BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hátrány az üzletben, ha nincs ISO

A minőségbiztosítási rendszerek páratlan karriert futottak be Magyarországon az elmúlt tíz esztendő alatt. A bekeretezett ISO-oklevél szinte kötelező eleme lett a cégek irodáinak. Ma Magyarországon körülbelül hétezer vállalkozás rendelkezik minőségirányítási tanúsítvánnyal. Ezen vállalatok egy része nem a hatékonyabb működés eszközét látva szerezte meg az ISO minősítést, hanem mert a piac megköveteli.

Az elmúlt néhány évtizedben a fejlett gazdasággal rendelkező országokban, az Európai Unióban, Észak-Amerikában, Japánban előtérbe került a termékek, szolgáltatások minőségének szerepe, kialakultak a minőségbiztosító rendszerek. Elterjedésükben jelentős szerepet játszott, hogy mára piaci versenyelőnyre a vállalatok csak a minőség és az ár ideális kombinációja esetén tehetnek szert. Európában a megszületett minőségbiztosítási rendszerek egységes felépítését és értékelését lehetővé tevő ISO 9000-es szabványok terjedtek el leginkább.

Hazánkban az 1990-es évektől kezdődően egyre több vállalat ismerte fel vagy ismertették fel vele üzleti partnerei, illetve fogyasztói a minőségbiztosítás előnyeit. A magyar vállalatok, akár mint a Magyarországon tevékenykedő nemzetközi cégek beszállítói, akár mint a nyugat-európai (sőt egyre inkább a hazai) piacokra szállító társaságok szembesültek az ISO 9000-es rendszer szükségességével. A piaci igényeknek, valamint a hatékony működési igényéknek történő megfelelés érdekében egyre több magyar vállalat döntött az ISO 9000-es minőségbiztosítási rendszer kialakításáról.

Bár a szakemberek szerint nem a cégméret, hanem a vezetői elkötelezettség függvénye, általánosságban mégis elmondható, hogy a nagy cégek esetében gyakran vált a minőségirányítás a működés szerves részévé, míg a kis- és közepes vállalkozások esetében jóval ritkábban sikerült a rendszer és a vállalat operatív működésének integrálása.

Ezt igazolja egy a múlt év végén, mintegy 300 vállalat minőségügyi vezetőjének bevonásával készült felmérés. A minőségirányítási rendszerekkel kapcsolatban sok minőségügyi vezető még mindig nem a működés optimalizálását, a hatékonyabb folyamatszervezést, a minőség folyamatos fejlesztését hangsúlyozta. Az ISO minősítéssel rendelkező cégek harmada a tanúsítványra mint szükséges dokumentumra tekint. A cégek szerint az auditálás a pályázatokon való induláshoz szükséges, ilyen módon biztosítja a prosperitást. Ezt erősíti, hogy a megkérdezettek csak kétharmadának véleményét tükrözte, miszerint a minőségügyi rendszer hozzájárult a cég hatékonyságának növeléséhez.

Számos problémáról beszámoltak az idézett felmérés során a minőségügyi vezetők az ISO 9000-es rendszerek kapcsán. Ezek egy része felveti a vezetési ismeretek, képességek hiányosságát is. Így sok helyen még mindig nem történt meg a minőségügyi kultúra elsajátítása. A vezetők rövidlátása miatt más operatív szintű dolgok kapnak prioritást, miközben a minőségirányítási rendszer még mindig "mostohagyerek", és felsőbb szinten nemigen foglalkoznak vele.

Ez a fajta hozzáállás azonban hosszú távon az ISO rendszer devalválódásához vezet, amellyel szemben egyelőre csak néhány példamutató cégnek a nemzetközi megméretések során elért minőségdíjait lehet a mérleg másik serpenyőjébe tenni. Mint gyakorló szakemberek hangsúlyozzák, átfogó szakmai összefogásra lenne szükség, amely azonban a jelenlegi piacon kevesek érdeke. A minőségirányítás tanúsítása ugyanis minden résztvevő számára üzlet. Értelemszerűen az a tanácsadó cégeknek és a tanúsítóknak is, de üzlet a megrendelőknek is - mert a tendereknél, üzleti ajánlattételnél egyre inkább hátránynak bizonyul, ha valaki nem rendelkezik ISO-val; hiszen gazdaságilag eredményesebbek, hatékonyabbak azok a vállalkozások, amelyek végigjárják a tanúsítás göröngyös útját. Nagy kérdés, hogy az ördögi körből ki tud-e magától törni a szakma, vagy a nemzetközi piac további liberalizációja döbbenti rá a résztvevőket, hogy az ISO-s oklevél önmagában még nem garancia a magas fokú minőségre.

Menedzsmentfórum

www.mfor.hu

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.