Előremenekül a MÁV
A nyugati példákból okulva a MÁV az árufuvarozásban "előre-menekül", vagyis szolgáltatásainak átalakításával készül a liberalizációra - mondta lapunk érdeklődésére Kovács Imre árufuvarozási üzletágvezető. Az egyik legfontosabb stratégiai célkitűzés a kiemelt ügyfelek megtartása. Ezekkel a partnerekkel a korábbi egyéves megállapodások helyett - a kétoldalú előnyök megtartásával - több esztendőre szóló szerződések kötésére törekszenek. Az eddigi tárgyalások több esetben már sikerrel jártak. Ezek közül az üzletágvezető kiemelte a Mátrai Erőmű Rt.-vel kötött 2006-ig szóló, 4,5 milliárd forintos megállapodást, melynek értelmében az erőmű évi 3,5 millió tonna szenet szállít vasúton. A Magyar Alumínium Rt. vállalta, hogy teljes forgalmát - közel évi egymillió tonna árut - kizárólag a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágával bonyolítja le. Hasonló tartalmú kontraktus született a Dunaferr Portolán Kft.-vel, a dunai vasmű szállítmányozójával is. A Dunaferr évente 4,5 millió tonna alapanyagot és készárut szállíttat vasúton. A forgalomnöveléshez az Audi Hungaria évente 750 ezer tonna áruval járul hozzá. A MÁV árufuvarozási üzletága forgalmának negyvenöt százalékát teszik ki az úgynevezett kiemelt ügyfélkörrel megkötött üzletek. E körbe tartozik még a Mol, TVK, BorsodChem, Interspan Kft., valamint a cukor- és cementgyárak, kavicsbányák, erdőgazdaságok is. A 2004-es kombinált fuvarozási kereskedelmi szerződéseket is az üzletág stratégiai koncepciója szerint kötötték meg a belföldi és nemzetközi ügyfelekkel. A zárt konténervonatos projekteknél - közös megegyezéssel - többletvonatszámot és többéves együttműködési megállapodást kötöttek a hazai és külföldi vasúttársaságokkal.
Az uniós csatlakozás új kihívásokat jelent az árufuvarozásban is. Magyarország a vasúti fuvarozásban halasztást kért és kapott az uniótól, így 2006-ig csak a pályakapacitás 20 százalékát kell felszabadítani az állami vasúttársaságon kívüli piaci szereplők számára. A kapacitásokat a pályavasúti üzletág értékesíti, májustól az árufuvarozási üzletág mellett a versengő külső szereplőknek is. Kovács Imre hozzátette, hogy a tapasztalatok szerint az állami vasúttársaságokat a piacnyitás után a versenytársak - jelentősen alacsonyabb árat kínálva - az úgynevezett irányvonatok szegmensében tudják a leginkább megszorongatni.
Magyarországon évente mintegy 44 millió tonna árut szállítanak vasúton, ez több mint nyolcvanmilliárd forintos forgalmat jelent. A liberalizáció a szállított tonnamennyiséget nem befolyásolja, azonban több szereplő versenyezhet ennek elszállításáért.
A MÁV árufuvarozási üzletága régiókra osztotta az országot, ahol az értékesítés, üzemeltetés kontrolling területének szakemberei egyaránt képviselik az üzletágat. A határok megnyitása után a szomszédos országokhoz tartozó területek és az ott működő cégek megismerése újabb üzletszerzési lehetőségeket jelenthet.


