Még a befolyásos helyi szakszervezetek jóváhagyására vár, hogy az indiai-brit LNM holding tulajdonába kerülhessen a PHS lengyel acélóriás. A vevő a hírek szerint több mint egymilliárd dollárt fizet a társaságért, amelynek megkapja adósságait is, vállalja felújítását és azokat a szociális kiadásokat, amiket a tervezett korszerűsítés során feleslegessé váló dolgozók támogatása tesz szükségessé. Súlya lesz a szakszervezetek szavának a Dunaferr eladása során is. Mint beszámoltunk, az ÁPV Rt. vezetése tegnapelőtt állapodott meg (VG, 2003. október 7., 11. oldal) az érdekképviseletek illetékeseivel arról, hogy milyen betekintést, beleszólást kapnak a privatizáció folyamatába.
Az LNM-hez hasonló nyugat-európai acélóriások - mint az Arcelor és a Corus - komoly időt áldoztak arra, hogy felmérjék, érdemes-e beszállniuk a volt szocialista országokban folyó privatizációba, ám csak két, nem európai gyökerű óriás, az amerikai US Steel és az Ázsiából indult LNM érdeklődése tartott ki - mutat rá a Financial Times. Ismert, hogy az utóbbi már megszerezte a legnagyobb csehországi acélgyárat, a Nova Hutot, és övé a Sidex romániai acélóriás is. A US Steelé Szlovákiában a Kassai Vasmű és Szerbiában a Szartid. Mint lapunknak nemrég az LNM szóvivője megerősítette, cége pályázni kíván az év végéig eladandó Dunaferr-re is, ám a US Steel pályázati szándéka kapcsán bizonytalanabbak a hírek.
Az uniós csatlakozási megállapodás szerint az új tagorszá-
gokban korszerűsíteni kell az iparvállalatokat és minimalizálni azok támogatását. A privatizáció ezért kulcsfontosságú a megújuláshoz szükséges tőkebevonás és annak érdekében, hogy átláthatóbbá váljon a cégek és az állam kapcsolata.
A csatlakozó országok együtt évi 14 millió tonnányi acéltermelő kapacitással toldják meg az EU mostani, 138 millió tonnáját. Jelentőségük azonban jóval nagyobb annál, mint ami a fenti két szám összevetéséből adódik - mutat rá a brit lap -, mert olyan területeken működnek, ahol az ipari termelés nő, s ahová éppen nyugat-európai társaságok is áttelepítik (például autógyártó) üzemeiket.
Így viszont attól tarthatnak a nyugati acélgyártók, hogy vevőik is keletre tartanak. Egyelőre azonban még versenyelőnyük van a jó minőségű, főleg a járműiparban használt lemezek gyártásában. Mindannyiuknak erősödő versenyt támasztanak az ukrajnai és az oroszországi gyártók. Utóbbiak közül Christopher Beauman, az EBRD főtanácsadója a Szeversztalt, a Magnitogorszkot és a Novolipetszket emelte ki, mint olcsó érccel dolgozó és olcsó munkaerőt foglalkoztató, erős gyártókat.
Az orosz és az ukrán acél értékesítését egyelőre kvóták nehezítik az EU-ban, ugyanakkor egyes ázsiai országok - mindekelőtt Kína - szinte minden mennyiségben vevők az acélra. (Persze harmadik országokon keresztüli exportra most is módjuk van.) Az orosz és az ukrán acél áramlásának mozgását még nehezebb lesz lassítani, ha a két ország tagja lesz a Kereskedelmi Világszervezetnek. Christopher Beauman szerint a közép-európai acélgyártók középtávon elakadhatnak. Nincsenek ugyanis olyan közel a nagy felhasználókhoz, mint a nyugat-európaiak, és nem tudnak olyan olcsón termelni sem, mint az oroszok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.