BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közös akcióban a Star Alliance

Megvalósulni látszik a légi közlekedés első olyan nagyobb tranzakciója, amit a globális légiszövetségek már régóta terveztek. Az úttörő a jelenlegi legnagyobb tömörülés, a 16 tagú Star Alliance, amelynek vezető tagjai (Lufthansa, SAS, Air Canada, Austrian Airlines) hamarosan közös beszerzésben több száz kisebb és közepes méretű repülőgépet rendelnek.

Egyelőre nem tudni, hogy melyik nagy gyártó köthet üzletet a Star Alliance csoporttal. Mind a Boeing, mind az Airbus kiváló kapcsolatokat tart fenn a szövetség tagjaival, de a regionális repülőgépek piacán labdába rúghat a kanadai Bombardier és a brazil Embraer cég is.

Német és svéd sajtóértesülések szerint 100 gépet rendelnek és további 100 járműre vételi opciót jelentenek be. A vásárlás összértéke mai áron meghaladja a nyolcmilliárd dollárt. A repülőgépek maximum száz utast képesek befogadni és rövid, illetve középtávú járatokon használnák őket. A szövetség többi tagja vélhetően rövid időn belül csatlakozik a kezdeményezéshez.

Szakértők szerint a nyolcmilliárd dollár legalább 15 százalékkal alatta marad a listaárnak. Ezt a kedvezményt nemcsak azzal érhetik el a megrendelők, hogy sok gépet vásárolnak, hanem azzal is, hogy egységes belső kialakítást kérnek, ami gazdaságosabbá teszi az előállítást, s ezért a gyártó könnyebben enged az árból. A globális légiszövetségek 5-6 éve léteznek, ezek közül a Star Alliance alakult meg legkorábban, majd a OneWorld következett, s három évvel ezelőtt hívták életre a SkyTeamet.

Eddig egyik csoport sem ment tovább annál, hogy összehangolja törzsutasprogramjait, közösen üzemeltessen néhány utasvárót és azonos terminált használjon a világ egyes légikikötőiben. Elvétve nagyobb reklámakciók is lezajlottak, de közös beszerzés eddig nem történt.

Tárgyal egymással a német Lufthansa és a svájci Swiss International Air Lines a lehetséges együttműködésről, konkrét vételi ajánlatot azonban egyelőre nem tett a német légitársaság - idézi a Reuters a cég alelnökét. Thierry Antinori elmondása szerint ez a kérdés nem merült fel a tárgyalásokon, mindamellett a Lufthansa ígéretesnek tartja a svájci piacot: részesedése az elmúlt három évben kilenc százalékról tizenegyre bővült.

A német légitársaság elsősorban a hosszú távú járatokon remél nagyobb keresletet a svájci utazók részéről, a frankfurti és müncheni csomópontoktól. A Lufthansa ezt a feltevését egyebek mellett arra alapozza, hogy a Swiss több mint egynegyeddel csökkenti járatainak, forgalomban lévő gépeinek és a dolgozók számát, a gazdasági recesszió, az iraki háború és a SARS-vírus okozta visszaesés miatt. Ugyanakkor a Lufthansa két számjegyű mértékben növelte az elmúlt hetekben ázsiai személyforgalmát, s egyúttal közölték: a visszaeső kereslet miatt leállított járatait újraindítja az atípusos tüdőgyulladásos járványfertőzés (SARS) előtti menetrend szerint. E hónaptól kezdve a Lufthansa Frankfurtból kiindulva újból a korábbi menetrendnek megfelelően húsz járatot indít hetente Kínába, ezen belül hatot Pekingbe, és hetet-hetet Sanghajba, illetve Hongkongba. Augusztusban indítanak be egy hetedik pekingi járatot. A korábban leállított, Münchenből Kínába induló járataik felújításáról egyelőre nem tettek bejelentést.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.