BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Harmincmilliárdos benzinturizmus

Az első fél évben több mint 5 százalékkal esett a hazai üzemanyag-forgalom, ez a motorbenzinek körében folytatódó átrendeződéssel és a tavalyi jövedékiadó-emeléssel függ össze a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint. Wilde György nem számít rá, hogy a magyar üzemanyagpiac a közeljövőben nőne. A magas adók miatt az állam évi 30 milliárd forinttól eshet el.

A magyarországi üzemanyagpiacon meghatározó szerepe van a 95-ös oktánszámú motorbenzinnek, részesedése meghaladja a 80 százalékot - mondja Wilde György. E típusból szerény, 1 százalék alatti növekedést regisztráltak az év első felében, ami csak részben ellensúlyozta a 91-esnél és a 98-asnál bekövetkezett jelentős visszaesést. Azt, hogy a 95-ös eladásai nem csökkentek, alapvetően az indokolja, hogy az ólompótló adalékot tartalmazó 98-as oktánszámú benzint (szuperpluszt) eddig vásárló autósok egy része inkább 95-öst vesz, és maga keveri az üzletben kapható ólompótló adalékot. Ezzel tankolásonként 3-400 forintot spórol - jelzi a szövetség főtitkára. A 91-es benzinnél a csökkenés egyik oka az, hogy egyre kevesebb autót terveznek ennek használatára, másrészt ezen járművek tulajdonosai adják az autósok legszegényebb rétegét. Nekik az adóemelés előtti ár megfizethetőbb volt.

Bár a 91-es benzin teljesen EU-konform, egyre kevesebb európai országban kapható. Egy tízéves rendelkezés szerint a benzinüzemű járműveknek működniük kell a 95-ös benzinnel is. Ma már jellemzően csak ilyen autók futnak a közösség országaiban. Németországban és Ausztriában például még forgalmaznak 91-est. Wilde György szerint példamutató, hogy az olasz kutaknál csak 95-ös benzin kapható.

A gázolaj forgalmának alakulása nehezebben mérhető, mert a felhasznált dízelüzemanyag legalább felét a nagy felhasználók, például a fuvarcégek a nagykereskedőktől veszik, így ez a mennyiség nem jelenik meg a MÁSZ statisztikáiban. A benzinkutaknál a gázolajforgalom is esett valamelyest, de kevésbé, mint a motorbenzin. Ezt részben magyarázza, hogy az európai országokhoz hasonlóan, Magyarországon is folyamatosan nő a dízelautók száma. Ausztriában például az új autók 60 százaléka dízel, Magyarországon pedig valahol 10 százaléknál állunk. Ugyanakkor az is igaz, hogy Ausztriában lényegesen nagyobb az árkülönbség a gázolaj és a motorbenzinek között. Ott évi 10 ezer kilométeres futással már megtérül a dízelautók beszerzése, Magyarországon ehhez legalább 20 ezer kilométert kell futni évente, s az átlag magyar autós éves szinten legfeljebb nyolc-tízezer kilométert megy.

A MÁSZ főtitkára szerint aggasztó, hogy továbbra sem szűnik a benzinturizmus, s ma tulajdonképpen bármelyik irányba indulunk, a határon túl mindenütt olcsóbb az üzemanyag. Ennek egyértelműen az az oka - jelzi Wilde György -, hogy Magyarországon az áfa és a jövedéki adó is magasabb, mint bármelyik szomszédunknál. A motorbenzinek és a gázolaj adóterhelésére vonatkozóan egyébként nincs olyan egységes uniós norma mint a dohánytermékek körében. Ugyanakkor megvan a szándék az adóterhelés, és ezzel együtt az árak valamelyes kiegyenlítésére, ám addig is volna megoldás a szakmai szövetség főtitkára szerint. Az olasz példát említhetnénk, ahol a szlovén határszélen meglévő benzinturizmust sávos adóztatással sikerült visszaszorítani. A szlovén határ közvetlen közelében majdhogynem szlovén árakat alkalmaztak, s onnan távolodva több lépésben tértek át az olasz szintre.

A MÁSZ becslése szerint a benzinturizmussal az állam éves szinten mintegy 30 milliárd forinttól esik el, ennek kétharmad része jövedéki, egyharmada pedig általános forgalmi adó. Ezt a pénzt, vagy legalábbis ennek egy részét az autósok külföldön fizetik be.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.