>> Mennyire érzi tipikusnak pályafutását? Melyek voltak a meghatározó pontok, amelyek fordulatot jelentettek az életében?
- Magyarországon két tipikus karrierút követhető nyomon. Az egyik csoportban azok vannak, akik a nyolcvanas évek végén váltottak, s szakmai tudásukat és tapasztalataikat más, nem állami cégnél kamatoztatva építettek nagyon szép pályákat. A másikban, ahová én is tartozom, azokat találjuk, akik egy cégnél kötelezték el magukat és valósítottak meg színvonalas szakmai életutat. Természetesen nem minden vállalat mellett volt érdemes elköteleződni, de a Démász Rt. számomra a kezdetektől olyannak számított, amelyhez érdemes volt hűségesnek maradni. Egy közszolgáltató társaságnak széles a tevékenységi köre. Több százezer ügyféllel van kapcsolatban, naponta új és új szakmai kihívásokat ad szinte valamennyi alkalmazott számára.
>> A Műegyetem után miért az Alföldet választotta? Miért nem Zalát, ahol született és élt 18 éves koráig?
- Itt, Szegeden, a dél-alföldi áramszolgáltatónál fogadtak a legszívesebben. Nyitottak voltak az itt dolgozó vezetők, és friss diplomásként részükről bizalmat éreztem. A dunántúli társvállalatoknál ezzel szemben zárkózottan fogadtak. A felvételi beszélgetések alapján tudtam, hogy itt, Szegeden jól érzem majd magam, s talán nagyobb lehetőségek is nyílnak előttem.
>> Átgondolva az itt töltött közel harminc évet, voltak-e ugrások a pályafutásában, vagy szépen haladt a ranglétrán felfelé?
- Fokról fokra kapaszkodtam. Azonban 1990-92 között generációváltás zajlott le a hazai nagy közszolgáltatóknál, így Szegeden is. A vezetők közel azonos korúak voltak. Az akkori vezérigazgató, Kiss András, aki sajnos már nincs közöttünk, 1990-ben írt ki pályázatot a különböző főosztályok élére és a műszaki vezérigazgató-helyettes tisztségre. Ez akkor a második vezető posztját jelentette. Heten pályáztunk, és nyertem.
>> A rendszerváltás induló évében látni lehetett, hogy nem lesz zökkenőmentes a piacgazdaságra történő átállás a vállalati szférában, különösen a nagy közszolgáltatók esetében. Műszaki vezérigazgatóként mennyire számolt a rendszer- és tulajdonváltás éveinek társadalmi és gazdasági kockázatával?
- Voltak álmatlan éjszakáim, de nem sokáig. Azonnal a mély vízbe kerültem. Szerencsém is volt, mert kiváló szakmai gárda állt mögöttem, akikkel valóban csapatszellemben lehetett és lehet ma is dolgozni. Legjobb tudásom szerint készültem a csúcsvezetői feladatra. Tudtam, ha a választás rám esik, óriási feladatokat kell megoldani. Pályázatomban ötéves szakmai és gazdasági programot dolgoztam ki a vállalat műszaki területére, amit a vezetőkből álló szakmai grémium is elfogadott. A politikai rendszerváltás megtörtént, tudni lehetett: a magyar gazdaság elindul a piacgazdaság felé, s a szocialista nagyvállalatot piacorientált, az ügyfelek igényeire gyorsan reagáló céggé kell formálni. Kinyílt a világ előttünk szakmailag is, adott volt a tiszta pálya. Az igazi nagy kihívást a Démász "kitalálása" jelentette. Arra a kérdésre próbáltuk meg a lehető legjobb választ adni, hogy mi lesz az áramszolgáltató vállalat feladata tíz év múlva, egy teljes körű piacgazdaságban, itt, a Dél-Alföldön. Az elmúlt több mint tíz év visszaigazolta: az indulás éveiben megfogalmazott stratégiának is köszönhető, hogy sikeresek vagyunk a mai napig. A Démász az egyedüli közszolgáltató részvénytársaság Magyarországon, amelyik a tőzsde stabil szereplője.
>> Melyek voltak a piacorientált közszolgálati vállalattá történő átállás fő stratégiai elemei?
- Példa volt előttünk. Láttuk, hogyan működnek a nyugat-európai országokban a nagy közszolgáltató vállalatok. Tudtuk azt is, hogy Magyarországra változtatás nélkül nem lehet alkalmazni a mintákat, mert mások a műszaki és a gazdasági feltételek. Nálunk az ügyfélorientáltabb működésre, a hatékonyság és a minőség javítására, az informatika fejlesztésére kellett helyeznünk a hangsúlyt. Az áram- és a gázszolgáltatók körében a Démász vezette be elsőként a korszerű, SAP ügyviteli rendszert. A munkafolyamatok gazdaságossá tétele érdekében, folyamatos technológiafejlesztés mellett, jórészt a természetes fluktuáció keretében 40 százalékkal csökkentettük a foglalkoztatottak számát 10 év alatt.
>> Egy év múlva a műszaki vezérigazgatói székből az első számú vezetői székbe került. Mennyiben játszott szerepet kinevezésében a szakmai múlt, s mennyiben a politika? Hiszen 1992-ben az első szabadon választott kormány a nagy állami vállalatok egész sorában új megbízásokat adott. Voltak, akik maradtak, és voltak, akik mentek.
- Vezérigazgatói megbízatásom valóban központi kinevezés volt. Akkor mindenképpen új embereket kerestek, s én a Démásznál annak számítottam, egyéves műszaki vezérigazgató-helyettesi múlttal. Az MVM élére új vezetőket nevezett ki a kormány. A villamos művek akkori vezetői idején történt meg az iparág átalakítása. A trösztrendszer 1992 februárjában megszűnt, a cégek részvénytársasággá alakultak, a kilenc erőműtársaságban és a hat áramszolgáltatóban az MVM volt a tulajdonos. A részvénytársasággá alakulást követően igazgatóságot kellett kinevezni, s mindenhol új vezetők kaptak megbízást.
>> Az ágazatban az 1992-96 közötti időszak volt az igazi nagy "földrengések" korszaka. A privatizáció lezárulásáig naponta új kihívásokkal és konfliktushelyzetekkel kellett szembenézni, mint például a 30 százalék feletti infláció, a fejlesztési források korlátai.
- Ennek ellenére nekem és kollégáimnak mégis ez volt a legszebb időszak az életünkben. Mindannyian tudtuk, hogy az egész energetikai rendszert új pályára kell állítani. De igazi szakmai segítséget nem kaptunk, magunknak kellett kitalálni az optimális megoldásokat. Sajnálom, hogy a privatizáció évében, 1996-ban nem készült összehasonlító értékelés a villamos művek 15 részvénytársaságáról, hiszen 1992-ben mindenki közel azonos kondíciókkal bírt. A négyéves időszak elemzése lehetőséget adott volna annak kiértékelésére, mi is történt ez idő alatt az egyes cégeknél, a döntések mennyire voltak előremutatóak, mennyire kevésbé.
>> Ha történik ilyen értékelés, a Démász hol szerepelt volna a rangsorban?
- Az elsők között lettünk volna. Hogy stratégiánk 1992-96 között jó volt, bizonyítja: a privatizáció után nem volt szükség drasztikus irányváltásra. A tavalyi évben ismét, immár negyedszer a Démász nyerte el az "energiafogyasztók díját". Tőzsdei szereplésünk azt igazolja, hogy gazdaságilag is jól teljesítünk.
>> Ön jelenleg a Villamosipari Társaságok Munkáltatói Szövetségének elnöke is. Milyennek látja a szolgáltatói ágazat jövőjét az EU-csatlakozás függvényében?
- Az uniós csatlakozás az egész magyar gazdaságnak óriási kihívás és új lehetőség. Az áramszolgáltatás szereplői naponta megméretnek majd. A piacnyitás természetesen keményebb feltételrendszert jelent, teljesen új helyzetet, hiszen az ügyfél szolgáltatót válthat. Ugyanakkor már nem érhet bennünket az a vád, hogy visszaélünk monopolhelyzetünkkel. Jó lesz az is, hogy végre mindenki tisztán és világosan láthatja, kitől mennyiért és milyen minőségű szolgáltatást lehet ezen a piacon vásárolni. A villamos energia árát a piac fogja alakítani, és talán elmaradnak a témához kapcsolódó értelmetlen, minden szakmai alapot nélkülöző viták.
>> Hogyan alakulhatnak a szolgáltatási árak az új versenyhelyzetben?
- Illúzió azt hinni, hogy Magyarországon az áram és a szolgáltatások ára számottevően csökkenhet. Sajnos nincsenek meg az ehhez szükséges feltételek, tartalékok. Sokan indulnak ki a nyugat-európai példából, ám elfelejtik, hogy nálunk nincsenek szabad kapacitások, erőművek tartalékkészletekkel, amivel az ár leszorítható. Nálunk gyengébb a villamos hálózat minősége is, több a szállítási veszteség. Be kell lássuk, hogy Magyarországon további fejlesztésekre van szükség, s ezek tőkeköltsége bekerül az árakba. Ha lesz is árcsökkenés, az legfeljebb átmenetileg tartható.
>> Miért sürgetőek az áramszolgáltatásban a fejlesztések?
- A piac megnyitása közvetetten a magyarországi befektetői kedvet is befolyásolhatja, hiszen az ipari ügyfelek számára összehasonlíthatóak leszünk Kelet-
Európában, így például a lengyel vagy a cseh piaccal. Roppant kellemetlen lenne az egész gazdaságra nézve, ha egy ipari befektető azért választana más országot a termelőberuházás kiépítésére, mert nálunk gyengébb az infrastruktúra. Hogy ezt elkerüljük, a következő tíz évben a hálózati eszközök értékét meg kell duplázni, tartalék "utakat", vezetékeket szükséges építeni a biztonságosabb szolgáltatás érdekében. A hálózatot európai színvonalúra kell emelni. A kormánynak és a szolgáltatóknak közösen kell elfogadtatniuk a fejlesztési költségeket az árakban, ellenkező esetben nem valósulnak meg az indokolt beruházások. A Magyar Energia Hivatal és a gazdasági minisztérium jól kézben tartja az árszabályozást. Helyes, hogy minden költséget nagyító alá vesznek, s csak a feltétlenül szükségeseket ismerik el. De a fejlesztésekre nagyobb hányadot kellene figyelembe venni. Egyébként nem biztos, hogy ez magasabb árnövekedést okozna, mint a jelenlegi áfaemelés.
>> Hogyan érinti önöket az áfa januári emelkedése?
- Kellemetlenül. A végfelhasználó számára ugyanis teljesen közömbös, miért kerül többe a szolgáltatás. Megtakarításra ösztönzi őket, ami a magyar energetika szempontjából jó. De nekünk komoly visszaesést is jelenthet. Bár annyira létszükséglet az áram, hogy a fogyasztás érdemi csökkenésére nem számítunk.
>> A Démász vezetése mellett Szeged egyik aktív közszereplője, a tudomány és az innováció elkötelezett híve. A szegedi nagyvállalatokat közhasznú társaságba tömörítette a tudományos eredmények gyakorlati alkalmazásának elősegítése érdekében. Miért fontos az ön számára Szeged jelene és jövője?
- Amikor egy vezető saját cége fejlesztési lehetőségeiről gondolkodik, akarva-akaratlanul a tágabb környezetét is értékeli, felfedez jó dolgokat és elszalasztott lehetőségeket. Úgy gondolom, Szeged és a dél-alföldi régió óriási hátránya, hogy még mindig nem épült meg az autópálya. De a mellett nem lehet szótlanul elmenni, hogy a GDP növekedésében most már utolsó előttiek vagyunk a megyék rangsorában. Emiatt kénytelen az ember kilépni a csigaházból, s véleményt formálni. Közhely, de társaságunk szeretné megtalálni azokat a kutatási területeket, illetve termékeket a régió számára, amelyek valóban tudás alapúak. Remélem, ebből a régióból fog származni az a biotechnológiai eljárás, amelynek segítségével költséghatékonyan állítható elő híg trágyából villamos energia. Szeretnénk, hogy egy jól eladható know-how legyen a folyamat végterméke. Az alapkutatás fázisa jó eredménynyel zárult. A gáztermelés hatékonyságát kétszeresére tudjuk emelni az új módszerrel. Az eredmények alapján bízunk abban, hogy a helyi és a nemzetközi tőke is megmozdul. A végtermék kifejlesztése alatt számos új ötletet kell megvalósítani, amelyek önmagukban is találmányok lehetnek. Én és kollégáim azt a tudást adjuk a projekthez, amit egy Démász nagyságú vállalatnál a fejlesztés, a szervezés és a menedzselés során megszereztünk.
kiemelés
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.