folyamatos, most már háromnegyed éve tartó esése a forgalmazás további koncentrációja irányába hat.
A tíz százalék alatti piaci részesedésű társaságok számára a Magyarországon való jelenlét vélhetően eddig sem hozott nyereséget. Helyzetüket tovább rontja az elhúzúdő forgalomcsökkenés.
Amennyiben a piaci helyzet nem változik, lehetnek olyan üzemanyagforgalmazó társaságok, amelyek átértékelik a magyarországi jelenléttel kapcsolatos álláspontjukat, és esetleg úgy döntenek, hogy kivonulnak az országból. A folyamatot viszont fékezheti, hogy a hazai piacvezető Mol-OMV-Shell hármasnak már olyan nagyságrendű piaci részesedése van, amelynél újabb akvizíciók esetleg versenyjogi aggályokat vethetnek fel.


