A Cartaud Metal Box súlyosan eladósodott, alig 19 millió dollárt érő vállalat volt, amíg át nem vette irányítását Jean-Marie Descarpentiers, aki hét év alatt hárommilliárd dollár értékű, piacvezető vállalatot csinált belőle. Mr. Descarpentiers-t ezután átcsábította a Groupe Bull, amelyet évi 5,5 milliárd frank veszteséget termelő csődtömegből 660 milliós profitot előteremtő sikercéggé változtatott. A Fokus Bankot a legjobb tőkearányos megtérülést biztosító bankká transzformálta a menedzsment, majd korábbi tőzsdei értékének háromszorosáért értékesítette. Hasonló sikertörténet a svéd Ashellé, a brit Leyland Trucksé vagy a Svenska Handelsbankené.
E vállalatok vezetői nem mágusok, csak rájöttek, hogy az üzleti környezethez történő rugalmas alkalmazkodásnak egyik legfőbb akadálya az éves kerettervezés, és alkalmazni kezdték a Skandináviában kifejlesztett vezetési modellt, amelyet Jeremy Hope-nak és Robin Fraisernek a Harvard Business Journalban írt tanulmánya tett világsikerré.
Az éves terv elkészítése költséges - a Ford Motor Company esetében például évi 1,2 milliárd dollár - és időigényes. Felmérések szerint a felső vezetés idejének 20-30 százalékát emészti fel. Ennél is súlyosabb bűne azonban, hogy nem tud lépést tartani a gyorsan változó környezettel. Mire a terv 4-6 hónap alatt elkészül, már el is avul. Mire életbe lép, a körülmények már régen megváltoztak, a tervperiódus végére pedig merő történelmi érdekesség. A vállalatoknak csupán 20 százaléka módosítja menet közben éves tervét. A kerettervvel kacsolatos probléma, hogy nem egészen hiteles adatokat tartalmaz, így nem nyújt valóságos támpontot a cég eredményeinek elemzéséhez. Az éves keretterv nem a valós teljesítményeket tartalmazza, hanem a szervezeten belüli alkuk eredményeképpen alakul ki. Különösen igaz ez azokra a cégekre, ahol a javadalmazás is a tervteljesítésen alapul. Ilyen esetben a beosztott mindig a tervcél alacsonyan tartásában, a számok kreatív kozmetikázásában, a vezetés pedig ennek kompenzálásaként a tervcél "feltornászásában" érdekelt. A mindezek eredményeképpen kialakuló tervszám tehát politikai alkukon alapuló puszta fikció. Az éves büdzsé ezen túlmenően nem minimalizálja, hanem állandósítja a költségeket is. "Amit az idén nem költesz el, azt jövőre nem kapod meg" alapon mindenki maximálisan kimeríti a rendelkezésére álló keretet. Az éves kerettervezés ezenkívül elsősorban a centralizált szervezetekben alkalmazható eredményesen, nem támogatja megfelelően a korszerű, önállóan gazdálkodó egységeken alapuló decentralizált szervezetek működését, ahol nemcsak a bevételi terv teljesítése, hanem az elégedett fogyasztók számának, valamint a hosszú távú stratégia megvalósítása is fontos cél.
Mindezek ismeretében nem meglepő, hogy a Hackett/Answerthink kutatócsoport felmérése szerint a tervezési folyamat megreformálása a vállalati pénzügyi vezetők többségének fő célkitűzése. A Világbank, a Toyota, a Deutsche Bank, a Clariant, az Unilever az éves keretterv helyett a gördülőtervezést, a benchmarkingot és Balanced Scorecardot alkalmazzák. Figyelik a piacot, a versenytársak teljesítményét, s azt összehasonlítják saját eredményeikkel. A szervezeti egységek és egyének teljesítményét a versenytársakhoz viszonyítják.
"A tulajdonosok rájöttek, hogy nemcsak az abszolút hozam minősíti a teljesítményt, hanem az is, hogy a piachoz képest mit sikerült elérni - mondja Endersz Frigyes, az IFUA Horváth & Partners vezetési tanácsadó cég konzultánsa. A pénzügyi beszámolók rendszere ugyanolyan szigorú marad, mint korábban, de sokkal megbízhatóbb lehet más típusú mutatók, információk beépítésével.
A büdzsé nélküli tervezés úttörője a svéd Handelsbanken, amely 30 éve a legjobban teljesítő bankok közé tartozik. Riválisaihoz képest jóval alacsonyabb, 55 százalékos költséghányaddal dolgozik. A Handelsbanken fiókhálózata viszonylag önállóan gazdálkodó egységekből áll, amelyek bizonyos keretek között szabadabban férhetnek hozzá a központi forrásokhoz, de azok eredményes felhasználásáért felelősséggel tartoznak. Így rugalmasabban finanszírozhatják a növekedést, és érdekeltek a költségek alacsonyan tartásában. Eredményeiket nem egy mesterségesen kialakított tervszámhoz, hanem hasonló pozícióban dolgozó emberek azonos időszak alatt elért eredményeihez, más bankok teljesítményéhez, valamint a korábbi időszakok adataihoz hasonlítják - írja az Economist Intelligence Unit tanulmánya.
A centralizált vezetést és függőségi viszonyokat állandósító kerettervvel ellentétben ez a rendszer a teljesítmény maximalizálására, innovációra és a vele járó kockázatok vállalására készteti az operatív egységek munkatársait.
A cégek többsége - különösen Magyarországon - nem fordít teljesen hátat az eddigi tervezési rendszernek, de megújítja elemeit. A legkorszerűbb vezetési technikákat gyorsan és sikeresen átvevő Béres-csoport tagjai például a piac változásaihoz gyorsan alkalmazkodó, 18 hónapra előre látó gördülőtervezést alkalmazzák, amelynek számait félévenként a valós helyzethez igazítják. Új vezetési elméletek térnyerésével egyre terjed a nem pénzügyi mutatók, mint a Balanced Scorecard alkalmazása is, amely számos nem pénzügyi mutatót, a vevői elégedettséget, működési folyamatok hatékonyságát, a munkatársak képzettségi szintjét, az új innovációk számát is figyelembe veszi. Így elkerülhető a lényegtelen részletekre kiterjedő tervezés. Igaz, a Beyond Budgeting keretében alkalmazott módszereket ott van értelme bevezetni - például az értékesítés területén -, ahol a teljesítés jól mérhető, s a mérőszámok alakulását a dolgozók közvetlenül befolyásolni tudják. Az outsourcing elterjedése azonban egyértelműen azt mutatja, hogy olyan kiszolgálótevékenységek - mint például az it vagy számviteli terület - esetében is meghatározhatóak, a szokásos költségkereteken kívül olyan minőségi mutatók, amelyek sokkal inkább a valós teljesítményeket mérik és jutalmazzák. "A meggyőző eredmények ellenére úgy gondolom, a költségkeret megfelelő - nem túl részletes - megtervezése nem mellőzhető, de hasznos kiegészíteni a Beyond Budgeting körébe tartozó korszerű módszerekkel" - javasolja Endersz Frigyes.
Magyarországon főként a dinamikus vezetői csapattal bíró, a korszerű módszereket azonnal átvevő középvállalatok, valamint a Beyond Budgetinget nemzetközi szinten alkalmazó multik helyi leánycégei alkalmazzák viszonylag kiterjedt mértékben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.