Közel egymilliárd forint értékű beruházás megvalósítását tervezi az idén a Zrínyi Nyomda. A cég nyomógépet vásárol, s a közeljövőben a CTP rendszert (a kiadók közvetlenül számítógépen átküldhetik a kész anyagot) is bevezeti - mondta lapunk érdeklődésére Gampel István vezérigazgató. A fejlesztéssel a nyomda hatékonyabban termelhet, s erősítheti pozícióit az éles piaci versenyben.

A beruházás hét-nyolc év alatt térülhet meg. A gép megvásárlása az üzembe helyezéssel együtt 600-700 millió, míg a CTP rendszer bevezetése százmillió forintba kerülhet.

A fejlesztési tervek is jelzik, hogy a Zrínyi Nyomdának sikerült talpra állnia, s megerősíteni helyét a piacon. Az előzményekhez tartozik, hogy a társaság 2001-ben (akkor még külföldi tulajdonban volt) csőd közeli helyzetbe jutott, tetemes banki, beszállítói és állami köztartozást halmozott fel. Gampel István úgy fogalmazott, hogy 2001 őszén került a cég élére, s a feladata a rendcsinálás volt. A nyomdának sikerült átütemeznie beszállítói adósságát, s köztartozását, ami kemény terheket rótt a cégre. Az akkori havi 70-80 millió forintos árbevételből 16-18 milliót kellett az adósságok törlesztésére fordítani. A nyomda karcsúsította létszámát, s közel negyven embertől megvált. Változott a termékstruktúra is, a színes hetilapok mellett (ezekre jellemző, hogy a példányszám fokozatosan csökken) a kereskedelmi reklámkiadványoknál sikerült növelni piaci részesedésüket. Ezen a területen is éles árverseny van, a cégek egy-egy üzlet elnyeréséért igyekeznek olcsóbb árat ajánlani.

A kilábalás jelei 2002 végén látszódtak, amikor már nyereséges volt a cég, s egy kilencszázalékos bérfejlesztést is megvalósított. Tavaly egy tulajdonosváltás is volt a nyomdában, a cég egy magyar befektető, a Besic Kft. kezébe került. Az új tulajdonos a banki tartozást kiegyenlítette, így annak törlesztése már nem terheli a céget.

A százharminc főt foglalkoztató társaság terveiről szólva a vezérigazgató elmondta, az idén elsősorban a tavalyi mutatók - több mint másfél milliárd forintos árbevétel mellett 270 milliós üzemi eredmény - megismétlése a cél.

A Zrínyi jelenleg harmincnégyféle terméket készít, s a vezérigazgató úgy látja, hogy elsősorban a reklámkiadványok területén várható piacbővülés. Szerinte az uniós csatlakozást követően nehezebb helyzetbe kerülhetnek a nyomdák, hiszen félő, hogy a vámok megszűnése után a kiadók a környező országokba - ahol fejlettebb a nyomdaipar, s olcsóbb a munkaerő - viszik a megrendelések egy részét. Ennek az lehet a következménye, hogy jó néhány nyomda nehéz üzleti helyzetbe juthat.