BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folyamatosan szűkül az üzemanyagpiac

További koncentrációra ösztönözhet a magyarországi üzemanyag-kiskereskedelemben a folyamatos forgalomcsökkenés. A szokatlanul hideg tél mellett a magas árak is közrejátszottak abban, hogy az első negyedévben lesújtóan alakultak az eladások.

Lesújtóan alakult az első negyedévben a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatainak üzemanyag-forgalma a tavalyi esztendő azonos időszakához képest. Az eladások összesen 7,4 százalékkal estek, ezen belül a motorbenzineké 9,2 százalékkal. Wilde György, a szervezet főtitkára emlékeztet: 2002 első felében soha nem tapasztalt mértékben nőtt az üzemanyag-eladások értéke: a benzinek forgalma 6,5, a gázolajé 7,6 százalékkal emelkedett. Ezt a folyamatot törte derékba a tavaly július 1-jei jövedékiadó-emelés. A második fél évben a benzinforgalom nem változott, a gázolajeladások pedig 2 százalékkal emelkedtek.

Az idei első negyedévben tapasztalt szokatlan visszaesésben minden bizonnyal szerepet játszott a kemény tél is, de a MÁSZ főtitkára szerint alapvetően az áremelkedés okolható a forgalom csökkenése miatt. Míg tavaly egy liter 95 oktános motorbenzin átlagára 205,9, egy liter gázolajé 194,1 forint volt, az idén a januártól március végéig átlagosan 236,1 forintba került egy liter 95-ös. A gázolaj átlagára ugyanebben az időszakban 217,9 forint volt. A szervezet főtitkára megjegyzi, hogy a jövedéki adó emelkedése mellett az olaj és olajtermékek világpiaci áremelkedése is minden bizonynyal közrejátszott az év eleji üzemanyag-drágulásban.

A forgalom csökkenése rontja az egyébként is regionálisan legkisebb kiskereskedelmi árréssel dolgozó magyarországi benzinkúthálózatok jövedelmezőségét. Több olajtársaság már korábban jelezte, hogy a motorbenzinek és a gázolaj értékesítése eredményükben mellett nő a jelentősége az egyéb szolgáltatásoknak, a töltőállomásokon működő üzleteknek, a mosóknak.

Ezen tevékenységek forgalma és árrése képes valamelyest kompenzálni az üzemanyag-értékesítés romló számait. Ugyanakkor sok szakértő szerint a forgalom folyamatos, most már háromnegyed éve tartó esése a forgalmazás további koncentrációja irányába hat.

A tíz százalék alatti piaci részesedésű társaságok számára a Magyarországon való jelenlét vélhetően eddig sem hozott nyereséget. Helyzetüket tovább rontja az elhúzúdő forgalomcsökkenés.

Amennyiben a piaci helyzet nem változik, lehetnek olyan üzemanyagforgalmazó társaságok, amelyek átértékelik a magyarországi jelenléttel kapcsolatos álláspontjukat, és esetleg úgy döntenek, hogy kivonulnak az országból. A folyamatot viszont fékezheti, hogy a hazai piacvezető Mol-OMV-Shell hármasnak már olyan nagyságrendű piaci részesedése van, amelynél újabb akvizíciók esetleg versenyjogi aggályokat vethetnek fel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.