BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Előremenekül a MÁV

Kiemelt ügyfeleivel hosszú távú szerződéseket igyekszik kötni a MÁV, hogy a májusi uniós csatlakozást követően szabaddá váló piacon biztosítsa meglévő pozícióit. Májustól a vasúti pálya kapacitásainak 20 százalékát kell a konkurens piaci szereplők számára felszabadítani.

A nyugati példákból okulva a MÁV az árufuvarozásban "előre-menekül", vagyis szolgáltatásainak átalakításával készül a liberalizációra - mondta lapunk érdeklődésére Kovács Imre árufuvarozási üzletágvezető. Az egyik legfontosabb stratégiai célkitűzés a kiemelt ügyfelek megtartása. Ezekkel a partnerekkel a korábbi egyéves megállapodások helyett - a kétoldalú előnyök megtartásával - több esztendőre szóló szerződések kötésére törekszenek. Az eddigi tárgyalások több esetben már sikerrel jártak. Ezek közül az üzletágvezető kiemelte a Mátrai Erőmű Rt.-vel kötött 2006-ig szóló, 4,5 milliárd forintos megállapodást, melynek értelmében az erőmű évi 3,5 millió tonna szenet szállít vasúton. A Magyar Alumínium Rt. vállalta, hogy teljes forgalmát - közel évi egymillió tonna árut - kizárólag a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágával bonyolítja le. Hasonló tartalmú kontraktus született a Dunaferr Portolán Kft.-vel, a dunai vasmű szállítmányozójával is. A Dunaferr évente 4,5 millió tonna alapanyagot és készárut szállíttat vasúton. A forgalomnöveléshez az Audi Hungaria évente 750 ezer tonna áruval járul hozzá. A MÁV árufuvarozási üzletága forgalmának negyvenöt százalékát teszik ki az úgynevezett kiemelt ügyfélkörrel megkötött üzletek. E körbe tartozik még a Mol, TVK, BorsodChem, Interspan Kft., valamint a cukor- és cementgyárak, kavicsbányák, erdőgazdaságok is. A 2004-es kombinált fuvarozási kereskedelmi szerződéseket is az üzletág stratégiai koncepciója szerint kötötték meg a belföldi és nemzetközi ügyfelekkel. A zárt konténervonatos projekteknél - közös megegyezéssel - többletvonatszámot és többéves együttműködési megállapodást kötöttek a hazai és külföldi vasúttársaságokkal.

Az uniós csatlakozás új kihívásokat jelent az árufuvarozásban is. Magyarország a vasúti fuvarozásban halasztást kért és kapott az uniótól, így 2006-ig csak a pályakapacitás 20 százalékát kell felszabadítani az állami vasúttársaságon kívüli piaci szereplők számára. A kapacitásokat a pályavasúti üzletág értékesíti, májustól az árufuvarozási üzletág mellett a versengő külső szereplőknek is. Kovács Imre hozzátette, hogy a tapasztalatok szerint az állami vasúttársaságokat a piacnyitás után a versenytársak - jelentősen alacsonyabb árat kínálva - az úgynevezett irányvonatok szegmensében tudják a leginkább megszorongatni.

Magyarországon évente mintegy 44 millió tonna árut szállítanak vasúton, ez több mint nyolcvanmilliárd forintos forgalmat jelent. A liberalizáció a szállított tonnamennyiséget nem befolyásolja, azonban több szereplő versenyezhet ennek elszállításáért.

A MÁV árufuvarozási üzletága régiókra osztotta az országot, ahol az értékesítés, üzemeltetés kontrolling területének szakemberei egyaránt képviselik az üzletágat. A határok megnyitása után a szomszédos országokhoz tartozó területek és az ott működő cégek megismerése újabb üzletszerzési lehetőségeket jelenthet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.