BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jövőre itthon is autóliberalizáció

Az unió versenyügyi biztosa vizsgálatot indíttatott több autógyártó ellen, mivel attól tart, hogy el akarják szabotálni az unióban október 1-jétől kötelező liberalizációt. Az itthon jövő novemberben hatályossá váló előírások komoly anyagi nehézséget okozhatnak ugyan a kereskedőknek, de a vásárlók legfeljebb a szolgáltatási színvonal javulásában reménykedhetnek.

z Európai Unió versenyügyekben illetékes biztosa, Mario Monti a héten általános vizsgálatot hirdetett a gépjárműpiacon. Az ok: több autógyár az október elsejétől kötelező liberalizálást a versenytársak kiszorítására akarja felhasználni. Október elsejétől az árverseny élénkítésére az uniós autószalonok "vegyeskereskedések" lehetnek, többféle márkát kínálhatnak, megszűnnek a szervizelési kötöttségek, szabadabb lesz az alkatrész-kereskedelem. Októbertől az uniós országokban azonos típusú autók átadási árában legfeljebb 5 százalék különbség lehet, 2005 októberétől pedig a kereskedők korlátozás nélkül mozgathatják az eladásra szánt gépkocsikat az unión belül.

Szűk két hónappal a bizottsági direktíva életbelépése előtt alig van nyoma a verseny erősödésének. Csak a Ford, valamint a DaimlerChrysler és néhány importőr állapodott meg a kereskedőkkel az új szállítási feltételekben. A BMW és a Citroën hírek szerint drákói feltételek diktálásával ki akarja játszani a liberalizálást, ráadásul a haszonkulcsokat is le akarják szorítani. Ez tanulságul szolgálhat a magyar autókereskedőknek, akikre legkésőbb jövő novembertől kell alkalmazni a bizottsági direktívát.

A gyártók két lehetőség közül választhatnak: ha kereskedőiknek meghatározott területen kizárólagosságot adnak, akkor azok viszonteladóknak is értékesíthetik az átadott járműveket.

Amúgy területi korlátozás nélkül bárhol nyithatnak üzletet, de nem adhatnak el járművet a viszonteladóknak. (Információink szerint itthon egyedül a Suzuki ad majd területi kizárólagosságot kereskedőinek.)

Nagy átalakulást és nem sok jót ígér a hazai piacnak az új rendszer - mondta a Világgazdaságnak Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Átmenetileg a könnyítések nyomán kialakulhat ugyan árverseny a kisebb befektetéssel piacra lépők miatt, ám ha megindul a kiskereskedelem koncentrálódása, ez az előny elveszhet, s végső soron drágulhatnak is a gépkocsik. Győző Gábor szerint a magyar szalonok átlagos alapterületét figyelembe véve alig lehet mód több márka egymás melletti bemutatására, így az egy gépkocsira jutó általános költség sem csökken.

Barna Béla, a BMW-csoport termékeit értékesítő Wallis Motor Kft. ügyvezető igazgatója szerint a reformok hazai életbelépésével aligha járnak jobban a vevők. Az unión belüli árkiegyenlítődés a gépkocsiknál inkább drágulást jelenthet, hiszen régiónk eddig egyfajta kedvezményezett státust élvezett. A szervizeknél sem számolhatunk olcsóbbodással, hisz a nyugatival azonos technológiát, gépeket és ugyanolyan szakképesítéssel rendelkező embereket kell alkalmazni. Ez viszont a bérek felzárkózásával inkább áremelést indokolna. Nyílhatnak ugyan új műhelyek, ám a szigorú előírások és a tetemes tőkeigény miatt azok aligha lesznek olcsóbbak. A Wallis Motor már felkészült a csatlakozásra: az ügyvezető szerint szervezeti rendszerük már lényegében megfelel az EU-előírásoknak, így átalakításra, tartalmilag új szerződésekre nem lesz szükség.

Madarász György, a Ford Motor Hungária Kft. kommunikációs igazgatója nem vár érdemi változást a piacon. Úgy véli, hogy a jelenlegi értékesítési hálózat változatlanul megmarad, s a szervizek száma sem csökken. Az uniós előírásoknak megfelelő szerződések előkészítése jelenleg is folyik.

Rédei Judit, a Hyundai Auto Hungary Kft. marketingvezetője lapunknak elmondta: a magyar cég a jelenlegi értékesítési hálózat változatlansága érdekében azt tervezi, hogy Svájcban alapít társaságot. A száz százalékban tulajdonolt új társaság megkapná a magyarországi forgalmazási jogokat, s a jelenlegi feltételekkel szerződést köt mai partnereivel, így mentesülve az uniós szabályozás alól. A Jaguar, amelynek egyedüli hazai kereskedői, csak később dönt a honi hálózat átszabásáról.

Más importőrök szerint az új szabályok csak a szolgáltatások minőségében hozhatnak változást, a szigorodó gyártói elvárások pedig csak a kisebb kereskedőknek jelenthetnek komoly érvágást. Ami egyébként az uniós bizottsági vizsgálatokat illeti, a Handelsblatt két versenykorlátozó ügyet említ.

Úgy tudni, a BMW olyan szigorú és merev előírásokat szabott a márkát kínálni akaróknak, amelyeket betartva egyszerűen nem maradhat hely más gyártóknak a szalonokban. Még nyilvánvalóbbnak látszik a Citroën esete, az ugyanis még a szervizeknek is megszabja, hogy az épületek tervezésével melyik építészt kell megbízni. Ugyanakkor a versenyhivatal a haszonkulcsok leszorítása ellen nemcsak nem tud, de nem is akar tenni, hiszen ha megszabna valamilyen mértéket, azzal éppen a hatóság korlátozná a versenyt.

A német gépjármű-kereskedők szövetsége szerint a gyártó újonnan támasztott követelményei nemcsak a versenyt korlátozzák, de igen költségesek is. Csak a szervizeknél a mai 500 millió eurós összberuházás megduplázását igényelnék.

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.