Közös akcióban a Star Alliance
Egyelőre nem tudni, hogy melyik nagy gyártó köthet üzletet a Star Alliance csoporttal. Mind a Boeing, mind az Airbus kiváló kapcsolatokat tart fenn a szövetség tagjaival, de a regionális repülőgépek piacán labdába rúghat a kanadai Bombardier és a brazil Embraer cég is.
Német és svéd sajtóértesülések szerint 100 gépet rendelnek és további 100 járműre vételi opciót jelentenek be. A vásárlás összértéke mai áron meghaladja a nyolcmilliárd dollárt. A repülőgépek maximum száz utast képesek befogadni és rövid, illetve középtávú járatokon használnák őket. A szövetség többi tagja vélhetően rövid időn belül csatlakozik a kezdeményezéshez.
Szakértők szerint a nyolcmilliárd dollár legalább 15 százalékkal alatta marad a listaárnak. Ezt a kedvezményt nemcsak azzal érhetik el a megrendelők, hogy sok gépet vásárolnak, hanem azzal is, hogy egységes belső kialakítást kérnek, ami gazdaságosabbá teszi az előállítást, s ezért a gyártó könnyebben enged az árból. A globális légiszövetségek 5-6 éve léteznek, ezek közül a Star Alliance alakult meg legkorábban, majd a OneWorld következett, s három évvel ezelőtt hívták életre a SkyTeamet.
Eddig egyik csoport sem ment tovább annál, hogy összehangolja törzsutasprogramjait, közösen üzemeltessen néhány utasvárót és azonos terminált használjon a világ egyes légikikötőiben. Elvétve nagyobb reklámakciók is lezajlottak, de közös beszerzés eddig nem történt.
Tárgyal egymással a német Lufthansa és a svájci Swiss International Air Lines a lehetséges együttműködésről, konkrét vételi ajánlatot azonban egyelőre nem tett a német légitársaság - idézi a Reuters a cég alelnökét. Thierry Antinori elmondása szerint ez a kérdés nem merült fel a tárgyalásokon, mindamellett a Lufthansa ígéretesnek tartja a svájci piacot: részesedése az elmúlt három évben kilenc százalékról tizenegyre bővült.
A német légitársaság elsősorban a hosszú távú járatokon remél nagyobb keresletet a svájci utazók részéről, a frankfurti és müncheni csomópontoktól. A Lufthansa ezt a feltevését egyebek mellett arra alapozza, hogy a Swiss több mint egynegyeddel csökkenti járatainak, forgalomban lévő gépeinek és a dolgozók számát, a gazdasági recesszió, az iraki háború és a SARS-vírus okozta visszaesés miatt. Ugyanakkor a Lufthansa két számjegyű mértékben növelte az elmúlt hetekben ázsiai személyforgalmát, s egyúttal közölték: a visszaeső kereslet miatt leállított járatait újraindítja az atípusos tüdőgyulladásos járványfertőzés (SARS) előtti menetrend szerint. E hónaptól kezdve a Lufthansa Frankfurtból kiindulva újból a korábbi menetrendnek megfelelően húsz járatot indít hetente Kínába, ezen belül hatot Pekingbe, és hetet-hetet Sanghajba, illetve Hongkongba. Augusztusban indítanak be egy hetedik pekingi járatot. A korábban leállított, Münchenből Kínába induló járataik felújításáról egyelőre nem tettek bejelentést.