Véleményét osztják más meghatározó szolgáltatók is, mint például az Essent, az Eneco és a Nuon. A probléma aktualitását jelzi, hogy az uniós előírások a 2004. január elsejei piacnyitást pártolják, a tisztánlátás végett így a gazdasági minisztérium az ügy kivizsgálására különbizottságot állított fel.
Szakértők szerint a legnagyobb veszélyt az adminisztráció hiánya jelenti, azaz a nyitott piacon a szereplők a megfelelő elszámolási rendszerek hiányában finanszírozási gondokkal szembesülhetnek. A mielőbbi megoldást ráadásul nehezíti, hogy a gazdasági minisztérium élén nemrég személycsere történt.
Lauren Jan Brinkhorst a D'66 párt képviselőjeként piacpárti politikusként ismert, a Börsen-Zeitung híradása így legfeljebb csak a liberalizáció jövő júliusig való halasztását valószínűsíti, érdemi késlekedéssel nem számol. A hatékony piaci működés és a megfelelő elszámoltathatóság érdekében ráadásul megfelelően sok szereplős piacra is szükség van. Ennek tudható be, hogy a felerészben állami, 25-25 százalékban pedig az Exxon és a Shell kezében lévő Gasunie két részre osztásáról tárgyalnak jelenleg is.
Ennek értelmében Gasunie Transport Services néven az állami tulajdoni hányad önálló társaságba kerülne, míg a két vállalkozás Gasunie Trade & Supply néven önálló kereskedelmi cégként működne tovább. A felosztás azonban a társaság európai versenyképességén is rontana. A Gasunie ugyanis évente több mint 80 milliárd köbméter földgázt termel ki, s 12 milliárd eurós forgalmat ér el. A kitermelt mennyiségből csak 38 milliárd köbmétert értékesítenek a hazai piacon, a fennmaradó rész elsősorban a német, illetve a belga, olasz és francia piacra kerül. A cég méretének és diverzifikáltságának csökkentésével a piaci ereje is csökkenhet.