A több mint 30 millió dolláros forgalmat produkáló európai online zenepiac lehet a vezető amerikai internetes áruházak legújabb célpontja. Februárban Magyarországon is elindul az első online zenebolt, amit a jövőben több ilyen vállalkozás is követhet.

Az amerikai online zeneboltokat az internetes zenei áruházak iránt mutatkozó élénk fogyasztói érdeklődés és nagy létszámú fizetőképes kereslet miatt vonzza Európa. A The New York Times összeállítása szerint a lehetőség népszerűségét az európai felhasználók között az is mutatja, hogy a Coca-Cola Nagy-Britanniában indított fizetős, zenei online oldalán a szolgáltatás első 24 órájában mintegy tízezer letöltést regisztráltak. Európa napjainkban az Egyesült Államok után a világ második legnagyobb zenei piaca, éves szinten mintegy 11 milliárd dolláros forgalmával, amiből a fizetős zenei áruházak megközelítőleg 30,5 millióval részesednek.

Az iparág legnagyobb tengerentúli képviselőinek európai megjelenését azonban egyelőre hátráltatja az összetett jogi és pénzügyi környezet. Ezek a tényezők tartják vissza egyelőre az Apple-t és a Napstert is az Európában való megjelenéstől. Elemzők szerint azonban az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy Európában a háztartások jóval kisebb hányada rendelkezik az online zeneboltok kínálta szolgáltatások minél jobb kihasználását lehetővé tevő szélessávú internetes eléréssel, mint az Egyesült Államokban. Magyarországon, több tíz millió forintos beruházást követően várhatóan 2004 februárjában indul az első online zenebolt - tudtuk meg Kovács Pétertől, az eMusic Kft. ügyvezető igazgatójától. Az üzemeltető eMusic Kft. tervei szerint az első magyar internetes zenei áruház a lehető legteljesebb hazai és nemzetközi zenei kínálattal várja majd a vásárlókat. A vevők számos fizetési mód - emelt díjas SMS, telefonhívás, bankkártya, feltöltőkártya - közül választhatnak majd, árulta el Kovács Péter. Az árakról egyelőre nem nyilatkozott, de mint elmondta: amennyiben egy vásárló úgy dönt, hogy teljes albumot vásárol, és nem a legdrágább fizetési módot választja, kevesebbet fizet majd, mint ha megvenné az adott CD-t.

Az online zeneboltok iránt nagy az érdeklődés, két további társaság is tervezi hasonló szolgáltatás elindítását - tájékoztatta lapunkat Musinger Ágnes, a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének ügyvezető igazgatója.