BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Füstölgés

A nyáron kis híján a családom és a barátok idegeire mentem, amikor a szokatlan kánikula okán állandóan a globális felmelegedést hoztam szóba. Nem mintha nem éreznék e probléma súlyát, csak hát más dolog lexikálisan ismerni egy kérdést, és megint más a bőrünkön tapasztalni azt.

...és ezen a nyáron módunk volt valóban a bőrünkön tapasztalni, hogy az elmúlt néhány évtizedben mennyire marginális volt a fejlett gazdaságok szén-dioxid-kibocsátása, legyen az akár közlekedési, akár energiaipari célú. Az idei nyári tartós hőség - ami egyes meteorológusok szerint ugyan nem feltétlen az üvegházhatás felerősödésének jele, történelmi méretekben ekkora ingadozás megengedhető, azért engem mégiscsak aggaszt, hogy az Alpok gleccserei megereszkedtek -, szóval az idei nyár mégiscsak a figyelem középpontjába állította a szén-dioxid-kibocsátást. Erről 2004-ben egyébként is sokat lesz majd szó, hiszen például Magyarországon 500-700 megawattnyi erőművi kapacitás eshet ki a rendszerből, a szenes erőművekre vonatkozó, igen szigorú környezetvédelmi normák életbelépése miatt. A Mátrai Erőmű Rt. (a címlapon) az országban elsőként szerelte fel úgynevezett nagyblokkjait olyan füstgázmosóval, ami 2005. január 1-jétől alapfeltétele lesz a szenes erőművek működésének.

Az idei nyár azonban nemcsak a környezetvédelmi kérdésekre, de az európai villamosenergia-rendszerek működési hiányosságaira is felhívta a figyelmet. Kiderült, az oly sokat emlegetett többletkapacitások mintha szép csendben elfogytak volna - évekkel ezelőtt még 50 ezer megawattos kontinentális többletről beszéltünk -, máskülönben hogyan állhatott volna elő olyan helyzet, hogy Olaszországban áramhiány lépett fel, és Németországban is tartottak ettől? Igaz, hogy a már emlegetett rendkívüli kánikula jelentősen lerontotta a hőerőművek hatásfokát, a folyók alacsony vízszintje miatt pedig a nukleáris erőműveket is vissza kellett terhelni. Viszont nyilvánvalóvá vált, amit szakértők korábban is emlegettek már, az európai villamosenergia-rendszer nemzetközi távvezetéki kapcsolatait nem hosszú távú, jelentős áram-külkereskedelemre, hanem alapvetően nemzetközi kisegítésre méretezték.

Arról nem is beszélve, hogy spórolni továbbra sem tudunk, igaz, a nyomott energiaárak nem is ösztönöznek erre. Kezdek egyre inkább igazat adni annak az ismerősömnek, aki egyszer a budapesti dugókra célozva megjegyezte: miért mondják, hogy drága a benzin, inkább túlságosan olcsó, hiszen a dugóban araszoló autók zömében egy-egy ember ül. Nem becsüljük meg igazán sem a villamos energiát, sem a földgázt, és ugyanígy még nem a tiszta levegőt, a szikrázó gleccsereket sem eléggé.





Hlavay Richárd

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.