BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alkalmazkodnak a folyamatokhoz

A napokban írtak alá együttműködési szerződést a Magyar Olim-piai Bizottsággal. Az olimpiai csapat hivatalos multivitaminja a Béres Rt. készítménye lesz. Mi előzte meg ezt a lépést?

A Béres család és a Béres Gyógyszergyár Rt. a kezdetektől felkarolja a jó célokat, ismert karitatív és szponzorációs tevékenysége. Úgy gondoltuk, felkínáljuk a lehetőséget, hogy az ország büszkeségei a magyar Béres Rt. által készített Actival Max multivitamint szedjék. A jövő év végéig körülbelül 27 millió forint összegű támogatást kap ilyen formában az olimpiai csapat. 



Vélhető, hogy a sportszeretet is szerepet játszik az olimpikonok segítésében.

Igen. A Béresnek saját focicsapata van, amelyben én is játszom. A hétfői edzéseinkre ifj. Béres József is eljár. Szabadidőmet meghatározza a sport, elsősorban 14 esztendős fiammal, Andrással töltjük együtt az erre szánható órákat. A cégre visszatérve: a focicsapat mellett vállalati zenekarunk is van. A Mellékhatás nevű együttes szolgáltatja a zenét a közös kirándulásokon, vállalati rendezvényeken. Klasszikus rockzenét játszunk. Jómagam dobolok. Tudja, a dobos adja a ritmust.



Úgy hírlik, nincs ez másképp a vállalatnál sem. Munkatársai szerint ön szigorúan megköveteli a munkát.

De megvan az eredménye. Jó vezetői gárda alakult ki a cégnél, és egyre látványosabb eredményeket érünk el.



Aki figyeli az egészségügyi piaci folyamatokat, láthatja, hogy alig öt év alatt hatalmas karriert futott be az Actival Max.

Büszkék vagyunk arra, hogy az amúgy stagnáló magyar vitaminpiacon a legnagyobb volumenben értékesített multivitamin-termékké vált. Azt hiszem, nemigen tud egyetlen versenytársunk sem olyan példával szolgálni, hogy a multinacionális cégek által diktált versenyben egy hazai cég ilyen sikereket ért volna el. Az Actival azért is áll közel a szívemhez, mert részben az én "gyermekem", hiszen még kereskedelmi és marketingigazgatóként bábáskodtam a fejlesztésénél és bevezetésénél. A cég forgalmának 70 százalékát a Béres Csepp és az Actival család adja. Ezzel az Actival a Béres Csepp mellett a cég második pillérévé vált.



Vállalati forgalmi adataik alapján a Béres-csoport árbevétele meghaladja a 26 milliárd forintot, és öt önálló üzletáguk van.

A gyógyszergyártás, a gyógyszerek és gyógyhatású készítmények kereskedelme mellett jelentős az ingatlanhasznosítási, az informatikai és a borászati üzletágunk. Alaptevékenységünk továbbra is a gyógyszergyártás. Ám a Béres-csoport a Hungaropharma Gyógyszerkereskedelmi Rt. privatizációs pályázatán győztesnek nyilvánított konzorcium tagjaként jelenleg a Hungaropharma 18 százalékos tulajdonosa. Ez stratégiai befektetés. Emellett a Béres Egészségtár Kft. egészségtári szaküzlethálózatot működtet, és ez év tavaszán indította fitotéka-nagykereskedelmi tevékenységét. Hatalmas lehetőséget látunk abban, hogy ezen az egyre növekvő piacon kamatoztassuk szakértelmünket. Harmadik üzletágunk az ingatlanberuházás és

-hasznosítás. Budapesten, Szolnokon, Egerben és Miskolcon több milliárd forint értékű ingatlanvagyonnal rendelkezünk. Ingatlanjaink alapvetően a Béres-csoport gazdasági tevékenységeit szolgálják. Legjelentősebb a fővárosi, közel 12 ezer négyzetméteres Hungária Logisztikai és Informatikai Központ, valamint a harmadik kerületben épülő 4000 négyzetméteres irodaházunk, ahová ez év őszén beköltözünk. Informatikai üzletágunkat pénzügyi befektetésnek tekintjük. Egy éve alapított borászati üzletágunk stratégiai beruházás, amely hosszú távon is a csoport befektetési portfóliójának része marad. A borászat Erdőbényén, Tokaj-Hegyalján működik Lőcse Szőlőbirtok és Pincészet néven.



Újabb gyógyszer az egészségvédő készítmények palettáján.

Sokak számára kézenfekvő a párhuzam, hiszen a tokaji sokáig ott volt a patikák polcain. A Béres család alapfilozófiájának része a magyar értékek ápolása, s a tokaji bor ilyen, nemzetközi viszonylatban is egyedülálló érték. Sajnos eddig nem érte el az őt megillető helyet, ezért a Béres-csoport magyar vállalkozásként fontosnak tartotta, hogy tőkével és ismereteivel segítsen ezt a méltó helyet elfoglalni. Természetesen ezzel az üzleti vállalkozással is profitot szeretnénk termelni - igaz, ez csak hosszú távon lesz lehetséges. A 80 hektáros birtokon 10 hektáron már folyik a szőlőtermesztés, további 40 hektár betelepítését most végezzük. Az aszú mellett Tokaj-Hegyaljára jellemző fehérborok és cuvée-k forgalmazását is tervezzük. Jövőre 500-700 millió forintos beruházással a borászati technológia fejlesztésére és vendégház építésére készülünk.



Alaptevékenységük a gyógyszergyártás és -forgalmazás. Tervezik-e, hogy némely készítményük az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által támogatott listára kerüljön?

Egyelőre nem. A hazai gyógyszerpiac liberalizálása óta kemény verseny folyik az ártámogatásokért. Ha az egészségügyi kormányzatok valóban preferálták volna vagy preferálnák a generikus gyógyszereket, logikus lenne, hogy a Béres Gyógyszergyár Rt. is bekapcsolódjon a versenybe. De ez nincs így. Ezért aztán, igazodva a helyzethez, maradunk a jól bevált úton. Innovatív öszszetételű, vitamin-, nyomelem-, ásványianyag-tartalmú, vény nélküli gyógyszerekkel, gyógytermékekkel, étrend-kiegészítőkkel vagyunk jelen a piacokon. Az általános roborálószerek mellett konkrét indikációval rendelkező készítményeink is vannak. Három kalciumpótló szerünk is ilyen, kettő közülük innovatív termék: a kalcium mellett a csontépítéshez szükséges ásványi anyagokat és vitaminokat is tartalmazzák.



Úgy tudom, vannak törzskönyvezésre benyújtott készítményeik ma is az Országos Gyógyszerészeti Intézetben. Mi tudható meg ezekről?

Mivel a jelenlegi jogszabályok alapján ez év végén megszűnik a gyógyhatású készítmény kategória, termékeinket vagy gyógyszerré, vagy étrend-kiegészítő termékké kell átminősíteni. Megjegyzem, hogy a gyógyhatású szerek olyan készítmények, amelyeknél nem szükséges olyan szintű klinikai vizsgálatokat végezni, mint a gyógyszereknél, de hatásukat igazolni kell. Ezek is komoly kutatás-fejlesztést igényelnek, ám az említett vizsgálatok miatt egy új gyógyszermolekulához kötődő k+f tevékenység jóval többe kerül. Amíg egy molekulából gyógyszer lesz, eltelik 10-15 év, és 800 millió-1 milliárd dollárt is elérhet a bekerülési költség. A gyógyhatású szerek hatásosak, ám az EU 1992-es gyógyszer-klasszifikációs direktívája nem tartalmazza a kategóriát. Azonban már Brüsszel is foglalkozik a témával a tradicionális gyógynövény-hatóanyagú készítmények kapcsán, hiszen más országokban is vannak hasonló termékek, amelyek sorsát rendezni kell. Egyébként Paál Tamás professzor, az Országos Gyógyszerészeti Intézet főigazgatója szerint is 6-8 évvel meg kellene hosszabbítani e kategória létezését a satlakozást követően. Mivel jogszabályi szinten nem történt semmiféle lépés, gyógyhatású készítményeinket az említett kétféle csoportban kell engedélyeztetnünk. Részben ezért vannak engedélykérelmeink az illetékes hatóságoknál. Termékeink jelentős részét OTC-gyógyszerré kívánjuk minősíteni, azaz vény nélküli, ártámogatásban nem részesülő készítménnyé.

 

Ez különös. Hiszen minden cég a tb-támogatásért küzd.

Egyáltalán nem az. Családi tulajdonú magyar cégként könnyen és gyorsan tudunk alkalmazkodni a gazdasági folyamatokhoz. Látva a vényköteles gyógyszerek piacán lévő bizonytalanságot, valamint azt, hogy itthon és külföldön jelentős az igény az öngyógyszerezésre, az egészségvédelemre és a prevencióra, olyan stratégiát fogalmaztunk meg, hogy inkább ez utóbbi területre összpontosítunk. Ez a piac nagyon fellendült, az igényeket pedig ki kell elégíteni. Hogy csak egy példát említsek: az Actival Max gyógyhatású készítményként kezdte pályafutását, de élve az élelmiszertörvény tavalyi változásával - amely szerint e termékek is tartalmazhatnak zsírban oldódó vitaminokat - étrend-kiegészítővé minősíttettük át.



Miért? Hiszen korábban is szabadon meg lehetett vásárolni a patikában, nem kellett hozzá recept.

Így van. A célunk az volt, hogy a patikák mellett a nagyobb élelmiszerboltok polcaira is felkerülhessen a készítmény. A vitaminféleségek az egészséges embereket célozzák meg, hogy elkerüljék a bajt, és egészségesek maradjanak. Ezek az emberek nem, vagy ritkán járnak gyógyszertárba. Ezért jó a szabadpolcos árusítás. Látja a vásárló a terméket, leveheti a polcról, elolvashatja az összetételét, a használati javallatot. A bolti forgalmazás jelentős forgalomemelkedést hozott, de ez nem ment a patikai kereskedelem kárára, sőt tavaly óta az Actival gyógyszertári forgalma is növekedett.

Úgy tűnik, ön nagyon jól ismeri a piaci folyamatokat.

Jó iskoláim voltak, a Külkereskedelmi Főiskolától későbbi munkahelyeimig. 1980-tól 1991-ig a Medimex Gyógyszer-külkereskedelmi Vállalatnál dolgoztam, a külkereskedelmi ügyintézői munkakörtől a kereskedelmi igazgatóságig jutottam. Aztán amikor 1990-ben liberalizálódott a gyógyszer-kereskedelem, bejöttek a külföldi cégek, két választásom volt: magyar gyógyszergyárhoz, vagy külföldihez szegődök el. Egy francia céghez, a Rousselhez hívtak, amit örömmel vállaltam el. Két készítményük hazai bevezetése fűződik a nevemhez, egyik antibiotikumuk igen sikeres lett. Egyébként ennek a cégnek az elsők között voltak orvoslátogatói Magyarországon, s ezt a hálózatot én építettem ki. Aztán a központ felajánlott egy párizsi állást, a cég kelet-európai marketingmenedzsere lettem. Három évig jártam a kelet-közép-európai országokba, a volt Szovjetunió tagállamaiba, sőt Izraelbe és Törökországba is. Majd a céget felvásárolta egy német gyógyszercég, ám nekem nem volt kedvem ahhoz, hogy Frankfurtba telepedjek, inkább hazajöttem. Akkorra már megvásárolta az ugyancsak francia Sanofi cég a Chinoint, s a cég vezérigazgatója hívott, hogy legyek a belföldi értékesítési és marketingigazgató. Eközben keresett meg a Béres Rt. is. Örülök, hogy elfogadtam az állásajánlatot. Öt évig a Béres Rt. kereskedelmi és marketingigazgatója voltam, amely kezdettől stratégiai posztnak számított, hiszen ekkor alakult ki a cég szervezett marketingtevékenysége. 2000 óta vagyok vezérigazgató. Úgy érzem, a Béresnél magamra találtam. Nemcsak azért, mert rendkívül összetettnek, igazi kihívásnak tartom a munkámat, hanem azért is, mert ilyen szabadon, ennyire kreatívan ma kevés nagyvállalatnál lehet alkotni. Minket nem kötnek külföldön meghatározott stratégiák, mi magunk határozhatjuk meg az útirányt, és ez komoly feladat, ha a cégcsoport méretét tekintjük. De a Béres számomra - és szerintem minden kollégám számára - több is, mint munkahely: elkötelezettséget és szilárd értékrendet is jelent. Olyan értékeket, mint az üzleti tisztesség, a szorgalom, a kitartás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.